Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Nápoj vznikl jako domácí alternativa k západním kolám. Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup Kofo – směs 14 přírodních látek od bylin přes ovoce až po kofein. Ten je základem Kofoly dodnes.
Historie Kofoly sahá do roku 1958, kdy odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha dostali ambiciózní úkol. Vytvořit domácí alternativu ke stále populárnějším západním kolovým nápojům. První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak rozběhla v Opavě, v národním podniku Galena. Kofola si okamžitě získala srdce spotřebitelů a výroba se rozšířila do celého Československa, do více než 120 sodovkáren. Na počátku 70. let dosahovala roční produkce 180 milionů litrů. Poptávka byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin.
Po Sametové revoluci začaly Kofole krušné časy. Do Československa začala naplno proudit zahraniční konkurence, Galena měnila vlastníky a tradiční ovocno-bylinková limonáda postupně mizela z trhu. V 90. letech se zdálo, že její popularita nadobro zhasíná.

Záchrana přichází koncem 90. let
Český podnikatel řeckého původu Kostas Samaras koupil v roce 1993 sodovkárnu v Krnově a začal spolu se svým synem Jannisem, zetěm René Sommerem a dalšími dvěma společníky René Musilou a Tomášem Jendřejkem podnikat pod hlavičkou rodinné firmy Santa Nápoje. Postupně pronikali se svými výrobky z regionu do dalších částí republiky. Koncem 90. let začali mladí nápojáři hledat silnou značku, která jim pomůže růst. Klíčovým momentem se stal rok 2002, kdy se naskytla příležitost odkoupit od Galeny, respektive jejího nového amerického vlastníka, společnosti IVAX, recepturu a ochrannou známku Kofola. „Šlo o dosud nejvyšší obchod v oblasti duševního vlastnictví. Nikdo nám tehdy nevěřil, že koupě Kofoly za 215 milionů korun opravdu dává smysl,” vzpomíná Jannis Samaras, který postupně převzal vedení rodinné firmy.
Tradiční Kofola získala zpět své místo na výsluní. Vznikl slogan Když ji miluješ, není co řešit i legendární vánoční reklama se zlatým prasátkem, která se stala symbolem česko-slovenských Vánoc. Samarasovi začali investovat do inovací a rozšiřovali nejen své portfolio, ale i počet výrobních závodů.
V roce 2012 se ikonická značka Kofola propsala do názvu rodinné firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko funguje víc jak 20 značek, mezi nimi třeba pramenitá voda Rajec, hroznová Vineu, minerálky Korunní a Ondrášovku, nebo třeba sirupy Jupí či energetický nápoj Semtex. Nápojářská společnost působí kromě Česka a Slovenska ještě i ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.
Příběh surovin a péče o lokality
Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří, a když v roce 2018 společnost Kofola koupila tradičního výrobce bylinných čajů Leros, chyběl už jen krok k tomu si je začít nejen zpracovávat, ale i pěstovat.
„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,” vysvětluje důvody akvizice Jannis Samaras.
Poté, co se krnovští nápojáři naučili know-how bylin, rozhodli se pustit se do dalšího dobrodružství. V roce 2023 kupují jabloňové sady na úpatí Nízkého Jeseníku a zasazují specifické odrůdy pro své nápoje. „Sadaři v Česku nemají snadnou situaci. My se rozhodli s nimi úzce spolupracovat a díky tomu zas o trochu lépe porozumět další významné surovině potřebné nejen pro Kofolu, ale i čerstvé šťávy Ugo nebo Prager´s cidery,“ dodává Tomáš Jendřejek, který se dnes věnuje zemědělské divizi Kofoly.





