
O vítězi soutěže Mastercard Obchodník roku 2019 v kategorii Udržitelný obchodník rozhodli svým hlasováním účastníci konference Retail Summit. O prvenství se ve veřejné prezentaci utkali tři finalisté uvedené kategorie – společnosti Econea, dále Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a Makro Cash & Carry ČR.
Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2019 – Udržitelný obchodník je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionálů z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. O vítězi kategorie pak pomocí hlasování rozhodli účastníci konference Retail Summit po zhlédnutí prezentací nominovaných. Nejvíce hlasů získal Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a ocenění převzal jeho ředitel Miloslav Hlavsa.
Příběh Konzumu začíná v Anglii roku 1844, kde 28 snílků založilo družstvo – první moderní sdílenou ekonomiku. Otevřeli prodejnu a prodávali potraviny sami sobě. Kvalitnější, levnější, dostupnější. Na stejných principech vzniklo v roce 1898 v podhůří Orlických hor družstvo Konzum, které aktuálně spoluvlastní 5500 místních rodin. Členům na venkově zajišťuje potravinovou obslužnost, ve městech pak sortimentní alternativu k nadnárodním řetězcům. Cílem není zisk, ale prospěšnost členské komunitě a podpora ekonomiky regionu. Proto Konzum Ústí nad Orlicí před několika lety spustil projekt Jsme tu doma, kterým zvýhodňuje nabídku výrobků a výpěstků ze svého regionu, a pomáhá tak zachovávat ekonomickosociální klima kraje. Současný „ekosystém“ Konzumu tvoří 96 prodejen se 120 lokálními dodavateli a farmáři, 4 čerpací stanice, 2 zahradní centra, potravinový e-shop, 22 pošt Partner i virtuální operátor. Denně společnost obslouží zhruba 30 000 zákazníků.