Nebývale vysoká inflace, zvyšování úrokových sazeb a větší obavy z recese změnily spotřebitelské chování, které vedlo k přebytečným zásobám. V důsledku toho zažilo 25 největších globálních maloobchodníků mezičtvrtletní pokles kumulativní tržní kapitalizace ve výši 1,3 procenta (40 miliard dolarů) z 3,37 bilionu dolarů ve třetím čtvrtletí 2022 na 3,33 bilionu dolarů ve čtvrtém čtvrtletí 2022. Potvrzují to údaje společnosti GlobalData.
Amazon, Costco, CVS Health a Avenue Supermarts byly jedinými společnostmi v první světové maloobchodní pětadvacítce, které ve čtvrtém čtvrtletí 2022 ohlásily výrazný pokles kumulativní tržní kapitalizace. Na druhé straně firmy Nike, Ross Stores, Pinduoduo a další značně posílily.
Růst ovlivňují zásoby, rizika a trendy
Ragupathy Jayaraman, analytik základů podnikání společnosti GlobalData, komentuje: „Globální maloobchod se potýká s protivětry v podobě zvyšování úrokových sazeb a inflačních tlaků. Růstové vyhlídky sektoru zpochybňují také zvětšující se zásoby a rizika dodavatelského řetězce. Na druhé straně retail čelí měnícím se trendům, jako je omnichannel nakupování, sociální obchod a technologické inovace.“
Amazon ve čtvrtém čtvrtletí 2022 ztratil ve srovnání s předchozím čtvrtletím 294,3 miliardy dolarů, což byl jeho největší pokles za téměř dvě dekády. Výkonnost společnosti byla ovlivněna různými faktory, například problémy dodavatelského řetězce, válkou na Ukrajině a vyššími náklady. Většinu prodejců v oblasti e-commerce také celkově ovlivnila rostoucí preference spotřebitelů směrem k nakupování v kamenných obchodech.
Pomůže americký a čínský trh
Největší mezičtvrtletní nárůst hodnoty akcií, 40,4 procenta, vykázala v posledním kvartálu loňského roku společnost Nike. V daném čtvrtletí se zvýšila o více než 50 miliard dolarů, a to díky zlepšenému ekonomickému výhledu v USA a uvolnění nulové tolerance vůči koronaviru v Číně. V příštích několika čtvrtletích firma očekává nárůst tržeb v Číně, která je jejím klíčovým růstovým trhem.
„Maloobchodní giganti Ross Stores, TJX, Pinduoduo a Inditex vykázali ve čtvrtém čtvrtletí více než pětadvacetiprocentní růst své tržní kapitalizace. Více než 80 procentům z 25 největších světových maloobchodníků se podařilo dosáhnout růstu jejich hodnoty. Přestože projektů na zlepšení bydlení v USA ubylo, firma Home Depot v tomto období doložila čtrnáctiprocentní mezikvartální růst hodnoty. Společnost Alibaba dosáhla na více než desetiprocentní růst hodnoty, a to díky optimalizaci nákladů a lepší provozní efektivitě,“ uzavírá Ragupathy Jayaraman.