
Prodala už tisíce bedýnek, tržby počítá v řádech milionů korun, o ní a jejím byznysu se často mluví v médiích. České bedýnky, představující filozofii dárkového artiklu kvalitních tuzemských trvanlivých lahůdek z celé republiky, si ale prošly celkem trnitou cestou. Ta zahrnovala i kompletně vyplavený obchod a statisícové škody. Jsou tu ale dál.Důležité je totiž věřit, že to má smysl, a nevzdávat to.
Jak se středoškolská učitelka s aprobací fyzika a chemie, později profesně léta pracující ve farmaceutickém průmyslu, dostala na cestu prodeje kvalitních českých trvanlivých potravin v dřevěných bedýnkách? Na počátku stál úraz dcery, který ji donutil opustit farmacii a být naplno starající se mámou. V té době pomalu dozrávala myšlenka k osamostatnění se, lákalo ji všechno české, chutné (je gurmánka), zároveň ale hledala také něco, co by mělo z podnikání přesah do sociálna. V létě roku 2014 uzrála myšlenka na České bedýnky a v září to Eva s penězi našetřenými z farmacie rozjela.
Na trhu s dárkovými koši je poměrně plno, přesto měla Eva jasnou vizi, jak by měly její bedýnky, jež mají dárkový charakter, vypadat. „Podívala jsem se na Českou republiku s nadhledem, chtěla jsem mít pokryté všechny regiony, a celkově Česko, Moravu i Slezsko,“ komentuje své začátky, kdy vyrážela na spanilou jízdu po veletrzích Region Go a Holiday World a pečlivě sledovala ministerstvo zemědělství a mnoho dalších aktivit, jako je třeba Chuťovka roku. Z každé akce si odnášela cenné kontakty a skládanka Českých bedýnek získávala jasnější obrysy. A ještě v září šly první bedýnky do světa.„Na začátku jsem vlastně vůbec nechtěla mít obchod, chtěla jsem být jen online, jenže jsem neměla pořádně zkušenosti, jak na to,“ říká Eva. A tak se učila za pochodu s online a nakonec i s kamenným obchodem. Do bedýnkové rodiny zapojila hlavně malé a střední české výrobce a netají se tím, že nemá zájem o spolupráci s těmi, kteří dodávají do řetězců. „Podporuji hlavně ty menší a střední, kteří to nechtějí dělat ve velkém nebo třeba ani nemohou, protože vyrábějí marmelády jen z ovoce z vlastního sadu, který není nafukovací,“ vysvětluje Eva.
Vše v jednom a na všechno sama
Eva jezdí za jednotlivými výrobci a ladí s nimi sortiment do bedýnek, často vznikají i limitované edice. Hlídá si kvalitu. Vymýšlí design i originální balení. Komunikuje se zákazníky, nabízí bedýnky na míru firmám i institucím, které oceňují patriotismus nebo mají ve své filozofii pevně zakotvenou podporu českých výrobců či regionů. A pak to všechno kompletuje a rozváží. Také aktivně komunikuje s početnou komunitou na sociálních sítích. Když ji posloucháte, máte dojem, že je to práce minimálně pro tři lidi, Eva ji ale zvládá sama. „Jsem most mezi zákazníky a výrobci, takový přesýpací a spojovací prvek,“ směje se. Kromě toho ale ještě donedávna zvládala spoluorganizovat třeba Dny podnikavých žen na Pardubicku a být aktivní i charitativně, aby se z podnikání neztratilo sociálno, které v něm chce zachovat. Ví, že sedět v obchodě a čekat na zákazníky není její styl, musí být v terénu, hledat to nejlepší, vytvářet smysluplnou podporu, propagovat myšlenku. V obchodě, který na pardubickém letišti zároveň funguje jako showroom, jí pak fyzicky v sezoně vypomáhají brigádníci.
To nejlepší z Čech, Moravy a Slezska
V sortimentu bedýnek lze nalézt především trvanlivé potraviny a speciality ze všech koutů České republiky. Čokoláda, sušenky a cukrovinky, paštiky, pesta, sirupy, marmelády, povidla a chutney, likéry, víno i alkohol. Nad vším se sbíhají sliny. K jedné z nejprodávanějších klasik patří třeba makové sušenky vyráběné z jihočeského másla. „Mají čtyřměsíční trvanlivost, to je takový strop, kratší trvanlivost si v bedýnkách nemohu dovolit,“ vysvětluje Eva. Právě trvanlivost do značné míry určuje podobu sortimentu. „Skvělé by byly třeba pralinky, ale to je sortiment, u kterého prostě nelze zaručit dlouhodobě kvalitu, zvlášť v létě je to nemožné,“ krčí rameny Eva. Snila o mnohém, praxe ale ukázala opak. Nadchly ji například nesířené sušené meruňky nebo višně. Ty ale časem ztrácejí na vizuální přitažlivosti a zákazníci je odmítali. Pohořela také káva, čaj či kvalitní slunečnicový olej s bylinkami nebo jablečný ocet. „Vzhledem k tomu, že nejčastějším zákazníkem je muž, těžko ho uctíte jablečným octem, ať je sebekvalitnější,“ usmívá se Eva nad svými malými karamboly. Postupem času se ale ustálila v bedýnkové rodině dvacítku výrobců.Svým nápadem přitahuje Eva pozornost mnoha médií, ta jí zase přivádějí zákazníky i nové výrobce. A věhlas se šíří, šuškanda funguje. Starostové měst si objednávají bedýnky jako reprezentativní dárek pro starosty spolupracujících měst v zahraničí. Poselství bedýnek ocenil i současný ministr zemědělství Miroslav Toman, jeho kancelář si ji pozvala, aby letos v srpnu připravila slavnostní kolekci bedýnek pro 45. ročník Země živitelky. Připravovala také kolekci bedýnek k oslavám 100 let České republiky pro ministerstvo pro místní rozvoj.
Na bedýnky letí hlavně muži
Téměř tři čtvrtiny (70 %) bedýnek míří k mužům. Zhruba 20 % pak vyrábí Eva pro páry a jen desetina produkce jde ženám. Proč? „Ženy je vlastně snadné obdarovat, ať už jde o kosmetiku, masáže a další příjemné věci, ale s muži je to těžší. Co má třeba dát firma svým zaměstnancům, mužům ve strojírenské výrobě jako poděkování za práci? Tady se bedýnky osvědčily, dobrým vínem a poctivou paštikou chlapa neurazíte,“ usmívá se Eva, která každoročně vytváří stovky bedýnek právě pro mužské zákazníky. Mezi její zákazníky patří třeba společnosti ČSOB, Zonky, Google, Kosyka, JHV, Gama Pardubice, stavební firma Ječmínek a řada dalších.
Největší ohlas mají ale Eviny bedýnky v zahraničí. „Hlavně Německo, Rakousko, Švýcarsko, tam všude chtějí ochutnat českou kvalitu a znají třeba jen moravské víno,“ vypočítává země, kam bedýnky často míří. Přesně tohle ji baví spojovat, vymýšlet cesty, jak to nejlepší dostat k těm, kteří to ocení. Přemýšlí nad každým detailem, aby byla ona „českost“ unikátní. Dříve třeba do bedýnek dávala přírodní lýko z dovozu, dnes už ho nahradila dřevitou vlnou z Královehradeckého kraje. Přidala kanafas utkaný na Plzeňsku. A mašle od firmy Stuha Dobruška.Všechno zkrátka musí ladit. Aby reprezentovaly doma i v cizině. České bedýnky už totiž dávno překročily hranice Evropy, radost udělaly v Americe, Kanadě, v Chile, Číně i Africe.
Kalamity utužují charakter
Dnešní obchůdek na pardubickém letišti je druhý v pořadí. Ten první, který se nacházel v přízemí panelákového domu v Pardubicích, postihla tragédie v podobě ucpaného odpadu centrálního WC ve dvanáctipatrovém panelovém domě, který spláchl obchod i se zbožím. „Chtěla jsem to zabalit,“ přiznává Eva, když spočítala škody, jež se vyšplhaly na státisíce. Navíc v předvánoční sezoně, která je pro bedýnky klíčová. Jako dobrý nápad se jí v tu chvíli nejvíce zdál odjezd do Indie a meditace. Pak ale přišla nečekaná objednávka na 540 bedýnek. Pustila se do práce a brzy našla i náhradní prostory. A sní o tom, že by jednou měla ráda České bedýnky jako franšízu na reprezentativních místech, jako je třeba pražské letiště nebo Karlštejn. Propagační materiály má v angličtině, němčině i čínštině, uvažuje o ruštině. Stále hledá tu nejlepší cestu pro stabilitu prodeje, kromě vytížené vánoční sezony ji vidí právě v exportu, ale i ve stabilní spolupráci s firmami.Stále častěji se třeba prosazují bedýnky jako uvítací balíček pro nové zaměstnance.
Budoucnost? Malá, rodinná a stabilní
Kdyby na to přišlo, mohl by z toho být vlastně docela velký byznys. Eva má ale ve svých prioritách jasno. Celý projekt Českých bedýnek je jejím opečovávaným dítkem, doma má ale také své už dvě děti skutečné a manželství, které pro byznys obětovat nehodlá. Podnikání chce dělat pomalu, v klidu a s láskou. Chápe, že v dnešním online rychlém světě musí být všechno hned. „Tady se to ale nedá urychlit. Kdo moc pospíchá, není zákazník bedýnek,“ říká Eva vážně a dodává, že zná hodně žen, které podnikání natolik pohltilo, že přišly o to nejcennější – rodinu. Ve svých vizích tak má jasno – i za 10 let by si přála, aby byly České bedýnky rodinnou firmou, která dělá radost lidem, představuje to nejlepší z českých lahůdek s tradičními recepturami,a která pomáhá malým a středním výrobcům přežít na trhu těch větších a dravějších.
Eva Urbanová:
- 39 let, vdaná, dvě děti (3 a 8)
- majitelka, obchodnice, prodavačka, řidička, marketérka i gurmánka
- Zajímá se o kvalitní české lahůdky a tradiční receptury.
- Sama si své dodavatele ve výrobnách kontroluje.
- Ráda by pro České bedýnky rozjela franšízu.
Prodejna:
České bedýnky
Sídlo: Pražská 179, 530 06 Pardubice-Popkovice
Počet zaměstnanců: brigádnice podle potřeby v sezoně
Otvírací doba: aktuálně klouzavá, plánuje se tři dny v týdnu
Prodejní plocha: 60 m2 obchod + zázemí
Web: www.ceskebedynky.cz
Vybavení prodejny:
Prodejní pult
Dominantou obchodu je prodejní pult, kde se kompletují české lahůdky do kvalitních dřevěných bedýnek. Ty jsou obvykle ze smrkového nebo borovicového dřeva ve třech velikostech (A3, A4 a A5). Vyrábějí se ale i atypické varianty.
Bedýnky
Bedýnky vyrábí na Chrudimsku šikovný truhlář, který se tak na celkovém vzhledu Českých bedýnek zásadně podílí. Každá s sebou nese i jeho podpis. Do bedýnek lze laserem gravírovat loga, věnování či motta. Nejoblíbenější jsou nápisy Všechno nejlepší, Z lásky (často jako svatební bedýnky s gravírovaným monogramem) či Šťastné a veselé.
Eviny bestsellery:
800 ks
makových sušenek z jihočeského másla se prodá za rok. Vyrábějí se ve Zhoři u Tábora a patří ke stálicím. V Českých bedýnkách mají co dělat. ČR patří ke světové špičce v makové produkci.
500 ks
ročně se prodá slezského bylinného likéru Bukovská. Navazuje na více než stoletou tradici likéru, který pil i císař František Josef I. Zákazníkům chutná dodnes.
400 ks
je roční prodej na Chrudimsku vyráběného levandulového sirupu. Patří do trojice nejúspěšnějších výrobků Českých bedýnek.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 11-12/2018.