
Třeboň se stala v pořadí jedenáctou lokalitou, kde Skupina Coop otevřela automatickou prodejnu. Dvanáctý obchod v hybridním režimu je pak v Českém Těšíně.
Třeboňská prodejna s nonstop provozem v ulici Nádražní bude sloužit místním. Pomůže však i vykrýt sezónní výkyvy s náporem turistů a lázeňských hostů. Přes den si v ní lidé nakoupí jako v běžném obchodě. Po standardní otevírací době se už zákazníci obslouží sami. A to díky využití kombinace platební karty, bankovní identity a speciální aplikace v mobilních telefonech.
Třeboňská automatická prodejna, kterou pod názvem Trefa provozuje Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, stojí v bezprostřední blízkosti lázeňské části. Obchod patří mezi větší automatické prodejny. Má plochu klasického supermarketu.
„Naši zákazníci, kterými jsou místní obyvatelé i turisté, budou díky novému stylu prodeje časově nezávislí na otevírací době prodejny. Nakoupí si doslova kdykoliv,“ doplňuje Tomáš Rada, generální ředitel Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice. Jižní Čechy jsou regionem, kde je rozvoj automatických prodejen nejrychlejší. Skupina Coop zde má již celkem čtyři prodejny tohoto druhu.
Velká návštěvnost
Český Těšín se stal v pořadí dvanáctou lokalitou, kde Skupina Coop otevřela automatickou prodejnu. Prodejnu v Českém Těšíně provozuje Tempo, obchodní družstvo. To je součástí Skupiny Coop. Podle Jana Sůry, předsedy představenstva Tempa, obchodního druzstva: „Koncept automatického provozu se nám všem v družstvu jeví jako velmi zajímavý a inovativní způsob prodeje. Nějakou prodejnou je stejně nutno začít. A proto, když jsme loni na podzim otvírali tento obchod v Českém Těšíně, vybrali jsme jej jako pilotní projekt. Je umístěný na velkém sídlišti a tudíž se předpokládá návštěvnost v nočních hodinách a také blízkost významné konkurence nás v této myšlence utvrdila.“
U všech prodejen je těžké vyvážit personální náklady a co největší komfort pro zákazníky z hlediska otevírací doby. „Oba problémy pomáhá řešit automatický prodej. Je pro nás ale samozřejmostí, že myslíme i na zákazníky, kteří prodejnu navštíví v běžné otevírací době, ta se nemění a poskytuje zákaznický komfort díky ochotnému personálu,“ dodává Jan Sůra.
Dobré řešení
„Koncept automatického provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu typů prodejen. První takové obchody jsme otevřeli v centrech menších měst, kde po běžné otevírací době nemají lidé možnost si v docházkové vzdálenosti nakoupit. Nyní pro změnu testujeme tyto prodejny na vesnicích, kde automatický provoz představuje jednu z mála možností jak vůbec zajistit fungování obchodu s potravinami. V turisticky oblíbených lokalitách jako je Lipno nad Vltavou a nyní Třeboň tento provoz navíc pomáhá zvládnout sezónní výkyvy v návštěvnosti,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop.
Automatické prodejny vsadily na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a stažením speciální aplikace DoKapsy od ČSOB v mobilním telefonu. Aplikaci mohou využívat i ti, kdo nejsou klienty banky. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů.
„Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Takže to pro zákazníky není nic nového. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajištujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatickém režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.
Využití umělé inteligence
Podle dosavadních zkušeností automatické provoz generuje až deset procent obratu prodejen a zákazníci si na jeho využívání zvykli velmi rychle. Nenaplnily se také částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu. Použitá technologie totiž zákazníky spolehlivě identifikuje a na rozdíl od běžného provozu je případný nepoctivý zákazník velmi jednoduše dohledatelný. Automatické prodejny jsou navíc napojeny na pulty centrální ochrany. Aktuálně Skupina Coop při ochraně prodejen před zloději testuje i využití umělé inteligence, která odhalí zloděje díky rozpoznání nestandardního chování.
„Automatický provoz už přestáváme vnímat jenom jako nějaký marketingový či technologický experiment. Důkazem je skutečnost, že nyní otevíráme takové prodejny prakticky každý měsíc a do konce roku jejich počet zhruba zdvojnásobíme,“ uzavírá Lukáš Němčík.
Fotogalerie z třeboňské prodejny Trefa