logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Průzkum Shoptetu: Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší

11. srpna 2023
Zprávy 0
1286
Průzkum Shoptetu: Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší

Trh e-commerce loni poprvé v české historii zpomalil. Majitelé e-shopů čelí obrovské konkurenci, vysoké inflaci a s tím související krizi životních nákladů. To vše mění způsob, jakým lidé nakupují. Zásadní se pro ně stává značka a cena. Nový výzkum společností Ogilvy Consulting a Shoptet mezi téměř 600 českými a slovenskými e-shopy ukazuje, jaké strategie v boji s aktuálními výzvami majitelé internetových obchodů volí a jak jim v tom může pomoct silná značka.

Přestože e-commerce trh jako celek zpomalil, malé a středně velké e-shopy vykazují vzrůstající trend. Dovedou se rychleji adaptovat na aktuální situaci, a reagovat tak na potřeby zákazníka, problémem se však pro ně stává marketing. Pro ten nemají dostatečné znalosti nebo kapacity. „Marketingové strategie, zajištění top pozic ve vyhledávání, e-mail marketing nebo třeba tvorba produktových fotografií představuje podle naší studie hlavní problém pro 36 procent podnikatelů v e-commerce,“ říká Jindra Svítková, head of retention ze společnosti Shoptet, která zajišťuje fungování mnoha českých e-shopů.

Silná značka lépe odolává krizím

Pro internetové obchody je investice do značky zásadní. Přes všechny krize zůstává trh e-commerce přesycený. Zákazník má v on-line prostředí obrovskou možnost volby a právě silná značka pro něj představuje něco, díky čemu se rád vrací. Podnikatelé tak musí hledat způsob, jak se prosadit a jak zákazníka oslovit.

„Z dlouhodobého hlediska je velmi efektivním způsobem právě investice do značky – ať už z hlediska snižování cenové senzitivity, urychlování a usnadňování nákupního rozhodování, budování loajality nebo větší odolnosti vůči krizím. Kdo chce dlouhodobě růst, neměl by budování značky podceňovat,“ uvádí Jiří Jón, head of strategy & consulting ve společnosti Ogilvy. Navíc kvalitní reklama v on-line prostředí dokáže velice dobře zasáhnout cílovou skupinu a přesvědčit ji ke konverzím.

Pro většinu e-shopů značka představuje název a logo

V rámci výzkumu uvedlo celkem 78 % e-shopů, že značku má. Z doplňujících otázek však vyšlo najevo, že pro drtivou většinu internetových obchodů představuje hlavně název a logo. To má podle svého tvrzení 96 % dotazovaných. Jenže ty méně viditelné atributy, jakými jsou hodnoty, mise a vize, strategie nebo positioning, už tak rozšířené nejsou.

Pouze 40 % má zakotvené hodnoty, 39 % misi a vizi a 30 % pracuje se symboly značky. Bezmála polovina e-shopů uvedla, že má značku jen ve vizuální formě. Oproti tomu kompletní brandovou strategii má zpracovanou pouhých 16 %, nejméně častý pak je positioning (14 %).  Téměř polovina e-shopů se značkou  přiznalo, že se o ni nijak nestará. Z výzkumu vyplývá, že značka nejčastěji ovlivňuje jen vizuální aspekt internetového obchodu a komunikaci (63 %). U 10 % dotazovaných značka dokonce neovlivňuje vůbec nic.

U poloviny e-shopů se o marketing stará majitel

U 53 % e-shopů se o marketingovou komunikaci stará přímo majitel sám, třetina má na tuto oblast  najatého externistu. Pouze 12 % e-shopů má vlastního zaměstnance v marketingu. Více než třetina e-shopů (37 %) investuje přes 20 % rozpočtu pro marketing do toho výkonnostního. Celá třetina internetových obchodů nemá ponětí, jak má marketingový rozpočet rozložený.

„Podle známého pravidla Bineta a Fieldse by měly firmy investovat 60 procent marketingového rozpočtu do značky a 40 procent do prodejních aktivací. Tento poměr se však liší napříč segmenty a speciálně v on-line byznysu je toto pravidlo ještě více posunuto v poměru 76:24 ve prospěch brandu. Výzkum ukázal, že s optimálním rozložením marketingových investic přitom pracuje jen devět procent e-shopů,“ udává Nikola Klepáčková, junior strategy planner ve společnosti Ogilvy.

Podnikatelé jako nejčastější nástroj v komunikačním mixu využívají sociální sítě (77 %). Dále jsou to PPC kampaně (60 %) nebo SEO a obsahový marketing (55 %). Více než třetina z nich kombinuje všechny zmíněné nástroje. Pozitivním zjištěním je, že v příštím roce plánuje investovat do budování značky více než polovina dotazovaných podnikatelů. Většina z nich však přiznává potřebu pomoci s budování značky a marketingem.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required