
Český maloobchodní trh opět potvrdil svou atraktivitu. Loni na něm přibylo 38 značek. Tento počet je shodný s rokem 2021. Tehdy však některé brandy přišly kvůli pandemii se zpožděním.
Minulý rok byl velmi úspěšný zejména ve srovnání s předchozími léty. Například v roce 2019 vstoupilo na tuzemský trh 22 značek a v roce 2020 to bylo 25 značek.
„Maloobchodní trh prošel v posledních letech mnoha výzvami a zkouškami. Je ale zjevné, že pro zákazníky je nadále atraktivní. To je pro retailery dobrá zpráva. V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika. A to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků. Ti tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
Móda a zboží pro domácnost
Zásadní pro český trh byly vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice. Svou prodejnu v ní loni otevřely značky Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené. Ať už jde o značky oblečení (Maje, Sandro, Jacadi Paris), doplňků a šperků (Messika, Teilor), obuvi (Buzz1), případně módního sportovního oblečení (Jott, Sport Vision2). Značka Sport Vision na českém trhu v minulém roce nahradila prodejny A3 Sport a značka Buzz prodejny A3 CoOol, a to z důvodu akvizice skupinou Sport Vision Group.
Až jedenácti značkami byl lon zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Na český trh vstoupily například prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.
Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky Lego (na hlavní fotografii), v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria či prodejna lahůdek House of Julius Meinl.
Nové značky na trhu
Značky především z Francie a Itálie
Podobně jako v minulosti otevřela naprostá většina značek svoji první českou prodejnu v Praze. V šestnácti případech to bylo v obchodních centrech a ve čtrnácti na hlavních nákupních třídách. Šest provozoven najdou zákazníci v kancelářských objektech. Tam často mají své showroomy prodejci prémiového nábytku. Vzhledem k vhodné skupině zákazníků tu ale otevřely i posilovna nebo kavárna.
Nejvíce značek přišlo z Francie. Většina z těchto devíti značek prodává oblečení nebo doplňky. Sedm značek je italských. Jde hlavně o prodejce nábytku či matrací a také dvě kavárny.
Aktivita na trhu neutuchá
Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu neutuchá. Tým pronájmu maloobchodních ploch Cushman & Wakefield se loni podobně jako předchozí rok podílel na dvou stovkách transakcí o celkové ploše cca 60 tisíc metrů čtverečních. A už i pro tento rok ví o mnoha významných transakcích, mimo jiné v segmentu stravování.
„Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes, jehož příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino,“ uvádí Jan Kotrbáček.
Tržní aktivitu podpoří vznik nových kvalitních komerčních projektů, jež nabídnou nové možnosti pro maloobchodní pronájem. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.
Nové prostory pro retail vzniknou i v Brně. V příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower a začne celkový redevelopment území pro nový multifunkční projekt Dornych (s plánovaným dokončením v roce 2026).