
Kilogram krystalového cukru je oproti loňskému lednu v akcích dražší o 101 procent, za deset vajec velikosti M se v obchodech platí dokonce o 119 procent více. Kromě jablek a bílého jogurtu si spotřebitelé meziročně připlatí za veškeré položky z kategorie základních potravin. Vyplývá to z lednového srovnání cen třinácti vybraných základních potravin v akčních letácích, které každoročně realizuje společnost Česká distribuční.
Ze třinácti zkoumaných položek je celkem pět dražších alespoň o polovinu a dvě dokonce o více než sto procent. Nejhůře ve srovnání České distribuční dopadla vejce. Jestliže před rokem šlo nakoupit deset vajec velikost M za průměrnou akční cenu bezmála 22 korun, letos je to 47 korun.
Takřka přesně jednou tolik stojí kilogram krystalového cukru, jehož průměrná akční cena se vyšplhala na 27 korun. Výrazně dražší je také pšeničná mouka a produkty, na jejichž výrobu je mouka zapotřebí. Za kilogram hladké mouky se platí o 71 procent více. Kilogramový kmínový chléb je přesně o polovinu dražší. Na kilogram pšeničného bílého pečiva (bageta) je potřeba o 21 korun více, což je o 38 procent více.
O více než polovinu je dražší také vepřová pečeně, za kilogram se platí o 45 korun více než loni. Zhruba s třetinovým zdražením musí spotřebitelé počítat u másla nebo mléka. Pětinu si připlatí za kilogram eidamu. Průměrná sleva sledovaných položek v akčních letácích byla stejně jako loni 24 procent.
Levnější jablka či bílý jogurt
Meziročně levnější jsou pouze dvě ze zkoumaných položek. Za kilogram jablek letos v lednu nakupující zaplatí téměř o devět korun méně než před rokem. Je to o 28 procent méně. Druhou výjimku představuje bílý 150gramový jogurt, na kterém zákazníci meziročně ušetří takřka dvě koruny. Relativně totožné ceny pozoruje Česká distribuční, která je distributorem akčních a slevových letáků v České republice, u konzumních brambor nebo světlého výčepního piva. V obou případech se průměrné meziroční zdražení pohybuje v řádech jednotek procent a nedosahuje ani částky jedné koruny.
„Opět po roce jsme si zpracovali analýzu akčních cen třinácti vybraných základních potravin, do které jsme zahrnuli letáky sedmi největších českých řetězců. Z meziročního srovnání je patrné, že akční ceny se během roku zvýšily průměrně o 37 procent. Za stejný nákup bychom oproti loňsku zaplatili o 208 korun navíc, tedy o třetinu více,“ říká Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Akční ceny společnost porovnávala také s Indexem spotřebitelských cen Českého statistického úřadu. V lednu tohoto roku jsou akční ceny obchodníků průměrně o 20 procent nižší než orientační ceny v indexu, v lednu 2022 to bylo o 21 procent méně.
„Není pochyb o tom, že mnohé domácnosti pociťují dopady inflace a výrazného zdražování. Již tak velká obliba slevových a akčních nabídek mezi českými zákazníky zažívá novou renesanci. Jestliže dříve nakupovaly dle letáků zejména starší ročníky, dnes už to dělá prakticky každý a rozhodně to není ostudou. Naopak se jedná o efektivní nástroj, jak kvalitně nakoupit a zároveň ušetřit nemalé finanční prostředky,“ doplňuje Petr Sikora.