
Ve čtvrtek 1. října 2020 se v prostorách Břevnovského kláštera v Praze konalo slavnostní vyhlášení národní soutěže Chléb roku, která každoročně oceňuje nejkvalitnější chleby z celého Česka. Slavnostního ceremoniálu se vedle oceněných pekařů účastnil také ministr zemědělství Miroslav Toman, prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová nebo zástupce strategického partnera, společnosti Tesco Stores ČR, výkonný ředitel Patrik Dojčinovič. Letošní tituly v pěti kategoriích míří do pekáren BEAS, Penam, PEK Group a United Bakeries.
Navzdory překážkám spojených s opatřeními proti koronavirové epidemii letos již po šestadvacáté v Pardubicích vybrali pekařští odborníci vítěze prestižní národní soutěže Chléb roku. V pěti soutěžních kategoriích podle přísných a propracovaných kritérií posoudili kvalitu více než osmi desítek vzorků chleba pekáren z celého Česka. Výsledky národní soutěže byly vyhlášeny symbolicky v Břevnovském klášteře v Praze, tedy v místě, odkud pochází první zmínka o výrobě chleba v Praze již z roku 993. „Letošní ročník je i vzhledem k náročné době, ve které se ocitáme, zvláště významný. V průběhu pandemie jste vy, pekaři, dokázali zabezpečit zásobování obyvatel, a za to vám patří velký dík. Jsem velkým fanouškem vašeho oboru, díky za vaši práci,“ komentuje ministr zemědělství Miroslav Toman.
Vyšší kvalita se promítne ve větším vnímání hodnoty a odpovídající ceně pro výrobce
Hodnocení chleba se uskutečnilo za přísných hygienických opatření 30. září 2020 v prostorách Střední průmyslové školy potravinářství a služeb Pardubice, která pekařské mistry vychovává již 100 let. O tom, že titul Chléb roku je pro české pekaře prestižní záležitostí a pomáhá jim zvýšit zájem o produkt vysoké kvality u spotřebitelů, svědčí fakt, že do letošního ročníku bylo přihlášeno 84 soutěžních vzorků chleba z celého Česka. „Soutěžení mezi výrobci přispívá ke kvalitě výsledného produktu, proto pekařský cech drží tradici národní soutěže o nejlepší chléb roku a organizuje ji i v době epidemie koronaviru,“ uvádí Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR. K letošnímu klání doplňuje: „Díky českým pekařům mají naši spotřebitelé na trhu široký výběr čerstvého chlebového sortimentu velmi dobré jakosti, ale také pátý nejlevnější chléb v EU. Jsem přesvědčen, že vyšší kvalita chleba se promítne v růstu jeho vnímané hodnoty ve společnosti a tím také odpovídající ceně pro výrobce.“ Soutěžní chleby hodnotilo 20 certifikovaných komisařů – zkušených pekařských odborníků. V propracovaném stobodovém schématu hodnocení komisaři posuzovali senzorické parametry chleba: vzhled, tvar a objem chleba, kůrku, střídku, vůni a zejména chuť, jež je při hodnocení nejdůležitější.
V síti Tesco budou vítězné a oceněné chleby dostupné širokému okruhu zákazníků
Vzhledem ke stávající epidemiologické situaci proběhlo vyhlášení výsledků za účasti zástupců Ministerstva zemědělství ČR a Potravinářské komory ČR v Břevnovském klášteře v komornějším duchu, než v minulých letech. Svaz pekařů a cukrářů v ČR spolu s výkonným ředitelem společnosti Tesco pro ČR, která je již po jedenácté strategickým partnerem národní soutěže Chléb roku, v rámci tiskové konference také zmínili, jaké dopady měla koronavirová krize na pekárenský obor i to, jak tato krize ovlivnila nákupní chování zákazníků. „Zákaznické chování se zpočátku epidemie poměrně zásadně proměnilo, jakkoliv se v poslední době začalo opět navracet ke standardu. Nedostatkovým zbožím se především v prvních dnech od zavedení razantních opatření staly balené výrobky, především balené chleby, toustové chleby a výrobky určené k domácímu dopečení. Na určitou dobu tak poklesl tedy zájem o nebalené výrobky. V řádu několika set procent stoupla poptávka o nákupy prostřednictvím internetu a to včetně pekárenských produktů,“ sděluje Patrik Dojčinovič, v jehož prodejní síti budou vítězné a oceněné chleby dostupné širokému okruhu zákazníků.
Tento trend potvrdil i Jaromír Dřízal, který v rámci Svazu mapuje situaci v celém oboru: „Při nákupu pekařských výrobků se projevilo opatrnější zákaznické chování, orientace na levnější základní produkty, poklesl zájem o jemné pečivo a cukrářské zboží. Četnost nákupů se snížila, ale jejich objem vzrostl. Zejména v období Velikonoc se projevil trend pečení v domácnostech, který však v průběhu prázdnin prakticky odezněl a spotřebitelé začali opět preferovat výrobky od profesionálních pekařů.“
Vítězové národní soutěže Chléb roku 2020:
- Chléb roku 900–1200 g: BEAS – pekárna Choustníkovo Hradiště
- Chléb roku 500–800 g: United Bakeries – pekárna JZM Praha
- Chléb bez hranic: Penam – pekárna Ostrava-Martinov
- Novinka roku: BEAS – pekárna Choustníkovo Hradiště
- Chléb mladých: PEK Group – pekárna Brandýs nad Labem