
Automatizovaný obchod Coop Tip otevřela Jednota, spotřební družstvo v Pardubicích, v Černé za Bory u Pardubic. Jako první využije obchod i samoobslužné pokladny vybavené kamerami a AI od společnosti Novum Global.
Prodejna zákazníkům nabízí široký sortiment zboží 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Přes den si v ní lidé nakoupí jako v běžném obchodě, po standardní otevírací době se už zákazníci obslouží sami díky využití kombinace platební karty, bankovní identity a speciální aplikace v mobilních telefonech.
Využití moderních technologií umožňuje místním obyvatelům si nakoupit bez složitého dojíždění a přispívá tak k obchodní obslužnosti venkova. V letošním roce Skupina Coop plánuje otevření dalších zhruba 80 prodejen tohoto typu.
První automatizovaná prodejna se otevřela před necelými dvěma lety ve Strakonicích. Dnes jich Skupina Coop provozuje více než dvacet. Jak ukazují první obsáhlejší statistiky, pro zákazníky se stává nakupování v automatizovaném provozu běžnou rutinou a zájem o tento styl nakupování překonal očekávání.
„Automatizovaný prodej přináší možnost si kdykoliv bez složitého cestování a plánování udělat běžný nákup nebo si zaběhnout pro zapomenutou položku. Tuto výhody zákaznici pochopili rychleji, než jsme čekali. O víkendech nebo státních svátcích, kdy měly dříve malé obchody zavřeno, jich mnohdy přichází stejně jako ve všední den. Navíc naše obchody jsou v centrech menších měst či na vesnicích. Tedy typicky v pěší dostupnosti místních, a to celý nákup dále zjednodušuje,“ uvádí Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop.
Prevence před nepoctivci
Jako první využije obchod v Černé za Bory samoobslužné pokladny vybavené kamerami a AI od společnosti Novum Global. Nové pokladny díky AI kromě prevence před nepoctivci usnadní i nákup zákazníkům. Ti už nebudou muset složitě vyhledávat z katalogu ovoce a zeleniny, protože umělá inteligence sama rozpozná, jaké zboží si vybrali.
Samoobslužné pokladny jsou trendem dnešní doby. Jejich užívání zrychluje standardní fungování obchodů a jsou nutnou podmínkou pro provoz automatizovaných prodejen 24/7, které Skupina Coop nyní masově nasazuje.
Zároveň jsou tyto pokladny i výzvou pro obchodníky, protože při jejich využívání hrozí vyšší riziko krádeží. Zákazníky zase trápí někdy složité vyhledávání konkrétního druhu zboží. Pokladny Novum Global díky nasazení umělé inteligence integrované v pokladně se s oběma problémy z velké části umí vypořádat.
Scénaře krádeže
„Průzkumem trhu jsme identifikovali čtyři nejčastější scénáře, jaké zloději využívají u samoobslužných pokladen. U váženého zboží zkoušejí označovat u pokladny levnější položky. Dalším trikem je přelepování kódů či přikládání levné položky společně s drahou. Třetím nejčastěji využívaným způsobem je platba jen za část nákupu a konečně často zloději placení kartou jen předstírají,“ vysvětluje zástupce dodavatele pokladen a zároveň ředitel obchodně projektového týmu Novum Global Jakub Jeřábek.
Tradiční samoobslužná pokladna je na tento postup krátká, protože je založena jen na kontrole prostřednictvím srovnávání váhy zboží. Díky integraci pokladny s kamerovým systémem a umělou inteligencí pokladna Novum Global při nákupu kontroluje zboží i vizuálně.
„Pokud například někdo vkládá na pokladnu spojenou s váhou hroznové víno, které označí jako mrkev, pokladna jej na záměnu automaticky upozorní. Pokud přesto pokračuje v nákupním procesu, pokladna upozorní obsluhu či v případě prodejen 24/7 pult centrální ochrany. Stejně pokladna reaguje na situaci, kdy je přelepený kód, či zákazník záměrně zkouší skenovat společně levnou a drahou položku,“ doplňuje Jakub Jeřábek.
Kamera spojená s pokladnou zabírá celý prostor pokladní zóny a zákazník při nákupu sám vidí na obrazovce, že jej systém sleduje. To je další velmi důležitý prvek prevence.
Krádeží je minimálně
Podle dosavadních statistik Skupiny Coop jsou případy krádeží v automatizovaném provozu zatím minimální. S rozvojem tohoto moderního stylu nakupování však roste i počet lokalit a tím i tlak na co nejlepší zabezpečení. Nasazení pokladen s AI a jejich propojení s pultem centrální ochrany proto považuje Lukáš Němčík za logický krok v dalším rozvoji konceptu 24/7.
„Samozřejmě je důležitá prevence před krádežemi. Na systému však oceňujeme i zvýšení pohodlí zákazníků. Ti se nově nemusí probírat dlouhým katalogem ovoce i zeleniny, protože AI samo vybraný druh rozpozná,“ vysvětluje Lukáš Němčík. Detailní pohled ukazuje, že díky překážkám spojeným se vstupem přes bankovní identitu, využití AI a vzdálené kontroly se jedná o velmi funkční řešení. To potencionální zloděje odrazuje od krádeží v automatizovaném režimu.
Pokladny s detekcí krádeže jsou zatím v Evropě v ostrém provozu například v Litvě v provozovnách řetězce IKI nebo v Polsku v obchodech Interspar.
Skupina Coop patří aktuálně mezi největší inovátory v rámci českého maloobchodu. Umělou inteligenci začíná využívat i při sledování zákazníků v rámci celých obchodů. „Jsme tradiční česká síť s kořeny v 19. století. Troufám si však říci, že v oblasti využívání moderních technologií se nám daří být na českém trhu skutečným průkopníkem. Spolupráce s Novum Global je dalším krokem v této strategii,“ uzavírá Lukáš Němčík.