
Internetové obchody dokáží tradičně připravit svým zákazníkům nejvýhodnější nabídky. S ohledem na přetrvávající inflaci a drahé energie proto lze podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekávat, že nejpozději ve druhém pololetí roku 2023 se e-shopy vrátí k tradičnímu meziročnímu růstu obratů.
V loňském roce došlo k prvnímu útlumu on-line prodejů v historii. Důvodů pro to bylo několik. „V první řadě předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. Obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo osmi procent oproti roku 2019,“ popisuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Česká e-commerce dosáhla podle dat Heureka.cz a APEK v roce 2022 celkových obratů ve výši 197 miliard korun.
Z výzkumu, který APEK provedl v roce 2022, vyplynulo, že alespoň jednou měsíčně nakupuje na internetu 55 procent z on-line zákazníků. To je v zásadě stejná hodnota jako v roce 2019. Přitom v roce 2020 to bylo 57 procent a v 2021 dokonce 59 procent. „Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce,“ přidává Jan Vetyška.
Nakupování on-line je stále pohodlnější
I nadále platí, že nakupování po síti je pro uživatele internetu pohodlnější než návštěva tradičních kamenných obchodů. Jako dvě hlavní výhody objednání zboží z e-shopu vidí zákazníci v úspoře času i peněz. A právě to, že v on-line prostředí lze najít výrobky za lepší ceny, je příslibem pro e-commerce do budoucna.
„Dvacet procent našich respondentů vnímá výhodnější ceny v internetových obchodech jako hlavní výhodu oproti kamenným obchodům. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista,“ dodává Jan Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci je sdružením více než 650 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice.