logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Ministr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci

25. ledna 2023
Zprávy 0
1456
Ministr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula chce, aby řetězce vysvětlily, proč prodávají cukr tak draze. Vysoké obchodní přirážky jsou podle něj nemorální. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR ale tvrdí, že za dramatickým zvýšením ceny jsou dodavatelé.

Cukr krystal v obchodech prudce zdražil. Od loňského září do prosince vzrostla jeho cena o 77 procent. Vliv na to mají podle ministra zemědělství nejen drahé energie, ale také vysoké obchodní přirážky supermarketů. Zdeněk Nekula proto obchodní řetězce vyzval dopisem, aby vysvětlily vysoké ceny cukru na pultech obchodů.

Ceny, za které cukr dodávají výrobci, se podle statistik sice mezi loňským zářím a prosincem zvedly o 6,2 koruny za kilogram, ale ceny v obchodech vzrostly více než dvojnásobně, a to o 14 korun. Ještě v září stál cukr 18,21 koruny a v prosinci už 32,23 koruny.

Důvodem je podle vyjádření ministerstva zemědělství to, že se do prodeje dostal cukr z nové sklizně, u kterého se projevily zvýšené náklady výrobců za dražší energie a hnojiva, ale také nepřiměřené obchodní přirážky obchodníků.

„Rozhodně nechci zasahovat do volného tržního prostředí, ale přijde mi minimálně nemorální, aby v době, kdy naše obyvatele trápí zdražování potravin a domácnosti si utahují opasky, supermarkety takto zvyšovaly své obchodní přirážky. Současnou situaci by nikdo neměl zneužívat k neúměrnému navyšování zisku. Proto jsem oslovil obchodní řetězce, aby vysoké ceny cukru v obchodech vysvětlily. Chci po nich také informaci, kdy plánují snížit spotřebitelskou cenu na odpovídající a rozumnou výši,“ uvádí ministr zemědělství.

Stávající úroveň ročních a také měsíčních průměrných cen průmyslových výrobců v současnosti vyrovnala hodnoty z období před deseti lety a zároveň nepřekonala úroveň z období vstupu ČR do EU, která byla ještě vyšší. Úroveň měsíčních spotřebitelských cen však v závěru roku 2022 překonala veškeré historické hodnoty od doby sledování. Třicetikorunová hranice ještě nikdy nebyla prolomena, dosavadní měsíční rekord byl zaznamenán v září 2004 s cenou 26,10 koruny za kilogram.

Ceny potravin a obchodní přirážky jsou jedním z témat, která ministr Zdeněk Nekula dlouhodobě sleduje. „Žádný ze subjektů, ať už zpracovatel, nebo prodejce, by neměl na trhu zneužívat své postavení, aby na to nedoplácel spotřebitel,“ uvedlo ministerstvo zemědělství.

Je to skandální vyjádření, říká SOCR ČR

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) považuje vyjádření ministra Zdeňka Nekuly, v němž obviňuje tuzemský obchod z nepřiměřeného růstu ceny cukru, za skandální a bude se bránit všemi dostupným prostředky. Ministr ve svých slovech projevil podle vyjádření svazu zásadní neznalost fungování trhu s cukrem, když obvinil řetězce z nepřiměřeného růstu ceny této komodity během podzimního období. Cena cukru se totiž stanovuje na základě pravidelných každoročních tendrů s platností jeden rok, přičemž standardně probíhají na podzim každého roku.

Během většiny celého roku 2022 obchodní řetězce držely nízkou cenu z roku 2021 bez ohledu na zvyšující se náklady související s logistikou a prodejem. Cenu upravily až poté, co ji loni na podzim masivně navýšili dodavatelé. Aby dosáhly nižší průměrné ceny, musely řetězce doplňovat své zásoby z dovozu.

„Pultová cena cukru se odvíjí od dvou základních věcí. První jsou každoroční tendry, které stanoví dodavatelské ceny na jeden rok a které naposledy proběhly na podzim loňského roku. Na nabídkách dodavatelů cukru bylo jasně patrné, že se snaží výrazně navýšit své ceny, přičemž většina z nich požadovala růst až o sto procent v jasné snaze zneužít stávající inflační prostředí a podstatně si navýšit zisk,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Toto extrémní navýšení dodavatelských cen podle jeho slov obchodní řetězce kompenzují alespoň částečně tím, že cukr zařazují mnohem častěji do slevových akcí. V tomto režimu se ho v posledním období prodalo více než 70 procent, takže se každý, kdo sleduje nabídky slevových akcí, může vyhnout masivnímu zdražování ze strany dominantních dodavatelů cukru.

„I proto je použití ceníkových cen ministrem Zdeňkem Nekulou v jakékoli statistice irelevantní, neboť zákazníci slevy na cukr pečlivě sledují a předzásobují se,“ tvrdí Tomáš Prouza. „Pokud pan ministr myslel své prohlášení vážně, znamená to jen dvě věci. Zaprvé zásadní neznalost fungování zemědělského a potravinářského trhu a zadruhé nelegální snahu o určování cen, navíc mimo ekonomickou realitu a ve snaze přihrát další masivní zisky velkým zemědělcům na úkor běžných občanů,“ doplňuje.

Svaz říká, že záměr ministra určovat ceny potravin je podle právníků v rozporu se zákonem a budou se proto muset obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle Českého statistického úřadu míra inflace v roce 2022 dosáhla 15,1 procenta, přičemž ceny potravin, nápojů a tabáku vzrostly jen o 12,9 procenta. Ceny dodávek v živočišné výrobě nicméně stouply o 24,4 procenta a ceny dodávek v rostlinné výrobě dokonce o 37,1 procenta. „Je tedy na první pohled jasné, že primárním důvodem růstu cen potravin v ČR jsou podniky v gesci ministerstva zemědělství, které jsou navíc na rozdíl od obchodních řetězců příjemci miliardových dotací,“ dodává SOCR ČR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required