Nejlepším obchodníkem s českými jablky, cibulí i bramborami se letos stal řetězec Kaufland. Ocenění udělované Ministerstvem zemědělství ČR získal ve všech třech kategoriích na základě prodejů jednotlivých komodit. Navázal tak na svoje úspěchy z předchozích ročníků soutěže, kdy patřil mezi nejlepší prodejce českého chřestu.
Ministerstvo zemědělství oceňuje nejlepší obchodníky českého ovoce a zeleniny od roku 2021. V prvních dvou ročnících vyhlašovalo pouze kategorii chřestu, kde se Kaufland umístil jednou na prvním a jednou na druhém místě. Letos přibyly kategorie jablek, cibule a brambor. „Naším cílem je motivovat obchodníky k prodeji ovoce i zeleniny z domácí produkce a vyzdvihnout ty, kteří čerstvost a kvalitu z českých polí či sadů pomáhají dostat k zákazníkům,“ říká Zdeněk Nekula, ministr zemědělství.
„České producenty ovoce a zeleniny podporujeme dlouhodobě. Vycházíme jim vstříc nejen nabídkou takzvaných pěstebních kontraktů, jež garantují odběr produkce. Hledáme ale i další způsoby, jak ještě víc přiblížit tuzemské plodiny zákazníkům. Jde například o nové formy prodeje či inovace, jež umožňují dostat čerstvou sklizeň z polí a sadů do prodejen v co nejkratším čase,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika Renata Maierl.
Spolupráce trvající desítky let
Maximální podpora tuzemských dodavatelů je trvalou součástí firemní strategie Kauflandu. Sřadou zemědělců řetězec spolupracuje již desítky let. Co se týče cibule a brambor, odebírá produkci především z Polabí, Vysočiny, ale i jižní Moravy. Mezi největší dodavatele patří Gira Fruit, Družstvo Bramko, CF Trading, Odbytové družstvo Litozel či Jihomoravská zelenina, družstvo.
V případě jablek je největším dodavatelem společnost Bohemia Apple ze středočeské obce Tuchoraz. „S Kauflandem spolupracujeme přes 20 let. Českým dodavatelům je hodně otevřený. Platí u něj princip, že kdo má kvalitní produkty, tak dodává. Neexistuje tam nějaký kamarádšoft či zákulisní pravidla,“ popisuje majitel společnosti Robert Vyšata.
Dalšími velkými dodavateli jablek pro Kaufland jsou Odbytové družstvo ovoce Český ráj, CZ Fruit, odbytové družstvo a nebo Blanická. Spolupráce je natolik intenzivní, že v této sezoně mají česká jablka na prodejích v řetězci Kaufland podíl již 85 %. Z Polska, jehož konkurenci čeští pěstitelé nyní čelí, naopak nepocházelo žádné.
S českými zemědělci Kaufland spolupracuje i v případě plodin, jejichž nejlepší obchodníky Ministerstvo zemědělství do ocenění zatím nezahrnulo. Jedná se například o bylinky, houby, rajčata, hrušky a celou řadu dalších kvalitních komodit z tuzemských polí a sadů.
Například v případě rajčat byl letos Kaufland jediným obchodním řetězcem, kde se tuzemská produkce prodávala v dostatečném množství i v zimních měsících. Odebíral totiž 80 % produkce z Agro Kadaň. Je to jediný velký pěstitel v Česku, který i díky tomu, že pro výkon využívá odpadní teplo z nedaleké elektrárny, své skleníky nezavřel.
Dovozy slouží jen na vykrytí nedostatečné nabídky
Obchodní řetězce rozšiřují nabídku českého ovoce a zeleniny díky dlouhodobé spolupráci s českými dodavateli. Dovozy slouží jen na vykrytí nedostatečné nabídky. U tradičních plodin, jako jsou jablka, brambory či cibule, podíl české produkce v mnoha obchodech přesahuje 90 %. Obchody uzavřely řadu dohod o dlouhodobé spolupráci. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) očekává, že spolupráci na modernizaci českého zemědělství podpoří i stát.
Z podrobných statistik o prodejích jablek, brambor a cibule v minulém roce vyplývá, že třemi největšími prodejci českých jablek jsou Kaufland, Lidl a Albert. Třemi největšími prodejci českých brambor pak zase Kaufland, Penny a Albert. A třemi největšími prodejci české cibule jsou Kaufland, Lidl a Albert. V loňském roce se v obchodech členů SOCR ČR prodalo celkem 34 132 tun českých jablek, 94 913 tun českých brambor a 21 015 tun české cibule.
Veškerá tuzemská produkce najde uplatnění v obchodech
„Jsem velmi rád, že spolupráce mezi oběma stranami funguje a v podstatě veškerá tuzemská produkce ovoce a zeleniny nachází uplatnění na pultech obchodů. Pěstitelé, kteří pravidelně investují do svého podnikání a dlouhodobě spolupracují se svými odběrateli, jsou úspěšní a poptávka po jejich produktech pravidelně roste,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR. Jak dodává: „Každý z našich členů má spoustu příkladů úspěšné spolupráce s dodavateli ovoce a zeleniny, které se odvíjejí od intenzivního kontaktu s obchodním řetězcem a společné práce na plánování výsadby, zlepšování kvality produkce a atraktivní prezentace. Ze spolupráce těží především zákazníci, kteří mají v prodejnách k dispozici co nejširší výběr tuzemských produktů.“
„U všech významných prodejců českého ovoce a zeleniny platí, že tuzemská produkce tvoří více než polovinu celkových prodejů, u brambor tvoří domácí produkce dokonce přes 90 procent celkových prodejů. Významný podíl české produkce je vidět i u on-line prodejců potravin, a to včetně dodávek od menších českých zemědělců,“ připomíná Tomáš Prouza.
„Je jistě chvályhodné, že ministerstvo zemědělství vedle oceňování největších prodejců českých potravin podporuje i další aktivity obchodů, které přinášejí rozšíření nabídky tuzemského ovoce a zeleniny. Jde například o projekt společnosti Makro s názvem České pole, který si klade za cíl zvýšit poptávku po domácích bramborách, česneku a křenu v české gastronomii,“ uzavírá Tomáš Prouza.