logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Ministr vyzval spotřebitele, aby mu posílali podněty na nekalé jednání řetězců, výrobců potravin nebo zemědělců

28. února 2023
Zprávy 0
440
Ministr vyzval spotřebitele, aby mu posílali podněty na nekalé jednání řetězců, výrobců potravin nebo zemědělců

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula podal kvůli nárůstu cen cukru avizovaný podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), aby prověřil, proč ho obchodníci výrazně zdražili. Vyzval také spotřebitele, aby mu posílali podněty na nekalé jednání řetězců, výrobců potravin nebo zemědělců.

O problematice cen potravin jednal ministr zemědělství Zdeněk Nekula se zástupci Agrární komory ČR, Potravinářské komory ČR, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a Ústavu zemědělské ekonomiky a informací.

Přečtěte si také
Ministr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci
cukr

Kulatý stůl Zdeněk Nekula svolal proto, aby se vyjasnily otázky ohledně výše cen a nákladů. „Někteří hráči na našem trhu s potravinami se snaží zneužívat spotřebitele. Šponují ceny ve snaze maximalizovat své zisky. Rozumím rostoucím nákladům i nutnosti mít přiměřený zisk. Nicméně data Českého statistického úřadu ukazují, že zvýšení obchodních přirážek bylo extrémní a u některých subjektů neodpovídá růstu nákladů. Všechny účastníky jsem proto vyzval k maximální transparentnosti, abychom se bavili nad jasnými čísly,“ říká ministr.

Ze strany SOCR ČR ani zástupců řetězců podle Zdeňka Nekuly nebyla snaha o konstruktivní diskusi nad cenou cukru. Ta jen za poslední čtyři měsíce roku 2022 stoupla o 77 procent, zatímco zpracovatelé kvůli cenám energií navýšili své ceny pouze o 51 procent.

SOCR ČR už před jednáním avizoval, že nepřistoupí na žádné sjednání cenové dohody nebo na sdílení informací, včetně výměny jakýchkoliv informací o cenách. Odmítl také další jednání, které by se dalo interpretovat jako porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže.

„S ohledem na platný legislativní rámec musíme upozornit, že výměnu citlivých obchodních informací, které se týkají cen v rámci sdružení soutěžitelů či napřímo mezi jednotlivými soutěžiteli na horizontální úrovni, zákon o ochraně hospodářské soutěže zakazuje. Může totiž vést k reálnému narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích,“ uvádí SOCR ČR.

Obchodní přirážka klesla

Minister je přesvědčený, že za vysoké ceny cukru mohou řetězce. „Neodpovídá to podle mě růstu nákladů v obchodech a signalizuje to, že hospodářská soutěž mezi obchodníky příliš nezafungovala. Proto jsem podal oficiální podnět antimonopolnímu úřadu. Věc má prověřit a zjistit, proč obchodníci zdražili v jeden moment o takto výraznou částku,“ uvádí Zdeněk Nekula.

Za zásadní nástroj, který umožní ÚOHS prověřit celý řetězec výroby potravin, od zemědělců přes potravináře až po obchod, označil novelu zákona o významné tržní síle. Ta platí od letošního ledna. Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna na setkání minulý týden ministru Nekulovi slíbil, že několik vybraných základních potravin zkontrolují.

Podle Zdeňka Nekuly poté, co ministerstvo na základě veřejně dostupných dat poukázalo na extrémní růst obchodní přirážky u cukru, jeho cena v lednu v obchodech klesla téměř o dvě koruny na kilogram. Ministr věří, že data za únor tento trend potvrdí a cena nejen cukru se bude nadále snižovat. V tomto ohledu obchodníky ocenil. Stejně je ocenil za slevy, které jsou nyní z reálných cen, takže je možné v akci koupit kilo cukru za zhruba 26 korun.

„Bohužel i v tomto směru jsou výjimky. Například před dvěma týdny inzerovaná sleva z ceny cukru jednoho z obchodních řetězců z téměř 40 korun na 33 korun za kilogram, tedy na cenu, která je v dnešní době běžná, není žádná sleva. I v tomto případě jsem proto podal podnět, konkrétně České obchodní inspekci, aby prověřila, zda nešlo o klamání zákazníka,“ říká ministr Zdeněk Nekula.

Podněty od spotřebitelů

Ministr také vyzval spotřebitele, aby na ministerstvo zemědělství zasílali jakékoliv podněty na nekalé, nemorální nebo jinak závadné chování obchodních řetězců, výrobců potravin či zemědělců, které se týká výroby a prodeje potravin.

„S kolegy z našeho resortu podněty občanů projdeme, přidáme k nim ty, které už máme, a já osobně v zájmu všech spotřebitelů v Česku tyto podněty zanesu panu předsedovi Mlsnovi na jeho úřad a požádám ho, aby je prošetřil,“ konstatuje Zdeněk Nekula.

E-mailová adresa, kterou ministerstvo zřídilo pro posílání podnětů, je podnetypotraviny@mze.cz

 

 

 

 

 

Související články:

cukrMinistr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required