logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

ÚOHS neodhalil důkazy, že by se na cenách cukru řetězce domluvily

25. září 2024
Zprávy 0
407
ÚOHS neodhalil důkazy, že by se na cenách cukru řetězce domluvily

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ukončil šetření, v jehož rámci prověřoval důvody prudkého zvýšení cen cukru v závěru roku 2022, protože neodhalil žádné stopy či důkazy, které by naznačovaly, že na růstu cen mělo podíl protisoutěžní jednání.

Na podnět Ministerstva zemědělství ČR provedl Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na přelomu let 2023–2024 zkrácené sektorové šetření v oblasti výroby a prodeje cukru, a to v celé délce dodavatelského řetězce od zemědělské výroby přes zpracovatele až po maloobchodní prodej.

Přečtěte si také
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zjistil podezřelé zvýšení marží u cukru, šetří, zda se řetězce domluvily na cenách
ÚOHS

ÚOHS se v rámci sektorového šetření zaměřil na možné uzavírání kartelových dohod a případné zneužívání dominantního postavení. Současně analyzoval strukturu a segmenty trhu s cukrem, tržní sílu jednotlivých subjektů působících na trhu s cukrem, vývoj marže na cukru v celé potravinové vertikále a dynamiku vývoje obchodní marže u jednotlivých maloobchodních prodejců.

Na úrovni pěstitelů cukrové řepy a průmyslových výrobců cukru úřad neshledal zásadní indicie nasvědčující existenci zakázané kartelové dohody. Šetření v případě cukru ani neukázalo, že by k výraznému růstu velkoobchodních cen došlo v důsledku zneužívání dominantního postavení.

Indicie se nepotvrdily

Z hlediska struktury trhů s cukrem úřad zjistil, že existuje velké množství producentů cukrové řepy (konkurentů), ale žádný z nich nezaujímá významnější postavení. Producenti ve vztahu k cukrovarům vyjednávají prostřednictvím dvou sdružení, což značně zvyšuje jejich vyjednávací tržní sílu. Z hlediska geografického se jedná spíše o trhy lokální, nacházející se v určité vzdálenosti od jednotlivých cukrovarů, neboť dovážet cukrovou řepu na větší vzdálenosti je neprofitabilní.

Na úrovni produkce cukru by bylo možno na první pohled považovat trh v ČR za oligopolní, nicméně šetření ukázalo, že trh prodeje cukru na velkoobchodní úrovni je širší, nadnárodní a žádný z českých producentů na něm nezaujímá významnější postavení.

V oblasti maloobchodu s cukrem analýza dat ukázala indicie, které mohly, kromě řady přirozených příčin, nasvědčovat také narušení hospodářské soutěže na této části trhu formou zakázané dohody. Závěrečná zpráva ze sektorového šetření na trhu s cukrem je dostupná zde.

Úřad posléze za účelem ověření výsledků sektorového šetření provedl neohlášené šetření na místě v obchodních prostorách některých obchodních řetězců. Ačkoliv bylo v průběhu tohoto šetření zajištěno množství podkladů a dokumentace týkající se nákupu a prodeje cukru, na základě jejich následné analýzy nebyly úřadem nalezeny žádné přímé důkazy či indicie, které by svědčily o vzájemné komunikaci o cenách cukru nebo o koordinaci cenové politiky mezi některými z těchto subjektů.

Více příčin

Skokové zvýšení maloobchodních cen cukru v daném období je nutno přičítat kumulativnímu působení většího množství faktorů, zejména však prudkému navýšení cen vstupů na všech stupních výrobně-zpracovatelského a odbytového řetězce v roce 2022.

Konkrétně se do cen cukru propsal výrazný růst cen energií, zvýšená nejistota na trzích, vyjednávání o dodávkách na další rok, nárůst cen na komoditní burze i vysoká (neelastická) poptávka spotřebitelů. Značnou roli mohlo sehrát také vzájemné sledování veřejně dostupných cenových kroků mezi obchodními řetězci, kvůli němuž se vysoké ceny cukru, respektive navýšení marží nad obvyklou úroveň, rychle rozšířily mezi všemi maloobchodníky.

Od počátku roku 2023 se pak průměrná výše marže maloobchodu vrátila na původní minimální úroveň a současně začalo docházet k poklesu průměrné maloobchodní ceny pro spotřebitele.

Související články:

ÚOHSÚřad pro ochranu hospodářské soutěže zjistil podezřelé zvýšení marží u cukru, šetří, zda se řetězce domluvily na cenách

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required