
Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří do kategorie zdravé výživy. Kupují je především kvůli jejich domnělé vyšší kvalitě, lepší chuti, ale také kvůli péči o své zdraví nebo kvůli dětem.
Výzkum realizovala výzkumná agentura Nielsen ve spolupráci s ResSolution Group na vzorku 500 respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 15 let a více.
Zdravá výživa je poměrně komplexní pojem a také respondenti si pod ním představují celou škálu věcí. Od ovoce a zeleniny, cereálií, ořechů a podobně až po pestrou stravu a vyvážený jídelníček. Pokud se jedná o produkty spojené se zdravou výživou, nakupuje je podle svých slov 63 % internetových Čechů aspoň několikrát do měsíce. Lehce častěji je nakupují ženy (66 %) než muži (61 %). Četnost nákupu stoupá s rostoucím stupněm vzdělání či naopak klesá s rostoucím věkem respondentů.
Pokud lidé zdravou výživu nakupují, tak nejčastěji v supermarketech (89 %). Slušné zastoupení ale mají také lokální kamenné prodejny se zdravou výživou (44 %) nebo kamenné lékárny (31 %).
Od častějšího nákupu odrazuje cena
Zdravou výživu Češi nakupují především z toho důvodu, že jsou přesvědčeni o vyšší kvalitě těchto potravin (52 %). Roli hraje také jejich lepší chuť (36 %). Od častějšího nákupu ale v mnoha případech odrazuje jejich vysoká cena (73 %).
Co se týče znalosti značek výrobců zdravé výživy, nejlépe je na tom značka Emco. Tu si respondenti nejčastěji sami spontánně vybavili (14 %). Také ji však nejčastěji označovali ve výběru značek jako tu, která je jim známá, nebo o ní už slyšeli (69 %). Velice dobré znalosti se těší také značky Nestlé (64 %) či Alpro (61 %).
Obecně platí, že vybrané značky výrobců z kategorie zdravá výživa znají častěji ženy než muži, s výjimkou značky Nutrend, která má u obou pohlaví stejnou podpořenou znalost (33 %). U mužů se Nutrend dokonce těší větší oblibě. Častěji by značku zařadili mezi ty, u kterých by o nákupu uvažovali, častěji by pro ně byla tou jednou nejlepší značkou, kterou by nakonec k nákupu vybrali a také častěji u značky už v minulosti nějaký produkt zdravé výživy koupili.