
Odborný portál EDIZone.cz každoročně oceňuje firmy s inovativním přístupem k digitalizaci a automatizaci obchodních a logistických procesů. O první místo se v posledním ročníku dělí dva velkoodběratelé: Elkov Elektro a stavebniny Izomat, kteří šíří osvětu o automatizaci a digitalizaci mezi svými dodavateli. Kromě těchto dvou projektů se umístila také Opravárna, která investovala do velkokapacitní servisní haly řízené cloudovým systémem WMS, vývoje vlastního softwaru a zahraniční expanze. Porota vybírala nejzajímavější projekty už po dvanácté.
První ze dvou výherců, velkoobchod Elkov Elektro, se ve spolupráci se společností Grit zasloužil o rozvoj EDI (elektronické výměny dat) v elektro segmentu, kde tento standard není tolik rozšířený. Elkov Elektru se podařilo do EDI komunikace zapojit 80 významných dodavatelů, kteří tvoří přibližně třetinu obchodní komunikace. „K zapojení do EDI komunikace jsme nikoho netlačili. Dodavatelé se často připojují díky tomu, že jim krátce představíme, proč je EDI výhodné i pro ně,“ říká technický ředitel společnosti Petr Vlašánek.
V oboru stavebnictví je EDI rozvinuté více, ale i tak je stále potřeba dodavatele k přechodu na něj pozitivně motivovat. Druhému výherci, stavebninám Izomat, se během loňského roku podařilo napojit první desítky dodavatelů. Pochvalují si viditelné snížení chybovosti dat a také menší zahlcování serveru, kam se jim dříve ukládaly faktury přeposílané e-mailem. „Zkoušeli jsme tři různé softwary a nakonec jsme se rozhodli pro plnou automatizaci a zvolili EDI, které vyhovuje nám i našim partnerům,“ vzpomíná finanční ředitel Izomatu Stanislav Božek.
Opravárna spočítá ekologickou stopu
Stříbrnou příčkou porotci ocenili servisní síť Opravárna poskytující pozáruční servis výrobkům, které by se jinak vyhodily. V roce 2022 získala Opravárna milionovou investici. Část financí využila k otevření nové haly a skladu, který řídí cloudový systém Lokia WMS. Druhá část putuje na vývoj vlastního zakázkového systému pro projekt Repairsys zaměřující se na B2B zákazníky a zahraniční expanzi. Podle CEO Martina Katzera budou umět zákazníkům mimo jiné spočítat ekologickou stopu, čímž přispívají k udržitelnému rozvoji a ochraně životního prostředí.
Minulý rok získal cenu EDIZone internetový obchod Mall.cz za automatizované schvalování objednávek a faktur.
Mediálními partnery soutěže jsou magazíny Zboží&Prodej a Systémy logistiky.