Rodinná lokální firma Živina, specializující se na ruční výrobu originálních, zdraví prospěšných a kvalitních a chutných potravin, hlásí růst. Za loňský rok eviduje tržby v hodnotě 30 milionů korun, což je trojnásobek roku předchozího. Rostla nejen v rámci prodejů, ale také týmu, který za ní stojí. Inovací se dočkaly i výrobní procesy a celé zázemí firmy. Nemalé plány pro další rozvoj má její zakladatel Martin Kudera i letos.
Z deset na třicet, tak by se dala jednoduše shrnout bilance za uplynulý rok české rodinné firmy Živina, která se na tuzemské gastro scéně objevila poprvé v roce 2021. A jen z porovnání let 2022 a 2023 lze hodnotit, že se jí daří. Za loňský rok hlásí totiž trojnásobný růst a tržby v hodnotě 30 milionů korun. „Loni se nám hodně věcí podařilo, z růstu máme velkou radost. Nutno ale přiznat, že to nebylo vždy jen jednoduché. Učíme se a každá zkušenost nás posouvá dál,“ bilancuje Martin Kudera.
Více zaměstnanců i modernější zázemí
Růst zaznamenala firma nejen v oblasti finančních tržeb, ale také týmu, který drží celý její chod pohromadě. Z dvanácti se počet zaměstnanců rozrostl až na současných 35. „Jsou to srdcaři, bez nich by to nešlo,“ říká Martin Kudera. Skok kupředu se odehrál i v zákulisí firmy. Došlo ke kompletní digitalizaci objednávek a automatizaci nejzásadnějších procesů. Vybudoval se také nový expediční sklad, výroba se tak oddělila od distribuce. „Vše je více systematizované, což nám všem velmi usnadňuje práci. Celý proces od vzniku produktu k jeho odeslání koncovému zákazníkovi to velmi urychluje. Posunuli jsme se z domácí výroby na úroveň firmy 21. století,“ hodnotí Martin Kudera.
Táhne kimchi i novinky
Živina odstartovala své úspěšné působení na tuzemském trhu především tahini pastou a kimchi. Právě kimchi, fermentované zelí, je jednoznačnou jedničkou prodejů v uplynulém roce. Firma jej prodala 19 tun – v prvním kvartále to bylo 2 000 kusů, v posledním kvartále roku pak 21 000 kusů. Na dalších nejvyšších pomyslných příčkách jsou omáčky Pad Thai a Teriyaki, čtvrtá příčka prodejů pak patří novince loňského roku, kterou je Pesto Shiitake. Poslední jmenovaný produkt vznikl ve spolupráci s Chilli Ta Thuy, s níž, stejně jako například s restaurací Červen jelen, zahájila v uplynulém roce Živina strategické partnerství, díky němuž vznikla řada nových produktů a portfolio firmy se rozrostlo na 135 vlastních výrobků.
Letos? Stabilizace a růst
Cíle má pro letošní rok Živina nastavené jasné. Jsou jimi stabilizace procesů a výrobních technologií, optimalizace a rozšíření produktového portfolia, pokračování ve spolupracích s předními českými kuchaři a expanze na Slovensko. A samozřejmě finanční růst. „Tento rok plánujeme vyrůst více jak dvojnásobně, náš cíl je obrat na 63 milionů korun,“ uzavírá Martin Kudera.