
Pro mateřskou společnost Procter & Gamble je český region šestým nejvýznamnějším ve střední Evropě. Působí na něm již více než 30 let.
Za posledních více než 30 let se společnost Procter & Gamble stala významným investorem a zaměstnavatelem ve středočeském regionu i v Praze. Začínala v roce 1991 s hrstkou expertů. Nyní zaměstnává více než 530 pracovníků 13 národností a ze tří kontinentů, kteří jsou zodpovědní za deset produktových kategorií. Kromě centrály v Praze má výrobní závod Rakona v Rakovníku, který je druhým nejstarším závodem firmy na světě.
Společnost provozuje továrnu Rakona v Rakovníku, kde vyrábí prací a čisticí prostředky značek Ariel, Jar, Lenor a dalších. Vyváží je na všechny evropské trhy. Během tří desetiletí investovala v továrně přibližně 400 milionů dolarů. Z toho zhruba 110 milionů dolarů do projektů na podporu životního prostředí.
Světové ekonomické fórum označilo v roce 2018 Rakonu spolu s dalšími osmi továrnami po celém světě jako „maják” čtvrté průmyslové revoluce, a to za její agilitu a schopnost operativně reagovat. To vede k rychlejšímu uvádění výrobků na trh, efektivnějšímu řízení zásob a tím i zvýšení zákaznické spokojenosti. Rakona byla jediným oceněným podnikem v oblasti péče o domácnost a tkaniny.
Na českém trhu společnost nabízí 30 značek
„Na rozvoj společnosti Procter & Gamble v České republice jsme velmi hrdí. V roce 1991 jsme začínali s několika zaměstnanci a značkami, které už tehdy byly globálně populární. Dnes už na českém trhu prodáváme více než 30 značek. Minimálně 90 procent českých rodin má doma některý z našich výrobků. Díky investicím mají naše továrny nejmodernější zařízení a zaměstnanci mohou pracovat v moderních pracovních podmínkách,“ říká Lukáš Hora, ředitel společnosti Procter & Gamble pro Českou republiku.
Společnost Procter & Gamble přinesla do České republiky řadu inovací. Českým spotřebitelům například nabídla první zubní pastu s fluoridem. Na český trh také jako první přinesla prací prostředky ve formě kapslí. Ty se staly pro své snadnější dávkování a větší pohodlí velmi oblíbenou formou. Šampon značky Pantene byl prvním šamponem obsahujícím vitamín C. A čeští spotřebitelé mohli dokonce jako první ve střední Evropě začít používat a zkoušet pěnový Jar. A to symbolicky ještě před 60. výročím značky, která se v Čechách zrodila.
Důraz na ekologii a sociální podporu
Procter & Gamble už od 50. let pravidelně vydává environmentální zprávu. Od roku 2007 se věnuje i využití recyklátů v obalech a v roce 2010 si poprvé stanovila své cíle udržitelnosti.
Společnost a její značky se zároveň kromě podnikání snaží řešit i sociální problémy, podporovat místní komunity, zlepšovat vzdělávání a v neposlední řadě podporovat udržitelnou spotřebu. Značka Pampers například zdarma dodává plenky pro předčasně narozené děti do českých porodnic. Procter & Gamble také dlouhodobě spolupracuje s Českým červeným křížem. Pomohl vybavit azylové domy pro matky s dětmi, kterým věnoval i své produkty jako Ariel nebo Jar.
„Součástí naší filozofie je začlenit udržitelnost do všech fází životního cyklu produktu bez ohrožení jeho kvality a výkonu. Díky vědě a inovacím pomáhají naše značky jako Jar a Ariel snižovat spotřebu vody a energie v domácnostech. Továrna Rakona funguje bez odpadu vyhazovaného na skládky. Využívá také zelenou energii ke snížení emisí uhlíku,“ vysvětluje Lukáš Hora přístup k udržitelnému životnímu prostředí.
Součást komunity
„Ve společnosti Procter & Gamble se všichni považujeme za součást komunity, ve které žijeme a pracujeme. Když říkáme, že chceme zlepšit životy lidí, myslíme to vážně. Jsem hrdý nejen na naše obchodní úspěchy, ale také na naše programy společenské odpovědnosti a ekologické osvěty, které jsme spustili ve spolupráci s českými organizacemi,” dodává Lukáš Hora.
Společnost již léta podporuje činnost České federace potravinových bank, přes kterou darovala stovky milionů ve formě výrobků a peněžních darů. Jako jedna z prvních firem pomáhala v době pandemie Covid-19 a ukrajinské válečné uprchlické krize. Každoročně také v rámci akce Vánoční strom přání zaměstnanci firmy zlepšují Vánoce dětem v dětských domovech. Celkem už pomohli vyplnit přání více než tísícovce dětí.
Procter & Gamble byla jednou z prvních společností, která po změně režimu nabídla svým zaměstnancům vlastnictví akcií prostřednictvím akcionářského programu. Ten stále úspěšně funguje. Svým zaměstnancům, novopečeným otcům, také nabízí možnost využít v rámci programu Share The Care osm týdnů otcovské dovolené. Podporuje tak rovnost žen a mužů nejen v zaměstnání, ale i v péči o rodinu.
Akvizice společnosti Merck
Díky akvizici společnosti Merck v roce 2018 je nyní divize péče o osobní zdraví v České republice zastoupena celosvětově uznávanými, volně prodejnými produkty, jako jsou Nasivin, Cebion, Wick Vaporub, Femibion, D-Vion, Vigantol, Angimed a Flexagil.
Společnost Procter & Gamble existuje už 185 let, na americké burze je mezi top 10 firmami. Na českém trhu nabízí značky jako Ariel, Lenor, Pampers, Always, Braun, Gillette nebo Pantene.