
Tradiční české řetězce Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, se zavázaly, že skoncují s prodejem rychlokuřat a výrobků z nich do roku 2026.
Kampaň Rychlokuřata, která bojuje za lepší životní podmínky kuřat, má po několika týdnech od spuštění první úspěchy. Na výzvu skončit s prodejem rychlokuřat reagovaly Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a Jednota, spotřební družstvo České Budějovice.
„Konzum je družstvo postavené na hodnotách. Patří mimo jiné i důstojné podmínky chovu zvířat. Proto jsme se již v roce 2012 rozhodli ukončit prodej vajec z klecových chovů. Nyní se připojujeme k závazku European Chicken Commitment, který definuje nové standardy pro chov kuřat,“ říká Miloslav Hlavsa, ředitel Konzumu, obchodního družstva v Ústí nad Orlicí. Jak dodává, podmínkou úspechů je nedělat z férově chovaných kuřat prémiový produkt s nadstandardní přirážkou. Konzum má kolem stovky prodejen v Pardubickém kraji.
Rychlokuřata nebudou v žádné prodejně
Podobně vidí situaci i Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice: „Cítíme odpovědnost vůči regionu, ve kterém žijeme a podnikáme. Záleží nám na okolí, životním prostředí a zdraví našich spotřebitelů. Welfare kuřat zapadá do konceptu naší strategie a filozofie.“ Řetězce Terno a Trefa, které spadají pod českobudějovickou Jednotu, působí kromě jižních Čech i v Olomouci, Hradci Králové, Jihlavě nebo Zlíně.
Kampaň Rychlokuřata připravil spolek Obraz – Obránci zvířat. Cílem je, aby se obchodní řetězce a potravinářské firmy zavázaly, že přestanou rychlokuřata odebírat.
„Vydělávat na přešlechtěných kuřatech, která neunesou vlastní nohy, mají bolesti a často nejsou schopna ani dojít k vodě a potravě, není v pořádku. Lidé si uvědomují, že takové systematické týrání zvířat do 21. století nepatří. Věřím, že se i velké mezinárodní řetězce nechají inspirovat od lokálních českých obchodníků a vyslyší volání svých zákazníků, kteří nechtějí svými penězi podporovat utrpení zvířat,“ uzavírá vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan ze spolku Obraz.