logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

Albert má v pražských Nových Butovicích první prodejnu, kde nevznikají přebytky

14. října 2022
Zprávy 0
1483
Albert má v pražských Nových Butovicích první prodejnu, kde nevznikají přebytky

Hypermarket Albert v pražských Nových Butovicích je zero food waste prodejnou. Stojí za tím technologické inovace a také aktivity, při kterých obchodník spolupracuje se zákazníky. Důležitou roli hrají potravinové dary i kantýna pro zaměstnance, kde se vaří z přebytků.

Podíl neprodaných potravin se v Albertu několik let pohybuje pod 1,5 procentem z celkového objemu, jak vyplývá z reportu o udržitelnosti, který obchodník na jaře vydal. Za tímto nízkým číslem stojí skládačka aktivit, které v hypermarketu v Nových Butovicích využívají v ještě větší míře.

Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě umělé inteligence a znalostí potřeb zákazníků. Další technologií, kterou Albert v Nových Butovicích využívá, je suchá pára v úseku ovoce a zeleniny. Ta vytváří vhodné klima a prodlužuje čerstvost zboží.

„Pokud už ovoce nebo zelenina nejsou ve stoprocentní kvalitě, připravujeme z nich tříkilové bedýnky, které najdou zákazníci u pokladen za přívětivou cenu. Z přezrálých banánů pečeme banánový chlebíček. Dále pracujeme s 30procentní slevou u potravin, kterým se blíží datum spotřeby, a ke konci otevírací doby zlevňujeme o padesát procent i nebalené pečivo,“ vyjmenovává vysvětluje Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost obchodů Albert. „Důležitou součástí celého konceptu jsou naši zaměstnanci, kteří se starají o správné vystavení zboží, doplňování a také zmíněné zlevňování,“ dodává.

Darování i kompostování

Neprodané potraviny z prodejny Albert v Nových Butovicích nacházejí další uplatnění. Jednu část upotřebí kuchař v zero waste kantýně, kterou Albert vybudoval pro své zaměstnance v zázemí obchodu. Další směřují šestkrát týdně do potravinových bank, kde pomáhají potřebným. Pečivo nevhodné pro lidskou konzumaci zase míří na farmu, kde ho využívají ke krmení. Poslední možností je pak vlastní kompostér, který promění organické přebytky jako ovoce, zeleninu či pečivo na úrodný substrát.

Prodejna dokázala díky skládačce aktivit snížit počet nádob na komunální odpad na naprosté minimum. Dostane se do nich pouze zboží, které z hygienických důvodů nelze darovat nebo jinak využít, například kvůli poškozenému obalu či obsahu.

Zero waste kantýna – druhá šance pro potraviny

Součástí konceptu a zároveň unikátem mezi maloobchodníky s potravinami je Kantýna jinak. K vaření v ní totiž Albert využívá výhradně potravinové přebytky. Profesionální kuchyni a jídelnu vybudoval Albert v zázemí prodejny v Nových Butovicích. První strávníci ji navštívili v červnu, dalšího rozšíření se dočkala v polovině září. Kantýna nabízí kvalitní jídlo pro zaměstnance prodejny i kanceláří, a zároveň pomáhá využít neprodané potraviny před datem spotřeby.

Albert

Každé ráno dostane kuchař na výběr suroviny, které se neprodaly, ale ještě jsou vhodné k lidské konzumaci, a z nich vymýšlí, co bude vařit. Aktuálně připravuje až 150 porcí jídla denně. Přebytky z butovické prodejny na toto množství ale nestačí, proto Albert do konceptu zapojil i další blízké obchody, s jejichž neprodanými potravinami může kuchař pracovat. Na menu kantýna nabízí polévku a alespoň dvě jídla, včetně jednoho vegetariánského, pokud to suroviny umožní.

„Potravinové ztráty mají negativní dopad na životní prostředí i sociální situaci a prohlubují změnu klimatu. Proto dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin zejména pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank. Vyvíjíme také inovativní přístupy, které zahrnují spolupráci se záchrannými stanicemi pro zvířata či kompostování a energetické využití přebytků. Úplnou novinkou je první zero waste prodejna, kde pilotujeme další inovace a rozvíjíme vize do budoucna,“ uzavírá Jiří Mareček.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required