
Největší farmářské centrum v ČR leží ve Vraňanech nedaleko Mělníka. Je perfektní ukázkou toho, jak skloubit pěstování plodin se zážitkem a vytvořit moderní farmářský koncept, který si zákazníci zamilují. Už čtvrt století na téhle myšlence pracují dvě rodiny Hančů, kteří jsou po celé zemi vyhlášení hlavně díky pěstování jahod. Každoročně zamíří do Vraňan ochutnat venkov a život na farmě na čtvrt milionu zákazníků.
Farmu Hanč Vraňany založili bratři Milan a Radek Hančovi v roce 1998, dnes už ale farmou žijí i jejich manželky a postupně také děti. Tradice zemědělského hospodaření se tu nevzala jen tak, v rodině sahá až do roku 1730. Z původních 10 ha v roce 1998 dnes pěstují Hančovi na 320 ha půdy jahody. Na dalších 50 ha je zelenina, hlavně brambory, hrášek, okurky, cibule, česnek nebo zelí. Lisují se tu mošty, stáčí med, ovoce se zpracovává do marmelád a od dubna 2022 tu otevřeli největší farmářskou prodejnu v ČR.
Jahody, jahody, jahody aneb farma vyrostla na jahodách
Rodinné hospodářství je vyhlášené hlavně jahodami a také jejich samosběrem, který tu funguje už od roku 2003. Zatímco v minulosti, kdy se jahody pěstovaly jen na poli, trvala jahodová sezona pár týdnů, dnes tu díky inovativní technologii stolního pěstování jahod ve fóliovnících dokáží pěstovat až osm měsíců v roce. „Když je dobrý rok, tak sklízíme jahody od konce dubna až do konce listopadu,“ uvádí Dagmar Hančová, která má na farmě na starost maloobchod, velkoobchod, marketing a také všechny zaměstnance. Kompetence mají Hančovi v rodině rozdělené, jsou ale vzájemně zastupitelní, a hlavně se jeden o druhého mohou vždycky opřít. Podnikání jim energii nebere, ale neustále doplňuje, a jak říká Dagmar Hančová: „Podpora v rodině je důležitá. A kdyby nás to nebavilo, tak to dělat nemůžeme.“
Čím širší sortiment, tím spokojenější zákazník
Jahody sice pomohly farmě získat jméno a první růst, pro ten další ale bylo třeba vymyslet něco jiného a diverzifikovat i podnikatelské riziko. Hančovi tak posílili svou pozici nejen coby pěstitele jahod, ale také dodavatele jahodové sadby, kterou dnes distribuují do 400 zahradních center po celé ČR a na Slovensku. Rozšířili sortiment pěstovaných plodin, vsadili i na jeho samosběr, který je mezi Čechy oblíbený, a co sami nevypěstují, to do své farmářské prodejny přivezou z blízkého i dalekého okolí. Mohou to být produkty až z druhého konce republiky, důležitá je kvalita, na které tu nekompromisně trvají. „Chceme zákazníky oslovit co nejširším sortimentem. Přijedou třeba pro jahody, ale vidí, že máme i balkónové květiny a příště už přijedou koupit jen květiny. Staví se v bistru na kávu, a když vidí, že tu máme velké hrací zázemí pro děti, příště už u nás stráví třeba půl nebo celý den s rodinou,“ přibližuje rodinnou filozofii farmy Dagmar Hančová. A díky širokosortimentní nabídce si zákazníci ve farmářské prodejně udělají kompletní rodinný nákup a nejedou tak už jen pro jahody.
Fotogalerie z obchodu
Čtvrt milionu zákazníků ročně
Samosběry (ty jahodové se postupně rozšířily o samosběr hrášku, okurek, brambor, letos i česnek), farmářská prodejna, bistro, přilehlý skleník se sortimentem pro milovníky květin a také velký hrací prostor pro děti, lákají zákazníky ochutnat nejen čerstvě vypěstované suroviny, které se v bistru pod rukama šikovných kuchařek a cukrářek mění v lahodné pokrmy, ale také venkov a život na farmě. Ročně si ho přijede vychutnat na čtvrt milionu zákazníků. Kromě těch, kteří míří za samosběrem či nákupem ve farmářské prodejně, sem ale také jezdí školky a školy, pro které tu Hančovi chystají edukativní exkurze.
„Málo se o tom mluví, ale zemědělství je pro obživu společnosti velmi důležité. Mladí se do toho neženou, protože je to tvrdá dřina. Ale je krásná, protože za sebou vidíte výsledky – vypěstované ovoce a zeleninu, ale i spokojené zákazníky a rozzářené oči dětí,“ usmívá se Dagmar Hančová. A zároveň taky prozrazuje, kde bere energii na každodenní pracovní zápřah, který tu nekončí ani o víkendech. Samosběry jsou oblíbené napříč generacemi, převažují ale rodiny s dětmi. A to Dagmar Hančovou těší, protože vnímá, že si při samosběru lidé více uvědomí, co všechno se skrývá za cenou ovoce a zeleniny v regálech obchodů.
Moderní prodejna s bistrem
Hančovi věří, že všechno, co na farmě vypěstují, si zaslouží tu nejlepší úroveň prodeje. A aby jim zákazníci neutekli do nablýskaných supermarketů, museli do nákupního prostředí investovat. „Úroveň prodeje na farmě je dnes už úplně jinde. Zákazníci už nechtějí nakupovat v malém obchůdku nebo tmavé stodole a přeskakovat kaluže, když zaprší,“ vysvětluje Dagmar Hančová. Původně malý obchůdek tak na farmě nahradil větší, pak hala a nakonec padlo v roce 2015 rozhodnutí vybudovat moderní farmářskou prodejnu, kterou budou zákazníci moci navštěvovat celoročně. „Viděli jsme, že podobné koncepty fungují v zahraničí, a řekli jsme si, že když to dokáží oni, tak to dokážeme taky,“ doplňuje. I když bylo nutné si na tak velkou investici půjčit bankovní úvěr (mimochodem první v životě firmy, u Hančů se zkrátka investuje jen to, co se vydělá), sázka na širokosortimentní moderní prodejnu s bistrem se vyplatila. I když to na začátku nevypadalo růžově. V únoru roku 2020 se totiž koplo do země a v březnu začala covidová pandemie. Od myšlenky až k otevření obchodu to tedy nakonec trvalo sedm let. První prodejní výsledky ale ukázaly, že Hančovi vsadili na správnou kartu a spolu s dřevostavbou postavili základy budoucího podnikání i pro své děti, které už se pomalu do rodinného byznysu zapojují.
Ochutnávky fungují
V bistru, kde se připravují lahůdky z pole a dbá se na sezonnost, je stále plno, produktům v prodejně zase prospěla lepší prezentace zboží, hra se světly i příjemný personál. A to všechno hraje zásadní roli v navýšení obratu prakticky u všech kategorií. Obchod i bistro se během roku několikrát promění podle sezony. Hančovi chystají tematické víkendy, které lidem sezonní plody přiblíží – od výzdoby obchodu přes samosběr na poli až po vynikající pokrmy v bistru.
„Zákazníci k nám opakovaně rádi jezdí, protože tu vždy najdou něco nového. A to se zkrátka neokouká,“ je přesvědčená Dagmar Hančová. Zároveň už ale zákazníci míří i za konkrétním zbožím, které si zvykli kupovat. To se týká třeba jahod, protože není jahoda jako jahoda. Taková limitovaná edice z odrůdy Carmen je specialitou, která se dlouho v regále neohřeje, a zákazníci vědí přesně, co kupují. Podobně je to s bramborami. V roce 2021 otevřeli na farmě lidem samosběr, zároveň jim ale ochutnávkami představili různé odrůdy a podle zájmu zákazníků dnes lépe vědí, jaké odrůdě dát na poli při pěstování přednost.
Ochutnávkám vůbec věnují velkou péči. Na podzim třeba pro zákazníky upekli máslovou dýni. „Když postavíte do regálu máslovou dýni, je to pořád jen dýně a bude se prodávat průměrně,“ vysvětluje Dagmar Hančová. Když ale zákazníci pečenou máslovou dýni ochutnají, prodeje se násobí. Jednoduchá a výborná věc, která podpoří prodej, Hančovi získají cenné informace o tom, co zákazníkům chutná, ti si ochutnávek cení, nakoupí, a ještě šeptandu o (nejen) jahodovém ráji pošlou dál.
Farmu i obchod řídí sezona
V obchodě a v bistru pracuje na směny 30 zaměstnanců, na poli je v době sklizně 50 až 60 brigádníků, kteří zajišťují, aby byl obchod plný čerstvého ovoce a zeleniny. Obdobím klidu na farmě je leden, kdy se vše připravuje na sezonu, v obchodě se ale celoročně prodává široký sortiment farmářského zboží. V dubnu vrcholí balkonové květiny, v květnu vypukne jahodová sezona a přichází první zelenina. V červnu jahodová sezona vrcholí, začínají samosběry a jahody jsou všude, od pole až na vidličku v bistru. V červenci a srpnu je to šťavnaté léto, obchodem voní kopr a okurky, ale také čerstvý česnek, ze kterého hned v bistru připraví česnekovou pomazánku. Na odbyt jde v létě také všechen farmářský sortiment na grilování. V září přicházejí podzimní květiny, okrasné tykve a blíží se samosběr brambor nebo cibule. Obě plodiny zamíří opět do bistra v podobě jednoduchých, ale lákavých položek, jako jsou například bramboráky nebo cibulačka. V říjnu se krouhá zelí a vaří se zelňáky. A v listopadu už se farma i obchod halí do adventní atmosféry. Pečou se klobásky, ke slovu se dostane kvalitní svařák, všude voní vánoční perníčky, hoří oheň a letos zřejmě dojde i na cukroví. Po celý rok Hančovi se zákazníky čile komunikují, hlavně na sociálních sítích, v adventu jim třeba vysvětlují výhody jedlých a kvalitních dárků. A zákazníci naslouchají.
Ostatní kácí, u Hančů se sází
Zatímco ovocnáři bijí v tuzemsku na poplach a kácí ovocné sady, protože se pěstování nevyplatí, ve Vraňanech se ovocný sad chystá. „Vždycky to byl manželův sen a doufáme, že v něm budou pokračovat děti,“ dodává Dagmar Hančová. A netají se tím, že i ovocný sad bude určen pro samosběr a vedle moštárny ještě vyroste naučná stezka s ovocnými stromy. Proč se tu sází, když ostatní kácí s tím, že se to nevyplatí? „Zákazník chce české ovoce a rád si ho koupí na farmě,“ míní Dagmar Hančová. Spousta ovocnářů pro to ale nemá vybudované prostory. Ty navíc musí odpovídat moderní době, protože zákazníci jsou stále náročnější, nákup musí být také zážitkem. „A to je naše cesta, od začátku podnikání se soustředíme na zákazníka a komunikaci s ním. Ovocnáři, kteří dnes kácí své sady, jsou závislí na obchodech, které od nich ovoce odebírají. Trochu jsme se začali obávat, že až všichni vykácí, nebudeme mít od koho brát ovoce. Tak jsme se rozhodli, že si sady založíme. S obchody spolupracovat nechceme,“ shrnuje.
Kdo je závislý, tomu lze jednoduše diktovat. Podmínky i ceny. A tahle závislost není cesta, kterou by ve Vraňanech chtěli jít. Riziko podnikání proto mají chytře rozdělené do více oblastí, a hlavně nad tím, co pro zákazníky dělají, neustále přemýšlejí. Do budoucna se chystají vystavět několik apartmánů a nabídnout ubytování na farmě. Přibydou i nějaká ta zvířata, aby byl život na farmě autentický a kompletní. K ubytování je v plánu také další bistro. Tím si Hančovi otevřou možnosti pro nabídku dalších služeb – pořádání soukromých či firemních akcí s ubytováním. A určitě to nejsou plány poslední. Je totiž velmi slušná šance, že nová generace bude v odkazu svých rodičů pokračovat.
Dagmar Hančová:
45 let, vdaná, dcera Veronika a synové Milan a Lukáš
Pracovala v logistice v administrativě, od roku 2004 pracuje na rodinné farmě.
Řídí maloobchod, velkoobchod, marketing a stará se o zaměstnance (v případě potřeby je ale také sběračka, podle toho, co je na farmě aktuálně třeba).
Nejraději relaxuje u vyrábění vánočních dekorací (například adventní věnce na přání zákazníků).
Volný čas patří rodině a práci na zahradě.
Farma Vraňany u Hančů:
Sídlo: Vraňany 240
Počet zaměstnanců: 30 zaměstnanců
Otvírací doba: otevřeno celoročně 7 dní v týdnu, pondělí až neděle od 8.00 do 18.00
v jahodové sezoně (červen + červenec) do 19.00
Prodejní plocha: 1 500 m2 (prodejna, bistro a skleník)
Web: www.farmavranany.cz
Vybavení obchodu:
Chladicí vitríny zn. Unis a Guzanti
Kategorie, které potřebují chladnější prostředí, najdou zákazníci v řadě chladicích vitrín, s dveřmi i bez, rozmístěných podél stěn. Chlazené maso, uzeniny nejen na gril, nakládaná zelenina, saláty, pomazánky, řemeslná piva, čerstvé těstoviny, sortiment mléčných výrobků či nepasterované šťávy i čerstvá zelenina. Zboží má ideální teplotní podmínky a také atraktivní prezentaci (dveře se nezamlžují).
V hlavní roli dřevo
Kromě toho, že celý farmářský obchod je dobře promyšlenou dřevostavbou od A až do Z, hraje dřevo hlavní roli i v interiérových prvcích. Dřevěné palety, bedny, bedýnky, patrové stojany, regály a stolky s kovovými nohami tvoří ideální prostor pro tvořivou hru se sortimentem. Atraktivitě pak napomáhá rafinované osvětlení. Z palet jsou vyrobené i stolky a lavice k posezení v bistru. V jednoduchosti je krása.
Bestsellery u Hančů:
4 000 ks/měsíc
Jahodová sezona se prolíná napříč farmou – od pole přes obchod až do bistra. Recept na jahodový croissant s mascarpone a čerstvými jahodami vymyslela dcera Veronika a v bistru se ho prodá na čtyři tisíce měsíčně. Jahody tu zkrátka kralují.
50 000 kg/rok
Na farmě se stabilně pěstuje desítka různých jahodových odrůd. Nejlépe se prodává Rumba. Hančovi si přísně chrání svou značku. Vraňanské jahody si zákazníci koupí jen na farmě, v omezeném množství jsou ke koupi v sezoně na Rohlik.cz.
30 000 l/rok
Jahodářův mošt je v nabídce celoročně. Jedná se o kombinaci vraňanských jahod v poměru 20 % a 80 % tvoří jablečný mošt. Čistý nápoj plný čerstvých chutí.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 8/2023.