
V historickém podloubí jičínského Valdštejnova náměstí najdete obchod, ve kterém můžete „ochutnat region“. Vybrané lahůdky, tradiční regionální potraviny od několika desítek dodavatelů, tu nabízejí zákazníkům poměrně nevšední zážitek. Ochutnávku toho, co obvykle v poněkud standardizované nabídce velkých řetězců zkrátka nenajdou.
Česká rodinná firma Fabio Produkt vyrábí v srdci Českého ráje už téměř tři desítky let kvalitní rostlinné oleje lisované za studena. Čtvrtá generace rodiny Jenčkových se do jičínského kraje vrátila po revoluci a navázala tam, kde ta předchozí nuceným znárodněním majetku musela skončit. „Práce s půdou vás naučí pokoře,“ vítá nás spolumajitelka firmy a autorka mnoha jejích projektů a zároveň obchodní ředitelka Jana Jenčková. Úzké a silné sepětí s půdou i s regionem je tu cítit na každém kroku a prodejny Fabio Ochutnejte region jsou tak trochu příslovečnou třešničkou na dortu.
Místo, kde nabídneme to nejlepší z okolí
Když ještě dříve manželé Jenčkovi pravidelně jezdívali na farmářské a regionální trhy prodávat své oleje, poznali mnoho zajímavých malovýrobců, které trápil stejný problém – neměli, kde by své výrobky v celé své škále každodenně prodávali. „Jsou to malí farmáři, vyrábějí skvělé produkty, ale nejsou schopni je dodávat na kamiony pro řetězce,“ vysvětluje Jana Jenčková. Tam někde začal pomalu nazrávat nápad, který pak dotáhla do konce s těmi nejjemnějšími detaily: „Chtěli jsme mít místo, kde můžeme nejen prodávat svoje výrobky, ale také tu nabídnout tu spoustu výborných výrobků z regionu a dostat je tak blíž zákazníkům, celoročně, nejen když se konají trhy.“ Nápad se rychle ujal a Jana Jenčková začala pracovat na představě, jejíž detailní obrysy pak doladila s architektem. V roce 2016 otevřela svou první prodejnu v Jičíně, o rok později v Hradci Králové a vloni pak v Turnově. Pro mnoho malovýrobců se tak právě tyto prodejny staly jistotou pravidelného odbytu, pro který si mnohdy sami z prodejny přijedou. „Máme zázemí padesátky aut z naší mateřské firmy, které jezdí po tuzemsku, takže jsme schopni si logisticky zajistit svoz výrobků od farmářů, protože to pro ně mnohdy bývá problém, nemají na to třeba lidi,“ vysvětluje Jana Jenčková.
Od pečiva přes mléko až po oleje
V příjemném prostředí dýchne na zákazníky prostřednictvím doplňků ze dřeva, jež dodává zboží na atraktivitě, nejdříve pohodová atmosféra, o kterou se pak ještě postará ochotný a usměvavý personál, a nabídka regionální produkce, kterou jinde jen tak nenajdete. Pestrá nabídka zahrnuje několik desítek dodavatelů od pečiva přes mléčné výrobky až po kávu, která se praží nedaleko. Tu tady zákazníkům nejen prodají, ale také uvaří na cestu s sebou. Stejně tak mohou ochutnat zdravá a chuťově vyladěná smoothie. „Zhruba třetina nabídky pochází z naší vlastní produkce, ať už jde o sortiment olejů Manka a Slunka, klasických za studena lisovaných i těch ochucených, semínka a ořechy nebo o sortiment ovocných náplní, džemů, švestkových povidel, sirupů či kečupů a zeleninových omáček značky Natural Produkt, která patří do portfolia Fabio Produkt,“ přibližuje rozložení sortimentu Jana Jenčková.
Dvě třetiny pak představují ostatní regionální výrobci, mezi nimiž vynikají mléčné a pekařské výrobky: „Tady sortiment stále rozšiřujeme, mléčné výrobky jsou velmi oblíbené, ať už je to čerstvé mléko, jogurty, tvarohy, zákysy či další.“ V pekařském sortimentu zase vede kváskový chléb, který vydrží dlouho čerstvý a vláčný a zákazníci si k němu našli cestu. Stejně tak ale nepohrdnou třeba sladkými záviny a dalšími pekařskými specialitami od pekařů z okolí. Nabídku pak zpestřují lahůdkové paštiky, škvarky, některé rybí speciality, regionální suchary, předpřipravené směsi na pečení moučníků, nechybí sortiment pro péči o krásu, najdete tu mošty a prostor má i pivo a víno. Ačkoliv zrovna víno z regionální produkce nepochází, je vděčným artiklem do dárkových košů, které si zákazníci oblíbili. Menší prostor tu má také ovoce a zelenina, ale jak říká Jana Jenčková, na tu si ještě zákazníci nezvykli. Křivá mrkev a nenaleštěná jablka zkrátka netáhnou, byť za svými konzumenty nemusely cestovat přes půl světa. Proto je také hlavní myšlenkou obchodu být v centru dění, tam, kde se lidé scházejí, tam, kde si mohou na farmářských trzích nakoupit čerstvé ovoce a zeleninu a pro to trvanlivější zboží pak zajít k Jenčkům.
„Od bezobalového prodeje mě dost lidí zrazovalo,“ vzpomíná Jana Jenčková. Ale protože jí je tenhle směr sympatický a trvalá udržitelnost se line filozofií obchodu od začátku do konce, vsadila na násypníky, ve kterých najdou zákazníci různé druhy luštěnin, rýži, těstoviny, müsli, sušené ovoce, ořechy a semínka i cukrovinky. „Lidé o tom začínají přemýšlet, chodí nakupovat se svými nádobami a ten způsob prodeje je tak trochu zážitkem i pro děti,“ přibližuje bezobalový prodej. A když už jsme u tématu trvalé udržitelnosti, prodejny Fabio Ochutnejte region je vedou k dokonalosti. Pro školky a školy třeba pořádají vzdělávací zážitkové projekty Menu pro změnu. Učí je trvalé udržitelnosti i smyslu podpory regionálních produktů.
Workshopy ale dělají i pro širokou veřejnost, třeba o bylinkách, jejichž dodavatelem je nedaleká firma Planta Naturalis. Ta v prodejně pouze neprodává bylinky a nedělá workshopy o bylinkách našich babiček a dědečků, ale také bylinky dodává do ochucených olejů Manka. Dokonalý příklad synergie regionální spolupráce – neboli když se chce, všechno jde. A příkladů tu najdete celou řadu. Tak třeba ten s olivovým olejem, o kterém se ani s nadsázkou nedá hovořit jako o regionálním, olivy v tuzemsku přece nerostou. Ale i tady si Jana Jenčková přece jen našla regionální spojku. Jejich dodavatelem je Češka žijící v Itálii, která ale pochází z Českého ráje. A čas od času přijede i do prodejen ukázat, jak takové oleje vznikají, jak chutnají a co vše s nimi lze dělat i v české kuchyni. Pro doplnění toho, jak to v prodejně žije, stačí ještě dodat, že tu nechybějí tematické akce na Vánoce, adventní neděle nebo masopust a potkat tu můžete třeba i téma férových snídaní. A aby to bylo dokonalé, prodejna spolupracuje dlouhodobě i s místním stacionářem. Dodá jim potřebné suroviny, klienti napečou a v prodejně se pak jejich výrobky prodají s tím, že celý výtěžek z prodeje míří do stacionáře. Kde vlastně u Jenčků hledají inspiraci? „Všude kolem sebe. Prostě se dívám a nasávám atmosféru,“ usmívá se Jana Jenčková.
V budoucnu možná přijde franšíza
Rozrostou se tři prodejny o další regionální sestry? „Těžko říct, je to tady trochu živelné,“ směje se Jana Jenčková, ale netají se tím, že by bylo hezké otevřít jednu prodejnu do roka. Zároveň nikam nespěchá a na nic netlačí, vše musí plynout přirozeně. „Takový obchod nejde otevřít kdekoliv. Ideální jsou historická jádra měst, jenže pokud je jádro mrtvé a lidé se tam nescházejí, nemá to smysl. Lidé se také nechtějí tahat s nákupy, i když třeba nejsou těžké. Jakmile v centru města chybí parkoviště, pomalu se bohužel vylidňuje,“ je přesvědčena. Příležitostem se ale nebrání, připraven má dokonce i koncept franšízy. Možná tak díky ní budou moci „ochutnat region“ i zákazníci v dalších koutech Čech a Moravy. Rodina Jenčkova totiž ve svých plánech a práci nepolevuje a jistou zárukou je i pátá generace. Lásku k zemědělství a snad i obchodu už totiž našel i devatenáctiletý syn. Rodinná tradice tak může pokračovat.
Jana Jenčková
- 44 let, vdaná, dvě děti (syn 17 a dcera 11 let)
- Charakterizuje ji láska k půdě, regionu, poctivým výrobkům a trvalé udržitelnosti.
- Je velmi akční, baví ji nové projekty, od nápadu až po jejich realizaci a řízení.
- Zájmy: zájmová kynologie (plemeno Akita Inu) a nově provoz penzionu Holín u Prachovských skal
(3 prodejny – Jičín, Hradec Králové, Turnov)
Sídlo: Valdštejnovo náměstí 91, Jičín
Počet zaměstnanců: 4 na plný úvazek (+ v sezoně brigádníci)
Otevírací doba:
pondělí až pátek od 7.00 do 17.30, v sobotu od 7.30 do 12.00 hodin
Prodejní plocha: 85 m²
Web: www.ochutnejteregion.cz
Vybavení obchodu:
Prodejna je laděna v přírodních tónech, atmosféru jí dodávají stylové prvky, například farmářské bedýnky. Prodejnímu pultu vévodí kameninové desky. Orientaci zákazníkům umožňují černé cedule s křídovými nápisy a turisticko-potravinový rozcestník vyrobený z břízy. Vše pochází od českých výrobců.
Janiny bestsellery:
řepkového oleje Manka v balení 1 l PET se prodá měsíčně. Je šetrně zpracovaný, za studena lisovaný a nerafinovaný, takže si zachovává cenné přírodní látky.
činí měsíční prodej jablečného štrúdlu od Rýdlů. Je k nerozeznání od toho domácího a zákazníci si pro něj pravidelně zaskočí.
600 l
farmářského mléka z rodinné farmy Kejlíček se prodá za měsíc. I na jeho plnou chuť si zákazníci rychle zvykli.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 9/2019.