Zhruba tři čtvrtiny Čechů z internetové populace v průzkumu agentury ResSolution Group uvedly, že pro potřeby vánočních nákupů využívají doručovacích služeb. Za posledního půl roku nejčastěji využili Zásilkovnu. Adekvátní doba pro doručení balíků je podle poloviny respondentů do dvou pracovních dnů. Co se týče ceny za dopravu, největší podíl dotázaných je toho názoru, že by měla být zdarma od určité ceny objednávky.
Pětice nejvyužívanějších služeb v posledním půl roce má jednoznačnější pořadí. Nejčastěji respondenti (kteří znají alespoň jednu doručovací službu) využili službu Zásilkovna (78 %). O druhé a třetí místo se dělí PPL a Česká pošta (59 %). Čtvrté patří Balíkovně (49 %) a páté DPD (35 %).
Nejlepší znalosti mezi doručovacími službami se momentálně těší PPL, Česká pošta a Zásilkovna – všechny tři v předloženém seznamu identifikovalo přes 90 % dotázaných. Těsně pod 90% znalostí se pohybuje služba Balíkovna a pětici nejznámějších pak uzavírá DPD, které zná 80 % lidí.
Alespoň jednou týdně si balík nechává posílat 12 % dotázaných. Nejméně jednou do měsíce je to už 55 %. Zbylí dotázaní využívají doručovací služby s nižší frekvencí. Celkem 31 % zhruba jednou za tři měsíce, 14 % alespoň jednou za půl roku.
Rychlost doručení? Nejlépe do dvou pracovních dnů
Podle zhruba poloviny respondentů by adekvátní lhůta pro doručení balíků měla být do dvou pracovních dnů. Shodlo se na tom 54 % dotázaných. Necelé třetině (30 %) by stačily 3–4 pracovní dny. Celkem 15 % naopak uvedlo, že by doručení balíčku mělo proběhnout už do druhého dne od objednání.
Co se týče ceny za dopravu balíčku, sedm procent respondentů aktivních na internetu je toho názoru, že by měla být vždy zdarma. Podle více než třetiny by měla být zdarma od určité ceny objednávky. A 28 % míní, že adekvátní cena je do 49 korun. Cenu mezi 50 a 99 korunami považuje za odpovídající 29 %. Pouze jedno procento míní, že adekvátní cena dopravy je nad sto korun.
V reklamě vede PPL
Výzkum doplňují též data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. Podle nich mělo největší objem inzerce z poskytovatelů poštovních a kurýrních služeb od začátku roku PPL.
Z firemních značek segmentu poštovních a kurýrních služeb umístilo od začátku roku reklamu v nejvyšší hodnotě PPL. Dosáhla celkové ceníkové hodnoty necelých 14 milionů korun. Ve velmi těsném závěsu je však Česká pošta. Její inzerce měla hodnotu 13,7 milionu korun. Objem reklamy třetí Zásilkovny měl ceníkovou cenu přes 4,5 milionu korun.