logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Povinný podíl českých potravin v obchodech poškodí zákazníky, upozorňuje SOCR ČR

27. května 2020
Zprávy 0
893
Povinný podíl českých potravin v obchodech poškodí zákazníky, upozorňuje SOCR ČR

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) varuje před schválením novely zákona o potravinách a tabákových výrobcích, která se týká povinného a průběžně rostoucího podílu českých potravin nabízených v obchodech. Pozměňující návrh poslankyně Margity Balaštíkové z hnutí ANO zdraží a navíc zásadně omezí nabídku potravin tuzemským zákazníkům, uvádí SOCR ČR. K uvedenému pozměňovacímu návrhu má výhrady rovněž Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) a kritikou nešetří ani Hospodářská komora ČR.

Poslanci si podle SOCR ČR musí uvědomit, že sortiment, jakými jsou třeba kojenecké příkrmy, se v České republice vůbec nevyrábí. Ovoce a zeleninu jsou tuzemští pěstitelé schopni dodávat na trh pouze několik měsíců v roce, zásoby domácího vepřového masa vystačí do půlky června.

„Návrhy týkající se povinného zavedení 85 procent českých potravin na pultech obchodů považuji za absurdní. V situaci, kdy je Česka republika v řadě klíčových potravin soběstačná jen na 30 až 40 procent, jsou navíc nebezpečné. Povedou k tomu, že spoustu produktů na pultech českých obchodů už spotřebitel nenalezne, a za ty, co zůstanou, zaplatí výrazně víc. Jsem zvědavý, jak předkladatelé domysleli třeba fakt, že více než 90 procent uzenin vyráběných u nás nesplňuje parametry označení ,česká potravina‘,“ komentuje Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Hrozí omezený výběr potravin

Veškeré plodiny (namátkou rýže, mnohé luštěniny, káva, kakao, čokoláda či koření), které u nás principiálně nelze pěstovat a které jsou nedílnou součástí finálních produktů, budou mít vliv na požadované procento. Výrobci v současnosti podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR nejsou schopni garantovat po celý rok potřebné procento surovin z domácí produkce, takže třeba naprostá většina uzenin tuzemských výrobců nebude splňovat požadavky na „českou potravinu“. V portfoliu mnoha tuzemských velkých potravinářských firem není aktuálně ani jeden produkt, který splňuje definici „české potraviny“ podle zákona. A to, jak dále upozorňuje SOCR ČR, jich má být v roce 2027 na pultech domácích obchodů až 85 % ze všech.

„Postiženým bude pouze zákazník. Dojde k dramatickému snížení výběru. Tam, kde mají zákazníci výběr třeba z deseti druhů, budou mít najednou jen dva nebo tři. Zvýší se ceny potravin se všemi důsledky pro nakupující, přičemž půjde pouze o zbytečné nalití jejich peněz do kapes vlastníků velkých českých zemědělských a potravinářských koncernů,“ říká Tomáš Prouza.

Požadavek na systémové řešení

Nutnost mít přístup k potravinám z maximálního počtu zdrojů prokázala i doznívající koronavirová krize. Nákupní paniku a raketový nárůst poptávky dokázaly obchody pokrýt právě díky tomu, že mají navázané vztahy s maximálním počtem dodavatelů, přičemž výpadek jednoho dokážou nahradit dalšími. Dostupnost českých potravin je proto nutné řešit systémově, žádný zákon totiž občany nasytit nedokáže. To může pouze efektivně fungující zemědělství, potravinářství a obchod, zdůrazňuje SOCR ČR.

„Vítáme navýšení národních programů na podporu domácích výrobců masa, ovoce i zeleniny tak, aby došlo ke zvýšení produkce i její konkurenceschopnosti. Cílená podpora produkce domácích producentů je jediná efektivní cesta a věříme, že ministerstvo zemědělství bude v těchto programech i nadále pokračovat a zlepšovat je, aby byly skutečně účinné,“ doplňuje Tomáš Prouza.

Dovážet výběrové potraviny ze zahraničí je přirozené

Současná krize podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) jasně ukázala, že soběstačnost a regionální produkce jsou pro naši zemi životně důležité, ale určovat procentuální podíl zboží na regálu není šťastné. Je legitimní požadovat, aby se u nás zvedla produkce domácích potravin a tím zároveň i jejich prodej, cestu však AČTO vidí spíš v podpoře lokální produkce a menších producentů i výrobců s důrazem na krátký dodavatelský řetězec.

„České nezávislé obchody, které naše asociace sdružuje, prodávají převážně potraviny z domácí a regionální produkce, čímž podporují nejen místní zemědělce, ale i lokální pekaře, řezníky, cukráře nebo lahůdkáře. Naše aktivní podpora českých potravin jde ruku v ruce s podporou tuzemských firem a české ekonomiky. O to se v AČTO snažíme po celou dobu našeho působení. Dovážet výběrové potraviny ze zahraničí je přirozené, ale v základních potravinách bychom měli být soběstační. Jedině tak lze ustát krizová období,“ vysvětluje Pavel Březina, předseda AČTO.

V rozporu s pravidly EU a navíc administrativní zátěž

Uvedený pozměňovací návrh je podle Hospodářské komory v rozporu s tržními pravidly Evropské unie. „Smlouva o fungování Evropské unie v článku 34 jasně uvádí, že množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Předložený návrh jasně porušuje pravidla jednotného trhu Evropské unie,“ upozorňuje prezident Hospodářské komory ČR (HK ČR) Vladimír Dlouhý.

Varováním pro poslance by podle HK ČR měl být mj. případ Rumunska, které před několika lety nařídilo velkým maloobchodníkům nakupovat nejméně 51 % potravin od místních producentů a které kvůli hrozbě soudního řízení u Soudního dvora EU dané ustanovení letos raději zrušilo. Stejně tak Evropská komise vede kvůli podobnému nápadu řízení s Bulharskem.

Neméně závažným problémem by byla také administrativní zátěž obchodníků a výrobců, jejichž povinností by bylo prokazovat původ zboží a surovin. „Stát by tak podnikatelům svojí regulací naložil na bedra další desítky formulářů a riskuje, že řadu prodejců tím donutí k zavření jejich byznysu,“ uzavírá Vladimír Dlouhý.

 

Související články:

Společné dílo přináší plody všem Potravin i dalšího zboží je ve skladech dostatek, uvádí SOCR ČR stravenkyZavedení stravenkového paušálu podporuje SOCR ČR i AČTO Podíl vyprodaných balených potravin vzrostl

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok