I přes krizi spojenou s virem Covid-19 vstupují letos na český retailový trh noví hráči, a to včetně značek ze segmentu luxusního zboží. Zároveň tuzemský trh také někteří aktéři opouštějí. U řady z nich však jde o odchod plánovaný ještě před vypuknutím koronavirové pandemie, uvádí aktuální průzkum společnosti CBRE.
Mezi novými značkami jsou zástupci různých segmentů: od sportovního oblečení i luxusní módy (Assos, Kinoko, Rebel Queen, Saint Laurent) přes nábytek a vybavení do domácnosti (Bonami), gastronomii (Pizza Domino’s) až po obchody se širokým spektrem diskontního spotřebního zboží, konkrétně Action nebo TEDi (na snímku výše). „Značky aktuálně vstupující na český maloobchodní trh potvrzují data a trendy z našeho posledního retailového průzkumu uskutečněného v červnu a červenci. Ten ukázal, že přes rostoucí oblibu on-line nákupů je e-commerce hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 procent respondentů-maloobchodníků. Například Bonami dosud fungoval jako on-line e-shop, ale nyní se rozhodl pro investice do off-line prostředí a zahájení prodeje v kamenném obchodu,“ komentuje Milan Mašša, head of retail Advisory & Transaction Services společnosti CBRE. Dalším zajímavým příkladem jsou podle něj diskontní retaileři, kteří si obvykle pronajímají velké plochy o rozloze stovek metrů čtverečních a na vstup na nový trh se připravují obvykle několik let. Právě nyní v České republice otevírají dvě značky, které zde vidí potenciál. CBRE registruje, že maloobchodníci tuzemskému trhu věří a připravují se na vstup do podzimní sezony
Česko přitahuje také vybrané aktéry nabízející luxusní zboží. „V našem retailovém trhu vidí potenciál i prestižní luxusní značky jako Yves Saint Laurent (YSL), patřící do skupiny Kering Group. Ta se rozhodla vyměnit ve své prodejně v Pařížské ulici v Praze pánskou módu Brioni za YSL a udržet si tak toto lukrativní místo,“ říká Tomáš Krejcar, konzultant v oblasti retailu – high street v CBRE, a doplňuje: „Saint Laurent přitom není výjimkou: do Česka se chystají i další značky obdobného formátu, které čekají na vhodný prostor: jedna z nich už své místo našla v Pařížské ulici a bude otevírat začátkem příštího roku.“
Mezi maloobchodními značkami, které český trh opouštějí, jsou zástupci z oblasti módy (Camaieu, Forever 21) ale i módních doplňků (obchody se šperky Freywille, Thomas Sabo, Tous). Končí také Bontonland, což je mezi všemi zmíněnými značkami jediná firma původem z tuzemska. Ta Česku po čtvrt století patřila k největším prodejcům především hudebních nosičů. Ne všechny uvedené firmy však svými kroky reagují na koronavirovou krizi. Významná část z nich byla v procesu odchodu ještě před vypuknutím pandemie – ať už z důvodu změny strategie mateřské společnosti či transformace trhu.