Oblast maloobchodu prochází významnými změnami. Řada z nich se v roce 2023 zhmotní také ve světě on-line i off-line plateb. Nejzajímavější trendy shrnuje Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay od ČSOB.
Dobírku si zákazníci oblíbili, ale pro obchodníky je drahá. Existovat bude pravděpodobně i nadále, jen se změní její role. Obchodníci jí často fandí jen kvůli tomu, že pro konzervativnější zákazníky je platební metodou první volby. I kvůli rostoucím logistickým nákladům však není divu, že ji zároveň nejrůznějšími způsoby limitují. A budou ještě více.
„Dobírku obchodníci postupně přestanou podporovat u malých nákupů. Přetrvá hlavně u těch, jejichž cena se pohybuje v řádech vyšších tisíců nebo desetitisíců korun. A pravděpodobně postupně opět zdraží. Klidně až na dvojnásobek,“ domnívá se Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay.
Obchody budou podle něj hledat cesty, jak zákazníky přesunout na nové typy plateb, které jsou oboustranně výhodnější. „Dobírku tedy pravděpodobně nahradí ‚nová dobírka‘, která bude spíše na principu odložené platby. Zákazníci si tak budou moci zboží před zaplacením skutečně vyzkoušet a ujistit se, že si ho nechají,“ myslí si Richard Kotrlík.
Rozložené a odložené platby na vzestupu
Odložené (kup teď, zaplať později) i rozložené (zaplať část hned a později zbytek) platby patří mezi nejrychleji rostoucí platební metody. Jejich podíl je sice stále na úrovni nízkých jednotek procent, nicméně stoupá přímo úměrně možnostem, které dávají jednotliví poskytovatelé plateb a samotní obchodníci.
V tomto směru rok 2022 přinesl další zásadní posun – například přímou integrací poskytovatelů těchto plateb do platebních bran. Letos by zároveň mohly získat výrazně větší oblibu napříč celým Českem. A to především díky své schopnosti lépe pracovat s cashflow domácností i chuti obchodníků přinést Čechům lepší možnosti pro větší nákupy.
„Odložené i rozložené platby stále dohání ostatní platební metody, které považujeme za běžný standard. To jim ovšem v Česku dalo prostor výrazně lépe postavit produkt jako takový,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Pro každého obchodníka jejich podpora znamená v podstatě jediné. Zvýšení šance na dokončení nákupu a zisk loajálnějších zákazníků. Což je přesně ten důvod, proč na ně sází stále častěji,“ myslí si odborník.
Obohacené platby
Moment platby je klíčový pro vztah e-shopu a zákazníka. Právě v ten okamžik zákazník potvrzuje zájem o uzavření obchodu a e-shopu se vyplatí dát klientovi co nejvíce benefitů. Ať už je to cashback, možnost dopravy zdarma nebo například automatické bezplatné prodloužení záruky. Služby navázané na okamžik platby se budou rozvíjet i v příštím roce. Pro e-shopy všech velikostí se z něj totiž stane důležitá konkurenční výhoda.
„Jakmile zákazník platí, má smysl mu dát další benefity. Výrazným způsobem to v jeho očích zlepšuje celkové hodnocení e-shopu a zvyšuje šanci, že příští nákup uskuteční opět zde. Pokud s každou platbou dokáže ušetřit desítky nebo dokonce stovky korun, přidanou hodnotu tohoto benefitu velice silně vnímá,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Vidíme to v případě Skip Pay, který při platbě automaticky zdarma prodlouží záruku o rok a ještě produkt na rok pojistí. To jsou produkty v hodnotě i několika tisíc korun a zákazníci je uvádí jako jednu z motivací, proč volí právě naši platební metodu,“ vysvětluje.
Vnořené platby
Vnořené platby (embedded payments) integrují možnost transakce přímo do aplikací nebo webových stránek. Výrazně se tak zjednodušuje samotný moment platby. Uživatel zpravidla nemusí přecházet na jinou stránku nebo používat externí platební bránu.
Vnořené platby jsou známé především z herního průmyslu nebo multimediálních služeb. Stále častěji se však budou prosazovat také v chatovacích aplikacích nebo e-commerce. Oblíbené jsou zejména kvůli své pohodlnosti a rychlosti. Umožňují uživatelům platit bez nutnosti zadávat své platební údaje opakovaně při každém nákupu.
„Vnořené platby umožňují zaplatit na jedno kliknutí. Pravděpodobně se začnou objevovat na celé řadě nových webů. Je to ostatně jedna z cest, jak výrazně zvýšit šanci na dokončení nákupu,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Zároveň přinesou nové nároky na bezpečnost. Právě rychlé placení na klik je jednou z hlavních motivací, proč si lidé pořizují samostatné platební karty nebo účty určené výhradně na nakupování,“ dodává odborník.
Snižování nákladů na transakci a možnosti A2A plateb
Obchodníci budou hledat další způsoby, jak ušetřit. Důležitou konkurenční výhodou jednotlivých platebních metod se tak stane výše účtovaného transakčního poplatku, což dá prostor pro nové způsoby plateb. Nejskloňovanější jsou A2A (account to account) platby, které zcela vypouští prostředníka. K přesunu peněz dojde jednoduše z účtu na účet bez nutnosti použit platební karty nebo operování s hotovostí.
„Bude zajímavé sledovat, jak se podaří zavést A2A platby do běžné obchodní praxe. Z podstaty se jedná o velice zajímavý transakční model, který má potenciál rychle růst. V Česku však může narazit na konzervativní zákazníky i obchodníky,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „Nicméně propojení A2A plateb například s účty s odloženou platbou typu Skip Pay dává zcela nové možnosti. A to na úrovni rychlosti, pohodlí i bezpečnosti,“ konstatuje.
Nová pravidla bezpečnosti
Virtuální účty, virtuální karty, jednoduchá blokace karty na jedno ťuknutí do telefonu, možnost okamžitě omezit nákupy o-nline, rychlá změna PIN. A hlavně – samostatné karty určené výhradně na nákupy, které snižují riziko zneužití úspor nebo peněz důležitých pro chod domácnosti. To jsou nové trendy v bezpečnosti, které bude dodržovat stále více Čechů. Právě tento rok se podle Richarda Kotrlíka možná druhým nejpoužívanějším účtem nestane spořicí, ale „provozní“.
„Počet Čechů, kteří se setkali s pokusem o podvod, stoupá. A s nimi i ostražitost. Produkty určené kdysi především pro technologicky zdatné klienty, jako jsou například jednorázové virtuální karty, se dnes začínají těšit masové oblibě,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „A je to mimo jiné důvod, proč v roce 2023 bude poprvé nadpoloviční většina našich klientů využívat svůj Skip Pay účet jako preferovanou alternativu ke svému běžnému bankovnímu účtu,“ tvrdí.
Outsourcing problémů v rámci platby
Další benefit pro zákazníky představuje takzvaný outsourcingu zákaznické cesty. Je to jeden z důvodů, proč ve velkém roste zájem o prodeje na tržištích, které na sebe přejímají kompletní zodpovědnost za platbu, dopravu a případné reklamace. K podobné roli se však dnes hlásí i některé platební metody.
„Dokážeme za e-shop vyřešit všechny rizikové body, které s nákupem souvisí. A to je v době, kdy jsou zákazníci velice hákliví na chyby, velice zajímavý benefit. Se Skip Pay pro e-shop pokryjeme pohodlnou platbu, automatické připojištění zdarma, prodloužení záruky, ale také snadné vracení zboží na pár ťuknutí,“ zmiňuje Richard Kotrlík. „E-shop navíc nikdy nedrží zákaznické peníze, čímž se vyhýbá tomu nejsilnějšímu reputačnímu riziku – tedy že nedodá zboží a s vracením peněz bude otálet,“ dodává.
Se Skip platebními metodami platí již přes 130 tisíc Čechů. Se Skip platební kartou je možné zdarma odkládat platbu až o 50 dní do výše 50 tisíc korun. S každým nákupem je také možné bezplatně získat tříletou záruku a roční pojištění na zboží. Z limitu je možné také platit platby libovolným třetím stranám nebo si nastavit trvalý příkaz.
Skip Pay je jedním z nejrozšířenějších poskytovatelů BNPL plateb (buy now – pay later) v Česku. V současnosti je s ním možné nakupovat ve více než 13 tisících českých e-shopech nebo on-line službách. Jsou mezi nimi Mall.cz, Vivantis, CZC.cz, Košík.cz, LeoExpress.cz, Qerko, Patro.cz, Tescoma, Gant, Hudy, Husky nebo Trenýrkárna.