
Od jara přetrvávající pandemie koronaviru a s ní související omezení a opatření výrazně dopadají také na maloobchod. Kromě jiného se mění nákupní chování zákazníků, složení i velikost nákupního koše, frekvence nákupu a podobně. Nejenom v nákupních centrech také dochází k ukončení provozu řady obchodů a tento trend bude podle všeho mít vzrůstající tendenci. Jan Hübner, CEO a zakladatel společnosti Shopingy, potvrzuje, že jenom v Praze bylo od 1. dubna do 20. listopadu uzavřeno 314 a otevřeno pouze 157 prodejen.
Například v říjnu bylo v patnácti významných evropských městech otevřeno 294 nových maloobchodních prodejen, z toho 38 v českém hlavním městě. Údaje o uzavírání a otevírání obchodů vycházejí z databáze Shopingy, která vznikla digitalizací detailních informací o kamenných prodejnách. Aktuálně sleduje 1329 značek, 78 502 kamenných obchodů a 603 nákupních center v patnácti významných městech Evropy, včetně všech v České republice.
„Předkládá ucelený pohled na vývoj a dynamiku retailového trhu v čase, stejně tak i historii jednotlivých obchodů podle lokalit. Pomocí speciálně vyvinutých algoritmů je databáze aktualizována jednou za měsíc. Software funguje na bázi SaaS, Software as a Service, a umožňuje vstup do databáze obchodů, nákupních center a značek. Nabízí i řadu speciálních funkcí. Nástroj umí různá data srovnávat, vytvářet heat mapy a gap analýzy libovolného počtu vybraných značek, center, lokalit nebo obchodů. On-line nástroj je také velmi rychlý. Například vytvoření gap analýzy pěti nákupních center se zhruba 300 obchody trvá pouze jednu minutu,“ doplňuje Jan Hübner.