logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Řetězec Billa v uplynulých dnech informoval o zachování stávajících benefitů pro zaměstnance a...
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...

Spotřeba alkoholu mezi mladými lidmi v ČR za poslední roky klesla

2. června 2020
Zprávy 0
497
Spotřeba alkoholu mezi mladými lidmi v ČR za poslední roky klesla

Podle výsledků studie Světové zdravotnické organizace ohledně zdraví a životního stylu mladistvých (HBSC) došlo v České republice k výraznému snížení užívání alkoholu mezi mladými lidmi. Studie, na které se podílela i Univerzita Palackého v Olomouci, ukazuje trendy v oblasti zdraví a životního stylu dospívajících v 50 zemích Evropy a Severní Ameriky. Podle této studie kleslo užívání alkoholu v České republice u obou pohlaví o 7 % mezi lety 2014 až 2018 a dostalo se prakticky na úroveň průměrné spotřeby ve zkoumaných státech.

Celková konzumace alkoholu v České republice za posledních 10 let zůstala stejná, takže je vidět, že alkohol pro mladistvé je stále méně zajímavý. Podle výzkumu agentury IPSOS z května letošního roku patří mezi hlavní faktory ovlivňující chování mladistvých zejména vliv spolužáků a kamarádů a snaha připadat si dospělý. Dalším důležitým faktorem je chování členů rodiny a jejich způsob konzumace  alkoholu. Na další snížení konzumace alkoholu mladistvými by podle výzkumu měly mít vliv zejména aktivity v oblasti prevence.

„Výzkum potvrdil naše předpoklady, že na konzumaci alkoholu mladistvými nemají vliv ani média ani reklama, ale zejména vliv jejich okolí, tj. kamarádů a rodiny,“ říká Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin. „80 procent dotázaných vnímá jako hlavní faktory pro konzumaci alkoholu spolužáky a kamarády a snahu připadat si dospělý;  následně vliv rodiny a svého okolí takto vnímá 65 procent dotázaných. Média a reklama jsou až na dvou posledních místech ze všech zkoumaných faktorů a s nejnižší váhou, konkrétně s 30 procent, resp. 31 procent.“ Výzkum dále ukázal, že 80 % populace si uvědomuje dopady alkoholu na zdravotní stav, přičemž čím častěji lidé pijí, tím méně si připouštějí negativní vliv alkoholu. Nejvíce abstinentů je právě mezi lidmi ve věku 18-26 let (konkrétně 8 %) a naopak nejméně mezi lidmi ve věku 27-35 let (2 %).

Mezi možnosti, které Češi a Moravané považují jako nejvhodnější k omezení spotřeby alkoholu ve společnosti, výzkum uvádí na prvním místě besedy pro děti a mladistvé zabývající se prevencí (52 %) a více informací v médiích o zdravotních rizicích (49 %). Celých 32 % dotázaných by si přálo reklamní kampaně zabývající se prevencí. Pouze 17 % lidí se domnívá, že by omezení prodeje mělo vliv na snížení spotřeby alkoholu.

Zajímavý je i vztah české populace k reklamě na alkohol. 67 % české populace nemá s reklamou na alkoholické nápoje žádný problém nebo se jí přímo líbí. Vysloveně vadí pouze 13 % respondentů. Nejtolerantnější jsou v tomto ohledu obyvatelé Čech (70 %) s výjimkou Prahy, kde je naopak největší podíl lidí, kteří s reklamou na alkoholické nápoje nějaký problém mají (40 %). Oproti očekávání Moravané jsou ve vztahu k alkoholové reklamě o něco méně tolerantní – žádný problém s ní nemá 68 % respondentů. Z hlediska věku nemá problém s reklamou na alkoholické nápoje celých 76 % respondentů ve věku 18-26 let, mezi nimiž je ale přitom nejvyšší podíl abstinentů.

 

Související články:

Zboží&Prodej 4/2020: Pivo v plechu roste, plast klesá Prodej alkoholu v době nouzového stavu klesl o čtvrtinu Útraty na Valentýna stouply za tři roky v Česku o více než polovinu

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.9k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok