
V říjnu uplyne 25 let od chvíle, kdy se v Ostravě pro podnikatele otevřela první prodejna velkoobchodu makro ČR. Zatímco v prvních letech se prodával široký sortiment zboží pouze na ploše prodejen, dnes každá z 13 provozoven nabízí nejen možnost osobního nákupu, ale i závoz zboží přímo k zákazníkům.
Před čtvrtstoletím, 10. září 1997, se v Ostravě otevřela první prodejna makro. Do Česka s ní dorazil velkoobchodní koncept cash & carry, tedy „nakup a odnes“, který podnikatelům nabídl novou možnost růstu jejich podnikání na rozvíjejícím se svobodném trhu za velkoobchodní ceny.
Po pěti letech prošel velkoobchod v roce 2002 první velkou změnou „od prodeje ke službám“, kdy začal rozlišovat své zákazníky na gastronomii a maloobchod. Kvůli specifikům těchto segmentů najal první obchodní zástupce. Dnes čítá oddělení sales force celkem 300 profesionálů, kteří se starají o naplňování potřeb zákazníků ze sektoru HoReCa a maloobchodu.
Velký milník nastal v roce 2010, kdy velkoobchod makro poprvé zavezl zboží přímo k zákazníkovi. Zahájil tím úplně novou éru svého podnikání. Služba závozu se začala velice rychle rozvíjet, a tak makro přišlo v roce 2011 s on-line řešením objednávek, kdy spustilo službu m-objednávka, speciální B2B e-shop pro registrované zákazníky.
Pro rozvoj místního maloobchodu byl důležitý také rok 2012, kdy společnost představila Můj obchod – koncept nezávislých partnerských maloobchodů sdružených v alianci, kterou makro zastřešuje, vede a rozvíjí. Dnes tato aliance zahrnuje již přes 600 obchodů.
Školicí centrum, distribuční centrum i služba makro scan
Rok 2015 se nesl v záři otevření makro akademie, školicího centra v České republice určeného především pro odbornou veřejnost. Tedy kuchaře, barmany, baristy, someliéry nebo sektor veřejného stravování. V nabídce lze nalézt workshopy pod taktovkou osobností nejen z české, ale i zahraniční gastronomie.
S růstem objemu zboží zaváženého zákazníkům napřímo bylo nutné rozšířit skladovací prostory a posunout vnitrofiremní logistiku závozů zboží na novou úroveň. Proto v roce 2018 makro otevřelo vlastní distribuční centrum Kozomín, ze kterého zásobuje všechny obchody v republice.
Stále důležitější roli hrají digitální technologie. V roce 2018 například vznikla služba makro scan. Ta zákazníkům v prodejně umožňuje projít celým procesem nákupu samostatně s pomocí mobilní aplikace pro skenování čárových kódů zboží. Veškeré informace o svých nákupech najdou zákazníci v mobilní aplikaci Moje makro. Podporu restauratérům v oblasti rezervací, webových stránek a nákladového managementu pak poskytuje digitální platforma Dish.
Padesátiprocentní podíl na trhu
Díky šíři sortimentu, kvalitě služeb a neustálým inovacím dnes makro zastává padesátiprocentní podíl v segmentu cash & carry. Jako lídr trhu drží téměř dvacetiprocentní podíl přímého závozu zboží. Spolupracuje s více než 1 500 dodavateli, přičemž přibližně 200 z nich jsou lokální pěstitelé a výrobci, kteří zpestřují strukturu tuzemského hospodářství.
„V Česku jsme od otevření první prodejny ušli kus cesty. Zákazníkům dokážeme poskytovat špičkové produktové řešení a servis nejen přímo v našich provozovnách, ale díky přímé distribuci také mimo ně. Zaměstnancům pomáháme stát se odborníky, kteří precizně znají nabídku a vždy tak mohou pomoci zákazníkům s výběrem. Také prostřednictvím našich obchodních zástupců dokážeme k zákazníkům přistupovat individuálně,“ popisuje Atila Yenisen, generální ředitel společnosti makro ČR.
Do příštích let má makro cíl stát se první volbou na velkoobchodním trhu rychloobrátkového zboží. Pro partnery ze segmentu HoReCa má makro v plánu přinášet sortimentní řešení tak, aby v náročném prostředí gastronomie ušetřili čas, energii i peníze a zároveň nemuseli slevovat z kvality svých služeb.
Maloobchodníkům pak chce makro zajistit stabilní ceny pomocí vyššího podílu výrobků v programu Nakupte více, zaplaťte méně, který nabízí řadu položek za dlouhodobě nízkou cenu. Díky více než šesti tisícům produktů vlastních značek, z nichž více než polovina pochází z Česka, působí makro proti současné spirále inflace v cenách potravin.
V nejbližší době dojde i na speciální akce ke 25letému výročí makra. V lednu 2023 odstartuje kampaň komerčních nabídek a akcí pro zákazníky.