
Skloubit milovanou práci v hotelnictví se dvěma malými dětmi byl trochu oříšek a zároveň výzva. A tak se Iveta Chrenová s manželem pustila do vlastního podnikání. Dnes vede obchůdek U Olivera v pražských Letňanech a sází v něm hlavně na lokální dodavatele, kvalitu a úsměv pro každého zákazníka.
Na začátku byl sen o podnikání. „Můj muž si představoval nejlépe malé bistro nebo kavárnu, malý obchůdek, kde bychom mohli pracovat a přitom také měli čas na děti,“ vzpomíná Iveta na rok 2018, kdy se nápad v jejich rodině objevil poprvé. Od začátku chtěli mít takový typ podnikání v Letňanech, kde tehdy žili a dobře věděli, co zdejším lidem chybí. Ačkoli je v dosahu několik možností nákupu v mezinárodních řetězcích či večerkách, obchod s kvalitními farmářskými potravinami tady chyběl. A tak se pustili do hledání.
Nepoužívaný prostor v čerstvé novostavbě sehnali na inzerát, pronajali jej a hned se pustili do úprav. Bylo třeba udělat podlahu a vymyslet design. „Na designu jsme spolupracovali se společností Feschu lighting & design, která ho připravila přesně na míru našim představám,“ říká Iveta. A protože tehdy rodina bojovala s nedostatkem financí, řadu věcí v obchodě si připravila svépomocí. „Třeba dřevěné police na zboží jsme vyráběli na zahradě – měřili, řezali, brousili a natírali,“ usmívá se při vzpomínce na začátky.
Místo pro plnohodnotný nákup
Ve skladbě sortimentu, který zákazníkům chtěla nabídnout, měla Iveta od začátku jasno: „Nechtěla jsem obchod s bio produkty nebo se zdravou výživou. Chtěla jsem obchod s potravinami, ve kterém si zákazníci udělají plnohodnotný nákup kvalitního zboží.“ Od pečiva přes mléčné produkty, uzeniny, maso, ryby, základní ovoce a zeleninu až po koloniál a něco na zub.
„Snažíme se mít u každého druhu zboží jen jednoho nebo dva dodavatele. Máme malé prostory a nemůžeme nabízet třeba deset druhů olivového oleje. Stačí jeden, maximálně dva, ale opravdu kvalitní,“ vysvětluje přístup k výběru dodavatelů. Obecně dává přednost hlavně těm lokálním a není jí vůbec zatěžko si pro kvalitní zboží pro své zákazníky dojet, pokud je farma malá a zboží nezaváží. Takto třeba pro čerstvou zeleninu jezdí v sezoně do Ovčár na Mělnicku na farmu Svačinovi. Říká, že když si odváží bedýnku s čerstvě utrženými ledovými saláty, které nemusely putovat do obchodu přes půlku Evropy, nic se tomu dobrému pocitu zkrátka nevyrovná.
Největším tahounem jsou čerstvé uzeniny
Mezi nabídkou čerstvého zboží zvlášť vynikají uzeniny, které mají čeští zákazníci ve velké oblibě. A není tomu jinak ani U Olivera, kde jsou v sortimentu vyhlášené uzeniny od Dolejších. Zákazníci u nich oceňují kvalitu, chuť a čerstvost, včetně toho, že jim personál prodejny nakrájí třeba tu nejprodávanější šunku přesně tak, jak to mají rádi. „Ani tady není nutné mít deset druhů šunky, sázíme jednoduše na osvědčenou kvalitu,“ dodává Iveta.
Vyhlášené „páteční koláče“
Kromě uzenin si zákazníci pochvalují i rozmanitou nabídku pečiva z malých provozoven, ať už to je pekárna Paul ze Mšena či třeba Šťastná koza z Berouna. Sladké pečivo sem míří z pekárny Louskáček nebo z Alrichova pekařství.
„Každý den máme závoz trochu jiného zboží, ale zákazníci už to dobře vědí,“ usmívá se Iveta. V pondělí a ve čtvrtek je to bezlepkové pečivo. V pondělí si navíc zákazníci mohou odnést frgály nebo krůtí maso, zatímco v pátek čekají fronty na moravské koláče od pekaře Igora Pechala z Proseka. „Lidé už tomu neřeknou jinak než ,páteční koláče‘,“ usmívá se. Středa patří pita chlebu a hummusu, ale také čerstvým rybám z Klatov a opět dodávce krůtího masa. V úterý jsou čerstvé knedlíky a vejce ze Statku Dvořák. Úterý a čtvrtek patří masným závozům – drůbeži, vepřovému i hovězímu. Zákazníci si mohou objednat také biohovězí z farem Biopark a Sasov.
A ke kvalitním surovinám patří kvalitní víno. Ve stáčené i lahvové formě jej do obchodu dodává Vinařství Kubík. A kdo je raději na pivo, ocení nabídku řemeslného Pivovaru Lobeč.
Hledá se dodavatel kvalitních nanuků
Dodavatele si Iveta pečlivě vybírá v každé kategorii. A průběžně sortiment zpestřuje novinkami. V minulosti například vyzkoušeli kopečkovou zmrzlinu. „Zjistili jsme ale, že v létě, kdy jde zmrzlina nejvíc na odbyt, na rozpáleném sídlišti nikdo není, všichni jsou někde u vody,“ vysvětluje, proč nakonec od ní upustila. Přesto si ji ale zákazníci stále mohou dopřát. V obchodě je od pandemie umístěn malý mrazicí pult, který obsahuje nejen mraženou zeleninu, ale i balenou mraženou kopečkovou řemeslnou zmrzlinu Bombato z Kladna. A jak Iveta říká, ještě hledá dodavatele opravdu kvalitních českých nanuků bez konzervantů.
Nakupují rodiny i senioři
Mezi pravidelné zákazníky patří hlavně rodiny s dětmi, které tu obvykle udělají větší nákup, od pečiva přes maso a uzeniny až po rýži či zeleninu. Do obchůdku si najdou cestu i starší zákazníci; ti sem míří hlavně pro uzeniny. 7 z 10 zákazníků jsou ti věrní, kteří se opakovaně vrací pro osvědčenou kvalitu. A v obchůdku U Olivera si potrpí na to, že každého takového zákazníka dobře znají. „I když jsme na pražském sídlišti, jsme komunita. Víme, jací lidé k nám chodí, co mají rádi, jaké mají alergie, kterou kávu si pokaždé dají. A dokážeme odhadnout, co navíc jim můžeme nabídnout,“ vysvětluje Iveta. Spousta zákazníků totiž ráda experimentuje a zkouší kromě osvědčené klasiky i novinky. A tak jim je pravidelně servíruje.
Konkurence? Spíš Rohlik.cz než vedlejší večerka
Hned vedle obchůdku U Olivera se nachází asijská večerka s rozmanitou nabídkou konvenčního zboží. Jak se vedle sebe dva obchody s potravinami uživí? „Nekonkurujeme si, nemáme stejného zákazníka,“ míní Iveta. A takový blízký obchod se prý i vyplatí. To když se třeba zpozdí dodávka mléka do kávy, pro kterou si k vedlejšímu prodejci zaskočí. „A on k nám chodí zase na kávu,“ usmívá se. Spíš než přímého souseda obchodníka vnímá jako svoji konkurenci on-line obchod s potravinami Rohlik.cz: „Chvíli jsme také o e-shopu uvažovali, ale zjistili jsme, že to není pro nás ta správná cesta. A naši zákazníci nám i narovinu řekli, že k nám chodí rádi nakupovat proto, že je u nás příjemná atmosféra.“
Všechno musí být absolutně čerstvé
Co kromě příjemné atmosféry ještě stojí za úspěchem malého obchůdku, který je na letňanském sídlišti už sedmým rokem? „Věřím, že je to dokonalý zákaznický servis a kvalitní a čerstvé zboží. Ta čerstvost je pro nás zásadní; všechno, co bychom už sami nekoupili, jde okamžitě pryč z prodeje,“ říká rozhodně Iveta. A dodává: „I kdybychom neměli co prodávat, špatné zboží tu nikdy na pultu mít nebudeme. A věřím, že to je to, co od nás zákazníci očekávají. My se postaráme o kvalitu a oni se na nás mohou spolehnout.“
Objednávkové formuláře fungují
Zvlášť před velkými českými svátky, jako jsou Velikonoce, Vánoce nebo Silvestr, fungují v obchůdku objednávkové formuláře. Lze si tak objednat i zboží od dodavatele, které v nabídce obchodu standardně není. „Zákazníci si už pak jen vyzvednou nachystanou tašku a zaplatí,“ vysvětluje. Velmi dobře ale fungují objednávky i jednoduše po telefonu. Objednávkové formuláře si nicméně Iveta velmi chválí: „Zákazníci v nich totiž často zjistí, že máme sortiment, o kterém ani nevěděli.“ Takto se třeba rozkřiklo, že U Olivera mají čerstvé ryby z Klatov na Vánoce. A právě ty loňské byly podle Ivety v šestileté historii obchůdku nejlepší.
Soutěže a maličkosti potěší
Silným komunikačním kanálem se zákazníky jsou podle Ivety kromě osobních vazeb i sociální sítě: „Děláme pravidelné soutěže – narozeninové, na Den matek, ale třeba i valentýnské.“ Zákazníky ocení dárkovými koši, poukazy nebo slevami na další nákup. „A oni pak nosí dárky nám,“ usmívá se Iveta. Třeba z dovolené nebo na narozeniny či Vánoce: „Jsou to maličkosti, ale tohle všechno nás těší, protože jsme součástí komunity. Známe se navzájem.“ Na Vánoce je oblíbenou aktivitou adventní kalendář, kde si každý den může některý ze zákazníků vytáhnout drobný dárek, slevu, perníček nebo kávu zdarma.
Hodila by se vlastní výrobna
Recept na dobrou náladu v každodenní podnikatelské činnosti Iveta má: „Musí vás to bavit a musíte se obklopit lidmi, které to také baví. Když to baví vás, baví to i zákazníky.“ Dalšími dobrými vlastnostmi, které se do podnikání hodí, jsou podle ní trpělivost a výdrž: „Chce to se prostě nevzdat, a když za sebou máte horší rok, věřit, že ten další bude lepší. Nesmíte si to brát osobně.“ A také je třeba stále přemýšlet o tom, co nového zákazníkům přinést. Aktuálně se třeba chystají na výměnu stávajících regálů, které by umožnily nabídnout zákazníkům širší sortiment.
V dosahu obchůdku U Olivera jsou dvě školy, jeden dětský klub a fitness centrum. A tak Iveta přemýšlí, jak nabídku rozšířit třeba ještě o čerstvé a kvalitní sendviče nebo polévky. Ty by si ráda vyráběla sama. Do současného prostoru o velikosti 49 m² se toho už ale opravdu mnoho nevejde. A protože podnikání v Letňanech rodina opustit nechce, aktuálně hledá prostory pro výrobnu v dosahu: „Věřím, že tenhle sortiment by šel na odbyt. V Letňanech se stále staví, takže věříme, že jednou se něco zajímavého objeví.“
Iveta Chrenová:
38 let, 2 děti
Vystudovala Hotelovou akademii na Slovensku a Vysokou školu obchodní v ČR.
Baví ji práce s lidmi, profesní život strávila ve službách, v provozu, v hotelnictví.
Ve volném čase ráda cestuje.
Provozuje obchůdek U Olivera v Letňanech.
Vybírá ty nejlepší produkty od lokálních výrobců.
Má spoustu plánů na další rozvoj.
Farmářský obchod U Olivera:
Sídlo: Chlebovická 824/18, Praha-Letňany
Počet zaměstnanců: 2 stálé zaměstnankyně + 2 brigádnice
Otvírací doba: Po–Pá: 7:30–19:00 hod., So: 8:00–13:00 hod.
Prodejní plocha: 49 m2 obchod + malé zázemí
Instagram: obchoduolivera
Vybavení obchodu:
Chladicí vitríny
Vitríny na uzeniny a mléčné výrobky Unis Cool doplňuje vitrína na cukrářské výrobky značky Conteg. Kromě nich je na prodejní ploše lednice NordLine a mrazicí pult, další chladicí technika je v zázemí.
Kávovar Sage
Na dobrou kávu s sebou si zdejší zákazníci rychle zvykli. V nabídce je Guatemala, kterou si Iveta nechává pražit v Holešovicích. A zákazníky překvapí i cena, espresso tu stojí 35 Kč.
Nářezový stroj Ma-Ga
Nářezák je pracovní nástroj číslo 1. Zvlášť uzenina od Dolejších, kterou zákazníci oceňují, se tu krájí nejvíce.
Ivetiny bestsellery:
1 000 kg/rok
Vepřová šunka nejvyšší jakosti od Dolejších s obsahem masa 90 % patří U Olivera k jednoznačným bestsellerům. Krájí se na velmi tenké plátky a zákazníci se pro ni opakovaně vrací.
400 ks/měsíc
Voňavé, sladké a ještě teplé dvojctihodné koláče s ovocem od pekaře Igora Pechala (Pekárna pana Koláčka) z Proseka jsou zde k mání každý pátek a stojí se na ně fronty. Zákazníci jim neřeknou jinak než „páteční koláče“.
desítky/rok
Kvalitní ořechová másla Šufan, podle Ivety nejkvalitnější v ČR, se vyznačují hlavně čistou chutí ořechů bez zbytečných ingrediencí. Zákazníci oceňují přirozeně sladkou chuť a jemnou konzistenci.
Fotogalerie z prodejny:
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O prodejně čtěte také v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2025.