
Letošní hlavní grilovací sezona nastoupila mnohem později. Ale o to intenzivnější může být její průběh a následný závěr. Češi si navíc zvykli v řadě případů grilovat celoročně, a tak jsou výrobky pro tuto příležitost v jistém množství stálými artikly na pultech regálů. U koření a ochucovadel dostávají přednost původ, složení a značka. Prim přitom stále hrají ta jednodruhová.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 283 (6-7/2021). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Téměř všechny české domácnosti využívají k dochucování pokrmů sůl, koření, kořenicí směsi a přísady. Průměrná roční útrata jedné domácnosti za toto zboží je zhruba 660 Kč. Vyplývá to z dat GfK Spotřebitelského panelu společnosti GfK Czech. Nejpopulárnější jsou jednodruhová koření a bylinky, které kupují téměř všechny domácnosti. „Z hlediska výdajů jsou jednodruhová koření a bylinky také největší subkategorií, která se na výdajích domácností podílela více než 48 procenty,“ vypočítává konzultantka Julia To. Tato skupina výrobků meziročně posílila v hodnotě zhruba o čtvrtinu. Druhou velkou kategorií z hlediska výdajů jsou směsi koření a sůl.
On-line roste, ale má nízký podíl
Frekvence nákupů se za poslední rok mírně zvýšila. Pro koření chodí české domácnosti zhruba 21× za rok, čili jednou za 17 dní. Soli nakoupí nejvíce, a to až 3,7 kg na domácnost. Pro sůl vyrazí do obchodu 3× až 4× ročně, koupí přibližně 1 kg za 13 Kč. Sůl je z uvedených dochucovadel nejlevnější. Také kategorie koření je ovlivněna slevami, i když výrazně méně než průměr rychloobrátkového trhu. Na nákupy v akci byla vydána jedna čtvrtina výdajů.
V nákupech koření a přísad dominují moderní prodejní formáty (hypermarkety, supermarkety a diskonty), kde domácnosti utratí téměř tři čtvrtiny svých výdajů. „Nejvyšší útraty měly domácnosti během loňského roku v hypermarketech, následovaly supermarkety s diskonty, oba kanály s 20 procenty,“ upřesňuje výsledky Julia To. Počet kupujících domácností přes internet se zvýšil na více než 9 %, ovšem on-line nákup dělá jen 4 % výdajů na koření celkem. Hodnota průměrného nákupu na síti představuje dvojnásobek průměrného výdaje.
Změnil se mix prodejních kanálů
Pandemie bezpochyby ovlivnila všechny obory a výjimkou není ani potravinářství. U kategorie koření a ochucovadla lze říct, že šlo o vliv pozitivní i negativní. „Z důvodu pandemických opatření zůstala velká část populace doma. Díky tomu velmi významně vzrostl zájem o domácí stravování. Řada spotřebitelů v domácnosti začala více připravovat pokrmy ze základních surovin a s tím logicky narostla poptávka po koření a ochucovadlech,“ sděluje Hana Olšerová, brand manažerka společnosti Pěkný-Unimex.
Tento trend se pak ukázal i v letním období, kdy si Češi více než v minulosti užívali tuzemskou dovolenou a večery si zpestřovali grilováním. To byl pozitivní vliv pandemie, který se projevil u retailových výrobků. Gastro segment naopak pochopitelně zaznamenal dosti výrazný pokles. „I v našem případě měla pandemie zásadní vliv na změnu mixu našich prodejních kanálů. Silně nám vzrostl prodej přes e-commerce kanál, a to na úkor gastronomie. V řeči čísel jsme prodávali méně půlkilových balení na úkor maloobchodních balení,“ deklaruje František Lokvenc, prokurista společnosti Drana.
Společnost Labeta má ve svém portfoliu mimo jiné tekutá dochucovadla bez lepku – konkrétně sójovou a worcesterskou omáčku a polévkové koření. „Zájem o ně v době pandemie vzrostl napříč všemi prodejními kanály a jejich zvýšené prodeje trvají i nadále. Mnozí zákazníci, kteří kvůli pandemii objevili naše zboží, si je oblíbili nastálo,“ pochvaluje si vedoucí marketingu Petra Mikesková. Ve firmě Podravka-Lagris během pandemie žádnou výraznou změnu týkající se preferencí, způsobu použití a podobně nezaznamenali. Spotřebitelé se sice více stravovali doma, nicméně návyky a způsoby vaření zůstaly beze změn.
Vše se však netočí jen kolem pandemie. „V současné době nás například nejvíce trápí rejdařská krize. O naše produkty je enormní zájem, a my kvůli zpoždění kontejnerové dopravy nejsme schopni zcela uspokojit poptávku,“ posteskla si Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. Situace se však nyní lepší, a tak snad už zase každý zákazník najde svoji oblíbenou omáčku v regále.
Stále větší zájem o větší balení
Pandemie se v této kategorii výrazněji neprojevila ani v obchodech společnosti Lidl Česká republika: „Po celou dobu jsme byli v úzkém kontaktu s našimi dodavateli, abychom zajistili dostatek zboží a pravidelné zásobování našich prodejen. Znatelnější nárůst poptávky jsme však už v loňském roce zaznamenali u ochucovadel určených na grilovací sezonu, přičemž nyní se tento trend opakuje,“ konkretizuje mluvčí Tomáš Myler. To podle něj lze připsat mimo jiné tomu, že Češi méně cestovali a více času trávili doma. Rostoucí zájem byl obecně o větší balení produktů, projevil se například u kečupů či majonéz.
Spotřebitelé i nadále hledají výrobky s dobrým poměrem kvality a ceny. „Již před pandemií zákazníci stále více kladli důraz na zdravý životní styl a domníváme se, že poslední měsíce tento trend ještě posílil. Především u směsí je bedlivě sledováno jejich složení. Výrobky bez přídavku glutamátu, umělých barviv a konzervantů jsou již standardem, což již řadu let splňují naše výroby značky Avokádo,“ prozrazuje Hana Olšerová. Pro ještě náročnější spotřebitele jsou určeny výrobky značky It’s Natural, což je jednodruhové koření a kořenicí směsi v biokvalitě. Neobsahují přidanou sůl, barviva, glutamát ani jiné zvýrazňovače chuti – tvoří je pouze bio certifikované suroviny (koření a bylinky) vypěstované v souladu s postupy ekologického zemědělství, bez pesticidů a geneticky modifikovaného organismu.
V budoucnu bude rozhodovat kvalita
Pro většinu českých zákazníků je velmi důležitý zdravý životní styl a s tím spojené i zdravé stravování. Proto při nákupu, respektive výběru potravin dbají na jejich složení a původ. „Z tohoto důvodu naše novinky z kategorie koření a ochucovadel, které jsme za poslední dobu uvedli na trh pod značkou Podravka Natur, jsou s tímto trendem v souladu,“ uvádí brand manažerka Jarmila Botlíková. Vedle ceny, která také hraje významnou roli při rozhodování, je velmi důležitá i kvalita výrobků, proto poměrně velká část českých zákazníků hojně využívá nákupy během cenových akcí, což samozřejmě platí i pro segment koření a ochucovadel. Petra Mikesková k tomu dodává, že spotřebitel při nákupu hodně klade důraz na český původ a cenu.
Při výběru rezonuje však i značka, ale čím dál tím více nastupuje právě již zmíněná důležitost kvality, a především způsob pěstování či zpracování. „Ve firmě jsme si sami provedli slepé testy různých výrobců a byli jsme překvapení nízkou kvalitou u velkých značek, kde kvalitu dohánějí spíše hezkým obalem než samotným kořením. Domníváme se, že v budoucnu bude větší roli než značka hrát kvalita a dostupnost zejména v prodejním kanále na internetu,“ míní František Lokvenc. Podle něj navíc dojde k oslabení bariéry velkých hráčů na trhu v blokování regálů v hypermarketech. „V případě našich produktů dominuje autentičnost a kvalita. Zákazník si raději vybere autentický produkt než jeho českou variantu a připlatí si. Naše nejprodávanější položka, sladká chilli omáčka thajské značky Exotic Food 725 ml je důkazem takového chování spotřebitele,“ reaguje Adriana Matýsková.
Zpestřením jsou tekuté marinády
Jak postupně přicházela sezona grilování, i když letos mnohem pomaleji než v předchozích letech, logicky opět roste poptávka po ochucovadlech na gril. „Do nabídky jsme proto zařadili například naši řadu grilovacích omáček Grill & Fun či Ajvar. Exkluzivně máme v nabídce i netradiční příchutě sladkých omáček, které se hodí například ke grilovaným sýrům. Zákazníci si mohou vybírat z variant švestka a mák, hruška a zázvor či hořčice a kopr,“ prozrazuje Tomáš Myler.
Značka Podravka kromě své klasické přísady do jídel, která je díky dlouhé tradici a stále trvající oblibě díky výjimečné chuti de facto zažitým názvem pro všechny výrobky této kategorie, zákazníkům nabízí i obdobu ve zmiňované Natur verzi. „Přísada do jídel Podravka Natur je tedy z čistě přírodních surovin, bez éček, obsahuje devět druhů zeleniny, bylinky, koření a mořskou sůl. V nabídce máme i ochucené varianty tohoto výrobku, Podravku Natur Středomořskou a Chilli. Portfolio těchto výrobků jsme nedávno rozšířili také o tekuté koření, které je rovněž vyrobeno výhradně z přírodních surovin,“ vyjmenovává Jarmila Botlíková.
Tekuté marinády jsou vyhledávané hlavně pro jejich velmi snadné použití a širokou škálu příchutí. „V poslední době roste zájem spotřebitelů o naši kategorii hořčic, která je velmi pestrá. Pro letošní sezonu jsme připravili novinku právě pro milovníky grilování, Hořčici Gril,“ říká Hana Olšerová. Dlouhodobě významnou skupinou výrobků jsou rovněž univerzální ochucovadla. „I tady respektujeme požadavky našich zákazníků a nyní jim nabízíme náš výrobek Kucharek Chuť přírody Natur s novou recepturou, která obsahuje jen přírodní suroviny,“ dodává. Ta doladí chuť mnoha pokrmům, a to díky vysokému obsahu sušené zeleniny a kvalitní mořské soli.
Dobré k dobrému
Důležitost a kvalita koření jsou na vzestupu, protože chuť grilovaného masa dovytváří právě koření. Steak bez čerstvě namletého pepře prostě není steak. Pokud si spotřebitel koupí dobré a kvalitní maso, měl by si dát pozor, aby měl k dispozici i dobré koření. „Zde se domníváme, že ještě chybí osvěta pro zákazníky, jak se vlastně dobré koření pozná a jaké má mít vlastnosti. Příkladem může být například lahůdková paprika, která zaznamenává úspěch, a to jenom proto, že zákazníkům trpělivě vysvětlujeme její vlastnosti, dávkování a další benefity. Díky tomu poznávají, že i když je dražší, její použití na porci je ve výsledku levnější a chutnější,“ uzavírá František Lokvenc.
Názor odborníka:
„Spotřebitelé si směsi vytvářejí sami.“
Nejsilnější mezi kořením a ochucovadly nadále zůstává jednodruhové koření, za ním následují kořenicí směsi. Ty naše jsou u spotřebitelů velmi oblíbené, především v těchto měsících, protože nabízíme celou řadu výrobků k přípravě grilovaných pokrmů. Díky nim je velmi snadné si připravit nejen chutný steak, křupavá kuřecí křidélka nebo hamburger, ale i grilovaný sýr či zeleninu.
Hana Olšerová, brand manažerka, Pěkný-Unimex
Data:
21×
za rok, tedy jednou za 17 dní, nakupují české domácnosti koření.
Zdroj: GfK Spotřebitelský panel, GfK Czech, 2/20–3/21
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2021.