
Skupina Kofola měla v hlavní letní sezoně historicky nejsilnější tržby, a to i navzdory tomu, že se musela vyrovnávat s enormním nárůstem cen surovin, materiálů a energií. V reakci na to zavedla úsporná opatření, která přispěla k tomu, že i nyní slibuje splnit vytyčený cíl EBITDA.
Nejsložitější situace vládne v letošním roce v Česku a na Slovensku, ke zvládnutí náročného období pomáhají Kofole adriatický region a dceřiné společnosti Leros a Ugo.
„Největší výzvou třetího čtvrtletí bylo vyrovnat se s enormním vlivem růstu vstupů. Ke zvládnutí této situace nám velmi pomohlo to, že jsme byli skvěle připraveni na sezónu. A ta se vydařila jak v Československu, tak v Adriatiku. Počasí nám přálo a obchodní týmy odvedly skvělou práci. Podařilo se nám donést historicky nejsilnější tržby v hlavní sezóně,“ komentuje výsledky Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.
Ve třetím čtvrtletí tržby překročily 2,3 miliardy korun. Přispělo k tomu nejen zdražení některých produktů dané, ale i vysoké prodeje. Rostoucí vstupní náklady však snižují celkovou EBITDU skupiny o téměř 11 procent.
Dařilo se v Chorvatsku
Rekordní čísla zaznamenala firma v Adriatiku. „V Chorvatsku jsme v segmentu HoReCa dokonce překonali prodeje z roku 2019 a vyrostli o 35 procent. Na tento výsledek jsme pyšní,“ uvádí Marián Šefčovič, generální ředitel společnosti Radenska.
Celkové prodeje ve Slovinsku vzrostly ve třetím kvartále oproti loňskému roku o necelá tři procenta (v prodaných kusech), v Chorvatsku dokonce o rekordních 11 procent.
„Podařený kvartál má za sebou i společnost Leros. Ta už na konci devátého měsíce naplnila celoroční cíl EBITDA. Potěšilo nás i UGO, které vykazuje zvýšenou produktivitu na všech úrovních. Jeho tržby v gastronomii jsou na 132 procent minulého roku a balený sortiment vzrostl ve srovnání s loňskem o sedm procent,“ říká Jannis Samaras.
V Česku a na Slovensku nejvíce rostly nápoje v KEGu a ve skle. „Na vysokých tržbách v ČeskoSlovensku se pak podílela i menší balení na cesty. Z retailových formátů se dařilo zejména vodám, a to Ondrášovce, Korunní a Kláštorné Kalcia,“ jmenuje Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku.
Důraz na udržitelnost
Přes složitou situaci danou zvýšenými cenami vstupů nerezignovala Kofola na své dlouhodobé plány v oblasti udržitelnosti. V Krnově a v Rajecké Lesné se firma zapojila do řešení problematiky sucha a přípravy vodozádržných opatření v krajině. Se značkou Vinea navázala spolupráci s dalšími lokálními vinaři. Připravila limitovanou edici Vinea Kumšt moštu se šťávou z moruše černé.
Pod hlavičkou Lerosu vznikla v moravské Strážnici chráněná dílna, která pomáhá zaměstnat znevýhodněné. UGO se zase zapojilo do inovátorského projektu Challenge Lab, jehož účastníci hledají cestu, jak efektivně a udržitelně zpracovat bio odpad ze Salaterií a Freshbarů. V oblasti obalových inovací pokračovala firma v ekomodulaci – sjednocování barev PET lahví a úspory v množství použitého materiálu.
Symbolicky dvacet let od koupě receptury Kofola rodinou Samarasů se firma i značka dočkaly několika významných ocenění. Cenu Českého Goodwillu pro firmy, kterých si lidé váží, získala Kofola v kategorii Made in Czechoslovakia. Nápoj Kofola byl pak spotřebiteli opět zvolen Nejdůvěryhodnější značkou roku.
Úspěchy ve Slovinsku
Cenu za nejohleduplnější společnost vůči přírodě získala slovinská Radenska. A to za litrovou vratnou lahev Pepsi s přepravkou ze 100% recyklovaného materiálu i za „zero waste event“ Maraton Tří srdcí. Dále pak za kampaň Zelené Slovinsko, v rámci které už třetí rok za sebou vysázela deset tisíc stromů.
Už dřívější prognózy naznačovaly, že celkově nestabilní ekonomika, zvýšené ceny, ale i obavy z budoucnosti mohou vést k ochlazení spotřebitelské poptávky. Ta se začala projevovat v říjnu. „Vzhledem k tomu, že jsme se na ni ale dopředu připravovali, rozhodli jsme se i přes nepřízeň situace držet avizovaný výhled pro konec roku. Cílíme na splnění spodní hranice zveřejněného intervalu EBITDA, tedy na 1 080 miliónů korun,“ uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.