logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

V Česku se loni vypilo meziročně o 2,4 milionu litrů lihovin méně

1. února 2021
Zprávy 0
900
V Česku se loni vypilo meziročně o 2,4 milionu litrů lihovin méně

V České republice se v loňském roce zkonzumovalo o 2,4 milionu litrů lihovin méně ve srovnání s rokem 2019. Způsobilo to zejména opakované uzavření horeca sektoru, kde se prodeje propadly až o 43 %, a také odliv turistů i zahraničních pracovníků. V maloobchodě poptávka po lihovinách stoupla o 6 %, srovnatelně s pivem, avšak o polovinu méně při porovnání s vínem (nárůst o 11 %).  Celkové prodeje lihovin v České republice meziročně klesly o 4,3 %. Údaje vyplývají z průzkumu agentury Nielsen.

Sektor lihovin je výrazně zasažen koronavirovou pandemií.  Podle agentury Nielsen se prodeje lihovin meziročně propadly o 4,3 %. Oproti roku 2019 se tak u nás vypilo o 2,4 milionu litrů lihovin méně. „Uzavření horeca sektoru silně zasáhlo trh s lihovinami, protože v gastronomii se prodá velká část celkové spotřeby. Meziroční propad pro nás bude ještě o několik procent vyšší než udává Nielsen, jelikož nezohledňuje prodeje na letištích a v příhraničních obchodech,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR). Zatímco v gastronomii poptávka po lihovinách klesla o 43 %, v retailu se prodeje zvýšily o 6 %. Stejný nárůst je možno v maloobchodě dle dat Nielsenu sledovat i u piva. Nejoblíbenějším alkoholickým nápojem se však během pandemie stalo víno. V maloobchodních prodejnách se jej prodalo o 11 % více než v roce 2019.

Nižší prodeje i v závěru roku

K jedním z nejslabších měsíců patřily v loňském roce leden a únor, kdy se projevilo předzásobení prodejců na konci roku 2019 z důvodu významného zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % od 1. ledna 2020. UVDL ČR dlouhodobě upozorňuje na neúměrné daňové zatížení segmentu lihovin ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Naopak i tradičně nejsilnější prosinec byl pro výrobce a dovozce lihovin ve srovnání s prosincem 2019 o 12 % slabší. „Většina firem kvůli pandemii zrušila předvánoční večírky, restaurace navíc byly otevřené asi jen 14 dní a také hned po vánočních svátcích došlo ke zpřísnění opatření, takže i Silvestra Češi trávili komorněji než obvykle. V neposlední řadě se do poklesu prodejů promítl také odliv zahraničních turistů,“ vysvětluje Vladimír Darebník.

Spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje, zjistil průzkum

Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat UVDL ČR na vzorku 1100 respondentů v listopadu 2020, spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje. 12 % respondentů alkoholické nápoje vůbec nepije a více než polovina respondentů (51 %) uvedla, že konzumuje alkohol stále stejně jako před pandemií. Zbylé respondenty lze téměř shodně rozdělit do dvou skupin – a to skupiny, která konzumaci alkoholických nápojů snížila, a skupiny, která konzumaci mírně zvýšila. Jako hlavní důvod omezení konzumace alkoholických nápojů uvádějí účastníci výzkumu uzavření restaurací, barů a jiných stravovacích zařízení (54 %), změnu životního stylu (25 %) a teprve poté finance (18 %).

„Výsledky průzkumu nám potvrdily, že Češi konzumaci alkoholických nápojů v období koronakrize nijak nezvýšili a veškeré poplašné zprávy, které je možné slyšet z různých zdrojů vycházejí z nesprávné interpretace prodejů, kdy se za směrodatný bere pouze prodej v maloobchodě, ale vůbec se neuvažuje o propadu prodejů v horeca segmentu a jiných kanálech prodejů, například letiště, pohraniční prodeje, cash & carry a podobně,“ uzavírá Vladimír Darebník.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required