logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Svaz českých a moravských spotřebních družstev odmění každého zaměstnance Skupiny Coop, který se...
  • Letošní leden patřil Jednotě, spotřebnímu družstvu v Hodoníně, a remodelingu jejích dalších...
  • V relativně krátké době si touto cestou dovoluji i do této druhé úvahy jako nosnou myšlenku...
  • Blížící se jaro je tradičně spojeno se setkáváním maloobchodních aliancí s dodavateli. Současný...

Fabio Ochutnejte region: To nejlepší z okolí

19. září 2019
Profily 0
2088
Fabio Ochutnejte region: To nejlepší z okolí

V historickém podloubí jičínského Valdštejnova náměstí najdete obchod, ve kterém můžete „ochutnat region“. Vybrané lahůdky, tradiční regionální potraviny od několika desítek dodavatelů, tu nabízejí zákazníkům poměrně nevšední zážitek. Ochutnávku toho, co obvykle v poněkud standardizované nabídce velkých řetězců zkrátka nenajdou.

Česká rodinná firma Fabio Produkt vyrábí v srdci Českého ráje už téměř tři desítky let kvalitní rostlinné oleje lisované za studena. Čtvrtá generace rodiny Jenčkových se do jičínského kraje vrátila po revoluci a navázala tam, kde ta předchozí nuceným znárodněním majetku musela skončit. „Práce s půdou vás naučí pokoře,“ vítá nás spolumajitelka firmy a autorka mnoha jejích projektů a zároveň obchodní ředitelka Jana Jenčková. Úzké a silné sepětí s půdou i s regionem je tu cítit na každém kroku a prodejny Fabio Ochutnejte region jsou tak trochu příslovečnou třešničkou na dortu.

Místo, kde nabídneme to nejlepší z okolí

Když ještě dříve manželé Jenčkovi pravidelně jezdívali na farmářské a regionální trhy prodávat své oleje, poznali mnoho zajímavých malovýrobců, které trápil stejný problém – neměli, kde by své výrobky v celé své škále každodenně prodávali. „Jsou to malí farmáři, vyrábějí skvělé produkty, ale nejsou schopni je dodávat na kamiony pro řetězce,“ vysvětluje Jana Jenčková. Tam někde začal pomalu nazrávat nápad, který pak dotáhla do konce s těmi nejjemnějšími detaily: „Chtěli jsme mít místo, kde můžeme nejen prodávat svoje výrobky, ale také tu nabídnout tu spoustu výborných výrobků z regionu a dostat je tak blíž zákazníkům, celoročně, nejen když se konají trhy.“ Nápad se rychle ujal a Jana Jenčková začala pracovat na představě, jejíž detailní obrysy pak doladila s architektem. V roce 2016 otevřela svou první prodejnu v Jičíně, o rok později v Hradci Králové a vloni pak v Turnově. Pro mnoho malovýrobců se tak právě tyto prodejny staly jistotou pravidelného odbytu, pro který si mnohdy sami z prodejny přijedou. „Máme zázemí padesátky aut z naší mateřské firmy, které jezdí po tuzemsku, takže jsme schopni si logisticky zajistit svoz výrobků od farmářů, protože to pro ně mnohdy bývá problém, nemají na to třeba lidi,“ vysvětluje Jana Jenčková.

Od pečiva přes mléko až po oleje

V příjemném prostředí dýchne na zákazníky prostřednictvím doplňků ze dřeva, jež dodává zboží na atraktivitě, nejdříve pohodová atmosféra, o kterou se pak ještě postará ochotný a usměvavý personál, a nabídka regionální produkce, kterou jinde jen tak nenajdete. Pestrá nabídka zahrnuje několik desítek dodavatelů od pečiva přes mléčné výrobky až po kávu, která se praží nedaleko. Tu tady zákazníkům nejen prodají, ale také uvaří na cestu s sebou. Stejně tak mohou ochutnat zdravá a chuťově vyladěná smoothie. „Zhruba třetina nabídky pochází z naší vlastní produkce, ať už jde o sortiment olejů Manka a Slunka, klasických za studena lisovaných i těch ochucených, semínka a ořechy nebo o sortiment ovocných náplní, džemů, švestkových povidel, sirupů či kečupů a zeleninových omáček značky Natural Produkt, která patří do portfolia Fabio Produkt,“ přibližuje rozložení sortimentu Jana Jenčková.

Dvě třetiny pak představují ostatní regionální výrobci, mezi nimiž vynikají mléčné a pekařské výrobky: „Tady sortiment stále rozšiřujeme, mléčné výrobky jsou velmi oblíbené, ať už je to čerstvé mléko, jogurty, tvarohy, zákysy či další.“ V pekařském sortimentu zase vede kváskový chléb, který vydrží dlouho čerstvý a vláčný a zákazníci si k němu našli cestu. Stejně tak ale nepohrdnou třeba sladkými záviny a dalšími pekařskými specialitami od pekařů z okolí. Nabídku pak zpestřují lahůdkové paštiky, škvarky, některé rybí speciality, regionální suchary, předpřipravené směsi na pečení moučníků, nechybí sortiment pro péči o krásu, najdete tu mošty a prostor má i pivo a víno. Ačkoliv zrovna víno z regionální produkce nepochází, je vděčným artiklem do dárkových košů, které si zákazníci oblíbili. Menší prostor tu má také ovoce a zelenina, ale jak říká Jana Jenčková, na tu si ještě zákazníci nezvykli. Křivá mrkev a nenaleštěná jablka zkrátka netáhnou, byť za svými konzumenty nemusely cestovat přes půl světa. Proto je také hlavní myšlenkou obchodu být v centru dění, tam, kde se lidé scházejí, tam, kde si mohou na farmářských trzích nakoupit čerstvé ovoce a zeleninu a pro to trvanlivější zboží pak zajít k Jenčkům.

Jde to i bez obalu

„Od bezobalového prodeje mě dost lidí zrazovalo,“ vzpomíná Jana Jenčková. Ale protože jí je tenhle směr sympatický a trvalá udržitelnost se line filozofií obchodu od začátku do konce, vsadila na násypníky, ve kterých najdou zákazníci různé druhy luštěnin, rýži, těstoviny, müsli, sušené ovoce, ořechy a semínka i cukrovinky. „Lidé o tom začínají přemýšlet, chodí nakupovat se svými nádobami a ten způsob prodeje je tak trochu zážitkem i pro děti,“ přibližuje bezobalový prodej. A když už jsme u tématu trvalé udržitelnosti, prodejny Fabio Ochutnejte region je vedou k dokonalosti. Pro školky a školy třeba pořádají vzdělávací zážitkové projekty Menu pro změnu. Učí je trvalé udržitelnosti i smyslu podpory regionálních produktů.

Workshopy ale dělají i pro širokou veřejnost, třeba o bylinkách, jejichž dodavatelem je nedaleká firma Planta Naturalis. Ta v prodejně pouze neprodává bylinky a nedělá workshopy o bylinkách našich babiček a dědečků, ale také bylinky dodává do ochucených olejů Manka. Dokonalý příklad synergie regionální spolupráce – neboli když se chce, všechno jde. A příkladů tu najdete celou řadu. Tak třeba ten s olivovým olejem, o kterém se ani s nadsázkou nedá hovořit jako o regionálním, olivy v tuzemsku přece nerostou. Ale i tady si Jana Jenčková přece jen našla regionální spojku. Jejich dodavatelem je Češka žijící v Itálii, která ale pochází z Českého ráje. A čas od času přijede i do prodejen ukázat, jak takové oleje vznikají, jak chutnají a co vše s nimi lze dělat i v české kuchyni. Pro doplnění toho, jak to v prodejně žije, stačí ještě dodat, že tu nechybějí tematické akce na Vánoce, adventní neděle nebo masopust a potkat tu můžete třeba i téma férových snídaní. A aby to bylo dokonalé, prodejna spolupracuje dlouhodobě i s místním stacionářem. Dodá jim potřebné suroviny, klienti napečou a v prodejně se pak jejich výrobky prodají s tím, že celý výtěžek z prodeje míří do stacionáře. Kde vlastně u Jenčků hledají inspiraci? „Všude kolem sebe. Prostě se dívám a nasávám atmosféru,“ usmívá se Jana Jenčková.

V budoucnu možná přijde franšíza

Rozrostou se tři prodejny o další regionální sestry? „Těžko říct, je to tady trochu živelné,“ směje se Jana Jenčková, ale netají se tím, že by bylo hezké otevřít jednu prodejnu do roka. Zároveň nikam nespěchá a na nic netlačí, vše musí plynout přirozeně. „Takový obchod nejde otevřít kdekoliv. Ideální jsou historická jádra měst, jenže pokud je jádro mrtvé a lidé se tam nescházejí, nemá to smysl. Lidé se také nechtějí tahat s nákupy, i když třeba nejsou těžké. Jakmile v centru města chybí parkoviště, pomalu se bohužel vylidňuje,“ je přesvědčena. Příležitostem se ale nebrání, připraven má dokonce i koncept franšízy. Možná tak díky ní budou moci „ochutnat region“ i zákazníci v dalších koutech Čech a Moravy. Rodina Jenčkova totiž ve svých plánech a práci nepolevuje a jistou zárukou je i pátá generace. Lásku k zemědělství a snad i obchodu už totiž našel i devatenáctiletý syn. Rodinná tradice tak může pokračovat.

Jana Jenčková

  • 44 let, vdaná, dvě děti (syn 17 a dcera 11 let)
  • Charakterizuje ji láska k půdě, regionu, poctivým výrobkům a trvalé udržitelnosti.
  • Je velmi akční, baví ji nové projekty, od nápadu až po jejich realizaci a řízení.
  • Zájmy: zájmová kynologie (plemeno Akita Inu) a nově provoz penzionu Holín u Prachovských skal

 

Fabio Ochutnejte region:

(3 prodejny – Jičín, Hradec Králové, Turnov)

Sídlo: Valdštejnovo náměstí 91, Jičín

Počet zaměstnanců: 4 na plný úvazek (+ v sezoně brigádníci)

Otevírací doba:

pondělí až pátek od 7.00 do 17.30, v sobotu od 7.30 do 12.00 hodin

Prodejní plocha: 85 m²

Web: www.ochutnejteregion.cz

 

Vybavení obchodu:

Prodejna je laděna v přírodních tónech, atmosféru jí dodávají stylové prvky, například farmářské bedýnky. Prodejnímu pultu vévodí kameninové desky. Orientaci zákazníkům umožňují černé cedule s křídovými nápisy a turisticko-potravinový rozcestník vyrobený z břízy. Vše pochází od českých výrobců.

 

Janiny bestsellery:

750 ks

řepkového oleje Manka v balení 1 l PET se prodá měsíčně. Je šetrně zpracovaný, za studena lisovaný a nerafinovaný, takže si zachovává cenné přírodní látky.

 

 

550 ks

činí měsíční prodej jablečného štrúdlu od Rýdlů. Je k nerozeznání od toho domácího a zákazníci si pro něj pravidelně zaskočí.

 

 

600 l

farmářského mléka z rodinné farmy Kejlíček se prodá za měsíc. I na jeho plnou chuť si zákazníci rychle zvykli.

 

 

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 9/2019.

 

Související články:

Zboží&Prodej 8/2020: U hraček rozhodnou Vánoce Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA pro region České republiky, Maďarska a Slovenska: Naše strategie je i v názvu pozitivní Košík.cz míří do Českých Budějovic a okolí, zkouší inovovaný model obsluhy zákazníků

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.4k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.9k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Propojený a personalizovaný e-shop pro B2C i B2B zákazníky

E-commerce coby distribuční kanál retailerům pomáhá zvýšit prodeje a zejména během koronavirových opatření sehrál u řady obchodníků klíčovou roli. Není to ale pouze o fungujícím e-shopu, důležitější je propojení se stávajícími systémy a personalizace obsahu. A právě zde nastupuje GRANDeSHOP, e-shopové řešení určené pro B2B i B2C segment, které za poslední dva roky prošlo značným […]

Kalendář akcí

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Jan Vavřík, senior operations manager, Amazon: Snažím se o formování dobrého kolektivu v pozitivním a zábavném duchu

21. ledna 2021

Roman Mazák, majitel a předseda Družstva CBA CZ: Budoucnost vidím stále v prodejnách potravin

21. ledna 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required