
Brambory lze oproti červenci pořídit zhruba o čtvrtinu levněji. Za deset kusů vajec velikosti M zaplatí spotřebitelé v průměru 27 korun, což je o šest korun méně než v létě a dokonce o 23 korun méně než na začátku roku. Připlatí si naopak za mléčné výrobky, především bílý jogurt (49 %), máslo (24 %) nebo sýr eidam (11 %). Téměř o pětinu zdražil konzumní chléb nebo jablka. Průměrná sleva sledovaných položek v akčních letácích byla 31 %. Vyplývá to z listopadového srovnání cen třinácti vybraných základních potravin v akčních letácích, který provedla společnost Česká distribuční. Ta je distributorem tištěných letáků v České republice.
Ve společnosti Česká distribuční pravidelně monitorují situaci na trhu. „Obecně se dá říct, že od července k výrazným cenovým výkyvům nedošlo. Určitou výjimku představují mléčné výrobky, zejména bílý jogurt nebo máslo, kde průměrná cena vzrostla o polovinu, respektíve o čtvrtinu. Spotřebitele však nepochybně potěší, že akční ceny většiny sledovaných položek klesají. Nejvíce je to znát u brambor, vajec, mouky nebo vepřové pečeně. Domácnostem se vyplatí sledovat akční letáky, díky nim mohou za nákup základních potravin ušetřit až třetinu výdajů,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Většina základních potravin zlevnila
Ze třinácti sledovaných položek oproti červenci pořídí zákazníci levněji celkem osm. Největší procentuální zlevnění se týká brambor, kde za kilogram zaplatí o 28 % méně. Kilogram hladké pšeničné mouky je levnější o 21 %, při nákupu deseti vajec velikosti M nakupující ušetří v průměru 17 %. Za bílé pšeničné pečivo, výčepní lahvové pivo nebo krystalový cukr ušetří v řádu jednotek procent. Nejvýraznější korunová úspora je u vepřové pečeně, zhruba 15 korun na kilogram.
Mléčné výrobky jsou zpravidla dražší
Ačkoli mléko v posledních měsících nepatrně zlevnilo, některé mléčné výrobky spíše zdražily, zjistila Česká distribuční. Zatímco v červenci stálo 150 gramů bílého jogurtu zhruba osm korun, teď za něj zákazník zaplatí o polovinu více, tedy dvanáct korun. Jde o největší procentuální zdražení ze sledovaných položek. Výrazné zdražení je patrné také u másla, kde je kilogram dražší průměrně o 37 korun. U eidamu cena za kilogram vzrostla o 17 korun. O jednotky korun je dražší kilogram konzumního kmínového chleba nebo jablek.
Budoucnost tištěných letáků je ohrožena
Akční letáky pomáhají lidem výhodně nakupovat a efektivně bojovat s inflací, přičemž většina spotřebitelů stále preferuje tištěný leták. Jejich budoucnost však může zásadně ovlivnit chystané zavedení recyklačních poplatků za produkci tištěných letáků. Nové opatření má být součástí novelizace zákona o obalech ze strany Ministerstva životního prostředí ČR. To se netají snahou výrazně omezit produkci letáků. Pro mnohé skupiny spotřebitelů, zejména seniory nebo rodiny s dětmi, by horší dostupnost tištěných letáků, a tedy informací o akčních nabídkách, znamenala výrazné omezení příležitostí k výhodným nákupům a úsporám.
„Takřka 60 procent seniorů žije v domácnosti bez výpočetní techniky a bez internetu. Nutno dodat, že ani pro zbylých 40 seniorů není listování v on-line letáku, například na počítači, mnohdy komfortní. Představa, že senioři budou listovat v letáku na mobilním telefonu, je pak téměř sci-fi. Ze zkušenosti víme, že mnoho seniorů má velké problémy chytrý telefon vůbec ovládat, navíc si toho na tak malém displeji opravdu moc nepřečtou. Tohle všechno navíc vyžaduje být připojen k internetu a ten ve svém mobilu používá méně než třetina seniorů. Rušení či omezování tištěných letáků vnímají senioři jako diskriminaci a velmi často se na nás v tomto ohledu obracejí,“ říká Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů České republiky.