
Klidné hodiny, které mají ulehčit nakupování lidem s autismem, zavádí řetězec Tesco. Podobný krok oznámila již síť Globus, která přišla s Modrými hodinami.
Tesco představilo zavedení Klidné hodinky do všech svých prodejen. Určená je především lidem s poruchou autistického spektra, ale prospěch z ní mohou mít i další zákazníci nebo zaměstnanci, kteří ocení klidnější nákupní či pracovní prostředí. První Klidná hodinka proběhne v pondělí 10. března a pak se bude konat každé pondělí mezi dvanáctou až jednou.
Řetězec Globus rovněž přizpůsobil nákupní prostředí pro děti i dospělé s autismem. Každé úterý odpoledne zavádí takzvané Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy, vypnuté rádio, nápomocné budou i mapy pro snazší orientaci v prodejně a speciálně vyškolený personál.
Klidnější nakupování
„Abychom osobám s poruchou autistického spektra usnadnili nakupování a snížili nepříjemná senzorická přetížení, zavádíme Klidnou hodinku do všech našich prodejen,“ říká Pavol Halász, produktový ředitel a ambasador zaměstnanců se zdravotním znevýhodněním ve společnosti Tesco Stores ČR.
Tesco spustilo iniciativu už v dubnu loňského roku v prodejně v Sokolově. Nyní ji zavádí plošně do všech svých více než 180 prodejen, a to ve všech formátech – od velkých hypermarketů přes střední supermarkety až po malé expresy. „První Klidná hodinka byla testována v Sokolově, kde si zákazníci i kolegové pochvalovali klidnější atmosféru. Zpětná vazba ukázala, že lidé s poruchou autistického spektra se při nakupování cítí lépe a komfortněji. Tento přístup oceňují i rodiny s malými dětmi, senioři a další skupiny zákazníků,“ doplňuje Pavol Halász.
Jak Klidná hodinka funguje?
Během Klidné hodinky budou v prodejnách Tesco přijata opatření jako vypnutí instore rádia, ztišení pokladních skenerů, ztlumení základního osvětlení a omezení použití vozíků. „Návštěva běžného obchodu může být pro lidi se senzorickou přecitlivělostí, což lidé s autismem často jsou, zahlcující a stresující. Prostředí s omezenými smyslovými podněty jim nakupování usnadní,“ uvádí Magdalena Šubrt Thorová, výkonná ředitelka NAUTIS (Národní ústav pro autismus).
„Někteří lidé s autismem, ale i s intelektovým znevýhodněním mohou být citliví na hluk nebo světlo. Proto přizpůsobené podmínky v prodejně Tesco, kdy je vypnuté rádio, ztlumená světla, tiché pokladny a není doplňované zboží, tvoří místo, které jim dává pocit respektu a přijetí,“ dodává Petra Sekáčová, ředitelka Domova pro osoby se zdravotním postižením Sokolík. Právě tato organizace byla u zavedení Klidné hodinky v sokolovském Tescu minulý rok.