
Internetové obchody zaznamenaly v Česku poprvé v historii meziroční pokles obratů. Hodnota prodaného zboží podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz klesla v roce 2022 o dvanáct procent na celkových 197 miliard korun.
Oproti poslednímu předcovidovému roku 2019 loňské výsledky e-commerce stále znamenají navýšení o 26 procent. „Rok 2022 byl pro e-shopy náročný, ale můžeme konstatovat, že došlo především k jakémusi narovnání stavu. Během pandemie jsme zažili skokový růst prodejů. Nyní jsme se vrátili do normálu,“ hodnotí uplynulý rok výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Naše očekávání byla původně vyšší, ale i tak se nacházíme v hodnotách vysoce přesahujících poslední standardní rok 2019. Oproti tehdejším 155 miliardám korun letos internetové obchody prodaly zboží za 197 miliard. Především během Vánoc Češi opět objednávali zboží z e-shopů ve velkém,“ doplňuje.
Rok 2022 byl náročný pro všechny obchodníky. A také letos lze očekávat, že na podnikatele čeká řada náročných výzev. „Pro internetové obchody je současná doba těžká. Díky jejich flexibilitě a zkušenostem ale věřím, že si se situací poradí,“ říká Jan Vetyška s tím, že i v e-commerce z aktuální krize vyjdou někteří obchodníci jako vítězové a někteří jako poražení.
E-shopy úspěšné před Vánoci
On-line prodej zažil skokový růst v letech 2020 a 2021. Rekordní hodnoty předběhly přirozený vývoj a uplynulý rok svým způsobem srovnal růst české e-commerce na původně očekávanou výši. „Na začátku roku 2020 jsme očekávali, že prodeje porostou přibližně o deset procent. Místo toho to bylo 26 procent. Výsledky byly tedy naprosto nad předpoklady,“ konstatuje Jan Vetyška.
Během let 2020 a 2021 se Češi vybavili například novou elektronikou nebo sportovním vybavením, a tak není divu, že vloni právě v těchto kategoriích na útratách ubrali.
V předvánočním období se ovšem potvrdilo, že Češi na internetu nakupují rádi. Vánoční obraty se pohybovaly nad 65 miliardami korun. To znamená v obdobných hodnotách jako v předchozích dvou letech. „Internetové obchody nabízí pro zákazníky před Vánoci řadu výhod. Širokou nabídku sortimentu, pohodlný nákup bez tlačenic a nervů a příjemné ceny,“ doplňuje Jan Vetyška.
V současné době probíhají v e-shopech povánoční slevy a výprodeje. „Výprodeje po Vánocích jsou mezi zákazníky velmi populární, a tak očekáváme, že jejich prostřednictvím vstoupí e-shopy úspěšně do roku 2023,“ uzavírá Jan Vetyška.