logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Svaz českých a moravských spotřebních družstev odmění každého zaměstnance Skupiny Coop, který se...
  • Letošní leden patřil Jednotě, spotřebnímu družstvu v Hodoníně, a remodelingu jejích dalších...
  • V relativně krátké době si touto cestou dovoluji i do této druhé úvahy jako nosnou myšlenku...
  • Blížící se jaro je tradičně spojeno se setkáváním maloobchodních aliancí s dodavateli. Současný...

Zboží&Prodej 5/2020: Nealko zpestřují limitované edice

20. května 2020
Publicistika 0
807
Zboží&Prodej 5/2020: Nealko zpestřují limitované edice

Trh s nealkoholickými nápoji zažívá, podobě jako řada dalších kategorií, proměnlivé časy. Ještě před plným vypuknutím koronavirové epidemie se zákazníci předzásobili velkými baleními a teď vyčkávají. Kategorii se ale v posledním roce dařilo. Svědčí o tom více než čtyřprocentní růst a dvacet miliard, které za její výrobky zákazníci utratili.

Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 272 (5/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.

Největší část nákupů nealkoholických nápojů představují podle společnosti Nielsen minerální, stolní, pramenité a kojenecké vody, které v objemovém vyjádření tvořily v období od března loňského roku do února toho letošního 62 %. Celkový objem prodeje za minulý rok činil skoro jednu miliardu litrů a čeští zákazníci za ni zaplatili 7,6 miliardy korun. „Z hlediska preferencí platí, že více než polovinu nákupů tvoří hlavně minerální vody, následují stolní vody a malý segment představují kojenecké vody, které ale v posledním roce rostly nejdynamičtěji,“ uvádí Lucia Dargajová, client consultant společnosti Nielsen. Češi podle ní preferují jemně perlivé vody, následují neperlivé a v nejmenším objemu se nakupují perlivé varianty. Z pohledu příchutí i nadále platí, že většinu nákupů tvoří neochucené vody (53 %). „Při výběru ochucených variant převládají příchutě citronu, pomeranče a lesního ovoce,“ doplňuje Lucia Dargajová.

Do minerálních vod míří ovocné esence

Před a na začátku nouzového stavu zažil retail vlnu předzásobení, hlavně v segmentu minerálních a pramenitých vod. Nyní trh klesá. „Je to způsobené hlavně změnou spotřebitelského chování. Zákazníci aktuálně preferují nákupy ve větších prodejnách moderního typu, realizují větší nákupy, méně často a preferují větší balení. Zřetelný je nárůst e-tailu,“ dokládá Andrea Brožová, PR manažerka společnosti Mattoni 1873. Pro letošní sezonu má Mattoni připravenu novou příchuť Mattoni Multi – jde o kombinaci chuti tropického ovoce a jemně perlivé minerální vody. Doplní tak úspěšnou řadu mixovaných příchutí Mattoni Cedrata a Black. Tradiční letní limitovanou edicí od Mattoni bude letos v létě nealko verze populárního koktejlu Daiquiri s mangovou příchutí. „Novinkou je také minerální voda s jemnou osvěžující esencí ovoce, neobsahuje žádný cukr ani sladidla a je určena těm zákazníkům, kteří preferují nesladké osvěžení,“ přibližuje Andrea Brožová novinku s názvem Mattoni Esence. K dispozici bude ve třech oblíbených příchutích – citron, pomeranč a malina.

Balené vody nakoupilo podle Spotřebitelského panelu GfK Czech v únoru letošního roku 95 % českých domácností. Víc než 67 % výdajů směřovalo na nákup vod v akci. „Podíl akčních nákupů vod je v porovnání s ostatními subkategoriemi značně nadprůměrný,“ informuje Julia To, konzultantka Spotřebitelského panelu. Z menších kategorií to jsou hlavně ledové čaje, které nakoupila třetina českých domácností, nebo energetické nápoje s jen o něco málo menším počtem kupujících.

Společnost St. Nicolaus – trade CZ vidí stále jasný trend zejména v nápojích, které mají funkční benefity. „Jsou to ty, které kromě toho, že zahánějí žízeň, dodají ještě další přidanou hodnotu. To může být třeba povzbuzení bdělosti u energy drinků nebo doplnění minerálů u vod. Lze také očekávat jistou ostražitost při nákupu velkého balení nápojů. Při nákupní příležitosti na cestu a s sebou budou lidé pravděpodobně častěji volit více malých než jedno velké balení,“ říká obchodní ředitel společnosti Jiří Štesl. Firma se tak bude nadále na trhu profilovat dvěma minerálními vodami: Gemerkou, která má vysoký obsah magnézia a vápníku, a Fatrou s takovým složením minerálů, jež v trávicím traktu vytváří zásadité prostředí. „Je určena zejména pro ty, kdo se často stravují nevyváženou stravou, která vytváří překyselení,“ dodává Jiří Štesl.

Limonádám vévodí coly

Druhou nejvýznamnější kategorií jsou limonády, které tvoří téměř pětinu (24 %) objemu prodeje. V loňském roce za ně zákazníci zaplatili více než pět miliard korun a nakoupili celkem 406 milionů litrů. „Nejprodávanější jsou coly, následují je pomerančové a citronové příchutě,“ sděluje Lucia Dargajová. Tržby u limonád podle ní rostou, což je taženo nejen vyšší průměrnou cenou, ale také prodejem značkových produktů.

„Museli jsme se přizpůsobit současné situaci, opatřením a omezením. Více se tedy teď soustředíme na ty formy komunikace a marketingu, které se realizují v digitálním prostředí,“ vysvětluje Kateřina Komárková, manažerka značky Pepsi pro ČR a SR. Týká se to například aktuální kampaně k nové Pepsi Mango, do které byli aktivně zapojeni i ambasadoři. Novinka doplnila stávající řadu ochucených bezkalorických Pepsi limonád s limetkou nebo višní.

Třetí příčku drží džusy

Třetí nejoblíbenější skupinou jsou džusy, za které spotřebitelé loni utratili čtyři miliardy korun. „Celkem je to 152 milionů litrů džusů, kterým vévodí pomeranč, jablko a multivitamin. Z těch menšinových dlouhodobě roste příchuť ananasu,“ přibližuje chuťové preference českých zákazníků Lucia Dargajová.

„V březnu jsme v retailu evidovali poměrně velký nárůst prodejů, který v dubnu poklesl. Situace přesně kopíruje vývoj pandemie,“ potvrzuje Kamil Výborný, brand manažer společnosti Pfanner. V souhrnných číslech ale podle firmy segment nealko nápojů v retailu vykazuje od začátku roku mírný nárůst, značné propady jsou zejména v segmentu horeca. V obou odbytových kanálech firma očekává změnu zákaznických preferencí, které ovlivní nákupní chování, například omezení nákupu dražších či speciálních produktů. Ovocné nápoje včetně džusů přitom nakoupilo podle výše zmíněného Spotřebitelského panelu GfK Czech 9 z 10 českých domácností a v kategorii nakoupily v loňském roce osmnáctkrát.

Situaci snad zlepší teplejší počasí

Výrobci věří, že s teplejším počasím se situace zlepší a dojde k opětovnému růstu kategorie. „Absence letních festivalů se ale do výsledků určitě promítne a neočekávám, že by se čísla navýšila významně jinde,“ připouští Tomáš Černohlávek, obchodní zástupce společnosti Mex Trading. Ta letos uvedla na trh novinku v prémiové řadě Unico Fresco – 100% ovocně-zeleninovou šťávu Jugo Rojo s obsahem šťávy z mrkve, červené řepy, jablek a pomerančů. „Nejprodávanější stálicí z našeho sortimentu Jumex je speciální stay cool 500ml lahev, díky které vydrží nápoj déle vychlazený a připravený ke konzumaci,“ přibližuje Tomáš Černohlávek. Společnost na českém trhu zastupuje francouzské minerální vody Volvic, v nabídce je čistá minerální voda a minerální voda s ovocnou příchutí, například citron, jahoda či maracuja. „Vždy je ve variantě s cukrem a bez cukru a ve třech velikostech balení,“ přibližuje novinky. Klasickou 1,5l láhev doplňuje litrová se sport cup víčkem, k dispozici je také 500ml varianta. Pro obchodníky firma pravidelně chystá speciální promoční akce na sezonní měsíce.

Nejmenší segment nově s tradiční značkou

Ledové čaje představují nejmenší segment, tvoří necelá tři procenta z objemu prodeje nealkoholických nápojů. Prodá se jich méně než 47 milionů litrů za zhruba 718 milionů korun. „Právě ledové čaje jsou jedinou nealko kategorií, kde výdaje v posledním roce klesly, i když o méně než jedno procento,“ doplňuje Lucia Dargajová.

Do segmentu ledových čajů letos vstupuje společnost Vitar se značkou Capri-Sun. „V červnu uvádíme na trh 200ml novinku v oblíbené broskvové příchuti Capri-Sun Ice Tea Peach,“ přibližuje Ondřej Krhánek, marketingový manažer značky Capri-Sun. Značku také zatraktivní letní limitovaná edice obalů u oblíbených příchutí Multivitamin, Pomeranč a Mystic Dragon.

Aktuálně se daří nápojovým alternativám

Některým hráčům na trhu naopak současná situace pomáhá. „SodaStream je určený hlavně na přípravu nápojů v pohodlí domova, aniž by zákazník musel kamkoli chodit, takže je pro nás současná situace paradoxně přínosná,“ tvrdí Michal Panis, manager značky SodaStream v ČR. Zákazníci, kteří hledají alternativu k baleným nápojům, tak mají po ruce řešení a firma eviduje od poloviny března zvýšené prodeje. Pro letošní léto je připravena edice Love Raspberry. „Jde o nejprodávanější výrobník perlivé vody SodaStream Jet, ke kterému jsme přibalili ve stejném malinovém designu dvě opakovaně použitelné lahve a příchuť malina, která je jednou z nejoblíbenějších v tuzemsku a u nás patří k top pětce nejprodávanějších příchutí,“ přibližuje novinky Michal Panis.

 

Názor odborníka:

 

 „Nejhůře je na tom eventový marketing.“

Nelze říci, že by došlo k výraznému oslabení poptávky po balených nealkoholických nápojích. Epidemie koronaviru ale zasahuje do event marketingu, který u značky tvoří velkou část mixu. Každé jaro jsme například podporovali řadu dětských dnů, soutěží a sportovních a školních akcí. A ty se letos neuskutečnily.

Ondřej Krhánek, marketingový manažer značky Capri-Sun, Vitar

 

Jak na recyklovatelný obal:

Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů nealko nápojů, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:

PET lahev

  • recyklovatelná; problematické jsou PVC sleeves, pokud nejsou spotřebiteli odstraněny

Skleněná lahev

  • plně recyklovatelná; právě skleněné lahve na minerálky jsou nejčastějším výrobky z již recyklovatelného skla

Plechovka Alu

  • recyklovatelná; v ČR se odděleně sbírají do nádob s šedou nálepkou Kovy

Nápojové kartony

  • recyklovatelné; v ČR se odděleně sbírají do nádob s oranžovou nálepkou Nápojové kartony

Obaly by měly být dobře vyprázdnitelné. Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.

 

Aktuálně z trhu:

Nová minerální voda v designovém balení

Společnost Kofola ČeskoSlovensko vstoupila na český trh s minerální vodou Kláštorná Kalcia. Tradiční a oblíbená slovenská značka minerálky, pocházející z jednoho z nejkvalitnějších pramenů na Slovensku v Kláštoře pod Znievom, je přírodním zdrojem vápníku.

Společnost Kofola ČeskoSlovensko, pro kterou je cirkulární ekonomika a odpovědný přístup k životnímu prostředí prioritou, se rozhodla oslovit české zákazníky designovou rPET lahví ze 100% recyklovaného materiálu. Kláštorná Kalcia se prodává v 0,5l a 1,5l balení a je dostupná v široké retailové síti. Minerální voda Kláštorná Kalcia se na Slovensku prodává od minulého roku a Slováky si rychle získala.  Na pulty českých obchodů se dostala letos. „Minerální voda z výjimečného zdroje v Turčianské kotlině byla na Slovensku zavedenou značkou, v roce 2016 ale byla její výroba pozastavena. Kofola ji v roce 2018 koupila a loni v dubnu její stáčení obnovila. Kláštorná Kalcia se vyrábí v původním závodě, dokonce i s většinou původních zaměstnanců,“ vysvětluje Ivana Králiková, senior brand manažerka Kofola ČeskoSlovensko a dodává: „Rádi bychom její příběh a výjimečné složení představili také českým zákazníkům. Věříme, že si její chuť najde v Česku své příznivce.“ Lahev minerální vody Kláštorná Kalcia navrhl pro Kofolu ČeskoSlovensko uznávaný slovenský designér Martin Turzík. „Když jsme zvažovali oživení značky, chtěli jsme do designu lahve vdechnout i příběh, který s sebou Kláštorná nese. Věříme, že atypický vzhled upoutá pozornost spotřebitelů. Při výběru designu jsme respektovali původ minerální vody, dbali jsme na odlišitelnost od ostatních značek, ale mysleli i na životní prostředí. Proto jsou všechny lahve Kláštorná Kalcia vyrobeny ze 100% rPET, díky čemuž materiál neustále proudí v kruhu a každá lahev tak dostává nový život,“ uzavírá Ivana Králiková.

 

Data:

 

Kde pijí konzumenti nápoje s colovou příchutí

Doma 67 %

U přátel / na návštěvě 30,1 %

V práci / ve škole 26,4 %

V restauraci / v hospodě 45,5 %

Někde jinde 7,6 %

Neuvedeno 1,8 %

Zdroj: Median, MML-TGI, 19/III–19/IV

 

Nejvíce rostou energetické nápoje

Z aktuálních údajů maloobchodního auditu vyplývá, že tržby na českém trhu za nealkoholické nápoje představovaly skoro 20 miliard korun (3/19–2/20), což reprezentuje meziroční nárůst o více než 4 %. Energetické nápoje jsou už delší dobu skokanem, který si rok od roku udržuje nejrychlejší tempo růstu v objemu i v tržbách. Ve sledovaném období jich spotřebitelé nakoupili víc než 47 milionů litrů v hodnotě 2,1 miliardy korun.

 

Podíl segmentů na objemu nákupů nealkoholických nápojů

Minerální vody           61,6 %

Limonády       23,9 %

Džusy  8,9 %

Energetické nápoje     2,8 %

Ledové čaje    2,8 %

Zdroj: Nielsen (prodejny potravin se smíšeným zbožím, Makro vyloučeno, 3/19–2/20)

 

Nealkoholické nápoje nakupuje téměř každá domácnost

Nealkoholické nápoje jsou součástí nákupního koše takřka všech českých domácností. Vyplývá to z šetření Spotřebitelského panelu GfK Czech. V průměru se na nákup vydaly jednou za pět dní a při jednom průměrném nákupu utratily 54 korun. Na akční nákupy směřovaly více než tři pětiny z celkových výdajů určených na koupi nealkoholických nápojů.

Od února 2016 do února 2020 narostla celkově kategorie nealkoholických nápojů skoro o 11 % v nakoupeném objemu. Vývoj jednotlivých subkategorií byl výrazně rozdílný. Nejrychleji rostly v domácí spotřebě menší kategorie ledové kávy a energetických nápojů, pak následovaly kategorie větší – ovocné nápoje a vody. Naopak se nedařilo kategorii sirupů. Kategorie ledových čajů v tomto porovnání rostla podprůměrně.

Celkový objem finančních prostředků, které české domácnosti investovaly do nákupu nealkoholických nápojů, se zvýšil skoro o 20 %. Průměrná cena výrobků vzrostla u všech kategorií, nadprůměrně nejvíc zejména u zmíněné ledové kávy a energetických nápojů.

K největším kategoriím z hlediska spotřebitelských výdajů patří balené vody. Následují sycené nealkoholické nápoje a ovocné nápoje.

Devět z deseti českých domácností nakoupilo sycené nealkoholické nápoje. Nejvíce kupujících mají colové nápoje, a to necelých 85 %. Dvě třetiny českých domácností nakoupily limonády a více než čtvrtina domácností kupovala toniky. Na nákup colových nápojů se domácnosti vydaly v průměru 22krát, limonády nakoupily 12krát a toniky pětkrát.

Ovocné nápoje včetně džusů nakoupilo téměř devět z deseti českých domácností. Kategorii nakupovaly 18krát za rok 2019.

Nejdůležitějším místem nákupu nealko trhu jsou hypermarkety, kam směřuje více než 35 % spotřebitelských výdajů. V diskontech končí čtvrtina a v supermarketech zhruba pětina z celkových výdajů.

Zdroj: GfK Czech, GfK Spotřebitelský panel, 2/2020   

 

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz

 

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2020.

 

Související články:

Zboží&Prodej 4/2020: Pivo v plechu roste, plast klesá Zboží&Prodej 3/2020: Energetické a sportovní nápoje: Energy proud teče stále dvouciferně Zboží&Prodej 8/2020: Zdravá a vydatná snídaně se proměňuje Zboží&Prodej 4/2020: Mléčné výrobky ideálně poctivé a bez aditiv

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

Pro jaké účely podle vás spotřebitelé nejčastěji používají léčivé čaje?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 19.4k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.6k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.9k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.6k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.7k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Webinář: Údržba podmíněná potřebou a bezpečnost v potravinářství

Zúčastněte se 10. března od 16:00 bezplatného webináře odborníků ze společnosti Infor a zjistěte, jak údržba podmíněná potřebou zvyšuje bezpečnost potravin. Úloha údržby v potravinářském průmyslu se postupem času vyvinula z pouhého provádění oprav na preventivní údržbu, což značně zvýšilo provozuschopnost podniků. Nové technologie, jako jsou senzory IoT, umožňují nejen zlepšení celkové efektivnosti zařízení a výroby (OEE), […]

Propojený a personalizovaný e-shop pro B2C i B2B zákazníky

E-commerce coby distribuční kanál retailerům pomáhá zvýšit prodeje a zejména během koronavirových opatření sehrál u řady obchodníků klíčovou roli. Není to ale pouze o fungujícím e-shopu, důležitější je propojení se stávajícími systémy a personalizace obsahu. A právě zde nastupuje GRANDeSHOP, e-shopové řešení určené pro B2B i B2C segment, které za poslední dva roky prošlo značným […]

Kalendář akcí

19. 3. 2021, Pharma Profit Akademie: Motivace v době covidové, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

2.–3. 6. 2021, Kongres Samoška, Praha

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Jan Vavřík, senior operations manager, Amazon: Snažím se o formování dobrého kolektivu v pozitivním a zábavném duchu

21. ledna 2021

Roman Mazák, majitel a předseda Družstva CBA CZ: Budoucnost vidím stále v prodejnách potravin

21. ledna 2021

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required