logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Služba on-line obchodu Albert se od roku 2021, kdy nabídla doručení potravin obyvatelům Brna,...
  • Nový koncept prodejen zapadá do plánů společnosti Billa Česká republika, které počítají s...
  • Společnost Alza přichází s inovativním přístupem k reklamacím. Většina zákazníků internetových...

Albert má v pražských Nových Butovicích první prodejnu, kde nevznikají přebytky

14. října 2022
Zprávy 0
1048
Albert má v pražských Nových Butovicích první prodejnu, kde nevznikají přebytky

Hypermarket Albert v pražských Nových Butovicích je zero food waste prodejnou. Stojí za tím technologické inovace a také aktivity, při kterých obchodník spolupracuje se zákazníky. Důležitou roli hrají potravinové dary i kantýna pro zaměstnance, kde se vaří z přebytků.

Podíl neprodaných potravin se v Albertu několik let pohybuje pod 1,5 procentem z celkového objemu, jak vyplývá z reportu o udržitelnosti, který obchodník na jaře vydal. Za tímto nízkým číslem stojí skládačka aktivit, které v hypermarketu v Nových Butovicích využívají v ještě větší míře.

Přečtěte si také
Albert jmenoval ředitele pro udržitelnost, stal se jím Jiří Mareček

Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě umělé inteligence a znalostí potřeb zákazníků. Další technologií, kterou Albert v Nových Butovicích využívá, je suchá pára v úseku ovoce a zeleniny. Ta vytváří vhodné klima a prodlužuje čerstvost zboží.

„Pokud už ovoce nebo zelenina nejsou ve stoprocentní kvalitě, připravujeme z nich tříkilové bedýnky, které najdou zákazníci u pokladen za přívětivou cenu. Z přezrálých banánů pečeme banánový chlebíček. Dále pracujeme s 30procentní slevou u potravin, kterým se blíží datum spotřeby, a ke konci otevírací doby zlevňujeme o padesát procent i nebalené pečivo,“ vyjmenovává vysvětluje Jiří Mareček, ředitel pro komunikaci a udržitelnost obchodů Albert. „Důležitou součástí celého konceptu jsou naši zaměstnanci, kteří se starají o správné vystavení zboží, doplňování a také zmíněné zlevňování,“ dodává.

Darování i kompostování

Neprodané potraviny z prodejny Albert v Nových Butovicích nacházejí další uplatnění. Jednu část upotřebí kuchař v zero waste kantýně, kterou Albert vybudoval pro své zaměstnance v zázemí obchodu. Další směřují šestkrát týdně do potravinových bank, kde pomáhají potřebným. Pečivo nevhodné pro lidskou konzumaci zase míří na farmu, kde ho využívají ke krmení. Poslední možností je pak vlastní kompostér, který promění organické přebytky jako ovoce, zeleninu či pečivo na úrodný substrát.

Prodejna dokázala díky skládačce aktivit snížit počet nádob na komunální odpad na naprosté minimum. Dostane se do nich pouze zboží, které z hygienických důvodů nelze darovat nebo jinak využít, například kvůli poškozenému obalu či obsahu.

Zero waste kantýna – druhá šance pro potraviny

Součástí konceptu a zároveň unikátem mezi maloobchodníky s potravinami je Kantýna jinak. K vaření v ní totiž Albert využívá výhradně potravinové přebytky. Profesionální kuchyni a jídelnu vybudoval Albert v zázemí prodejny v Nových Butovicích. První strávníci ji navštívili v červnu, dalšího rozšíření se dočkala v polovině září. Kantýna nabízí kvalitní jídlo pro zaměstnance prodejny i kanceláří, a zároveň pomáhá využít neprodané potraviny před datem spotřeby.

Albert

Každé ráno dostane kuchař na výběr suroviny, které se neprodaly, ale ještě jsou vhodné k lidské konzumaci, a z nich vymýšlí, co bude vařit. Aktuálně připravuje až 150 porcí jídla denně. Přebytky z butovické prodejny na toto množství ale nestačí, proto Albert do konceptu zapojil i další blízké obchody, s jejichž neprodanými potravinami může kuchař pracovat. Na menu kantýna nabízí polévku a alespoň dvě jídla, včetně jednoho vegetariánského, pokud to suroviny umožní.

„Potravinové ztráty mají negativní dopad na životní prostředí i sociální situaci a prohlubují změnu klimatu. Proto dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin zejména pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank. Vyvíjíme také inovativní přístupy, které zahrnují spolupráci se záchrannými stanicemi pro zvířata či kompostování a energetické využití přebytků. Úplnou novinkou je první zero waste prodejna, kde pilotujeme další inovace a rozvíjíme vize do budoucna,“ uzavírá Jiří Mareček.

Související články:

Albert jmenoval ředitele pro udržitelnost, stal se jím Jiří Mareček

Doporučujeme

Komerční sdělení

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění povzbuzuje malé děti k větší aktivitě

Pro děti 1–4 let: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění  Posláním PLAYMOBIL 1.2.3 je cíleně povzbuzovat batolata ke hře a inspirovat děti i rodiče. Díky jedinečnému konceptu učebních úrovní, který není založen čistě na věku, ale na vývojovém stupni dítěte, se lze učit a zdokonalovat motorické, sociální a kognitivní dovednosti. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Monika Trávníčková, manažerka kategorie dekorativní kosmetiky, Rossmann: Category manager musí být vždy pár kroků před ostatními

21. září 2023

Jahody a ochutnávka farmářského venkova u Hančů

31. srpna 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required