logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Multimédia
    • Fotogalerie
    • Video
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • Daniel Jesenský
    • Miloš Toman
    • Roman Molek
    • Petra Nulíčková
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednání plakátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • V otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Janu Blatnému upozorňuje Asociace českého tradičního...
  • Novou seniorní marketingovou manažerkou značky Mattoni, tradiční značky minerální vody z...
  • V souvislosti se změnami spojenými s odchodem Velké Británie z Evropské unie se na přechodné...
  • Pivovary Staropramen mají od ledna nové vedení. Řízení společnosti převzal Teo Ćendo, který...

Koronavirová pandemie silně zasáhla i trh s lihovinami

3. srpna 2020
Zprávy 0
407
Koronavirová pandemie silně zasáhla i trh s lihovinami

Tržby výrobců a dovozců lihovin se v první polovině letošního roku propadly o 40 %. Důvodem je nejenom uzavření HoReCa segmentu, ale i extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny k 1. 1. 2020 (o 13,2 %), tvrdí Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky. Obchodníci se totiž na konci loňského roku předzásobili výrobky se starou sazbou spotřební daně, které ale v důsledku koronakrize nestihli vyprodat. K tomu se přidaly horší podmínky pro export i nižší zájem o lihoviny na tuzemském trhu – ten navíc klesá dlouhodobě a v letních měsících se může ještě prohloubit.

Mezi alkoholickými výrobky jsou lihoviny nejvíce zatížené spotřební daní přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice. Celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření propadl o 1,6 miliardy korun, a stát tak na spotřební dani v březnu až červnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral o 1,2 miliardy korun méně.

Letošek horší loňska

Již dnes je zřejmé, že loňských čísel odvětví lihovin letos nedosáhne. Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) očekává v letošním roce ve srovnání s předchozím rokem pokles tržeb svých členů okolo 20 % za předpokladu, že se nebudou ve 2. pololetí opakovat opatření jako v prvním půlroce. „Výrobci lihovin se letos potýkají s poklesem poptávky na domácím i zahraničním trhu. Koronavirová pandemie nepříznivě ovlivnila export a na domácím prodeji se kromě uzavření restaurací a barů významně odrazilo uzavření hranic a tím nepřítomnost turistů i zahraničních pracovníků, kteří spotřebovávají významnou část alkoholických nápojů,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Největším odbytištěm je pro likérníky odvětví gastronomie, které v posledních měsících spadlo takřka na nulu. Po období pandemie přicházejí navíc z hlediska prodejů tradičně slabé letní měsíce, letos navíc bez všech velkých letních festivalů. Podle slov zástupců UVDL ČR bude toto období klíčové pro další vývoj odvětví, které je v současnosti největším zdrojem spotřební daně v oblasti alkoholických nápojů v České republice – platí dvojnásobně více než v případě piva a mnohem více v porovnání s vínem.

Prodeje lihovin v první polovině roku klesly o 1,5 miliardy korun

Podle agentury Nielsen klesl celkový objem prodejů lihovin v gastronomii (on-trade) o 1,6 miliardy korun. Prodeje v obchodech (off-trade) přitom vzrostly jen o 0,1 miliardy korun – v porovnání s pivem, kde nárůst činil 0,9 miliardy korun. „Se zavřením gastronomických zařízení ztratili výrobci lihovin hlavní odbytiště produktů. Zatímco konzumenti piva začali nakupovat svůj mok hojně v maloobchodě, u lihovin tomu tak nebylo,“ doplňuje Vladimír Darebník.

V lednu letošního roku vláda zvýšila spotřební daň u lihovin o 13,2 %, což přimělo řadu obchodníků zásobit se předem. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili a tyto zásoby stále doprodávají, což v současnosti zapříčiňuje další pokles prodeje. Vidíme to i na markantně nižší částce vybrané spotřební daně v březnu až červnu. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní, a tak dnes vidíme prodeje od ledna do dubna, kdy koronakrize vrcholila,“ komentuje situaci Vladimír Darebník.

Zatímco v únoru překročila suma spotřební daně 1,5 miliardy korun (což odpovídá extrémně vysokému prodeji v prosinci 2019), v březnu to bylo jen bezmála 225 milionů korun, což je pro srovnání zhruba stejná suma jako inkaso za celé první pololetí letošního roku v případě vína (227 milionů korun). Zvýšení spotřební daně se jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo, upozorňuje závěrem UVDL ČR.

 

Související články:

Zboží&Prodej 6-7/2020: Těstoviny, rýže a luštěniny jsou už v normálu Michael Tauwinkl, managing director, Trei Real Estate CZ/SK: Retail parky do budoucna posílí Vítejte v novém retailu Prodej alkoholu v době nouzového stavu klesl o čtvrtinu

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

Anketa

O co se podle vás spotřebitelé nejvíce zajímají, než nakoupí oblíbený tuk?


Archiv anket
Nahrávání ... Nahrávání ...

Nejčtenější zprávy

  • Lidl otevře 15 nových prodejen a u Buštěhradu staví obří logistické centrum 18.8k views | posted on 13. června 2019
  • Outlet Arena Moravia otevře v Ostravě na podzim 13.5k views | posted on 24. července 2018
  • Lidl zvyšuje nástupní mzdu o 25 procent 10.5k views | posted on 31. května 2016
  • TEDi otevře v květnu první české obchody 10.5k views | posted on 7. února 2020
  • Lidl otevře 10 prodejen, 50 současných dostane novou tvář 8.6k views | posted on 3. srpna 2016

Komerční sdělení

Kalendář akcí

20. 1. 2021, Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy – webinář

27.–28. 1. 2021, Kongres Obalko, Praha

17.–20. 5. 2021, Alimentaria, Barcelona

Multimédia

Valencijská inspirace: supermarket Mercadona

4. prosince 2020

Seznamte se: Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi

11. listopadu 2020

Profily

Tomáš Čupr a Petr Pavlík, group CEO a CEO ČR, Rohlík Group: Na cestě mezi štikou a velrybou

3. prosince 2020

Milada Valášková, manažerka kvality a hygieny, Billa CZ: Houževnatost mi nedovolí povolit

22. října 2020

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
David Čapek
tel.: +420 728 403 070
e-mail: david.capek@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok