logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Kofola se vyrábí už 65 let, vznikla jako náhražka západních kolových nápojů

28. března 2025
Zprávy 0
823
Kofola se vyrábí už 65 let, vznikla jako náhražka západních kolových nápojů

Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Nápoj vznikl jako domácí alternativa k západním kolám. Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup Kofo – směs 14 přírodních látek od bylin přes ovoce až po kofein. Ten je základem Kofoly dodnes.

Historie Kofoly sahá do roku 1958, kdy odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha dostali ambiciózní úkol. Vytvořit domácí alternativu ke stále populárnějším západním kolovým nápojům. První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak rozběhla v Opavě, v národním podniku Galena. Kofola si okamžitě získala srdce spotřebitelů a výroba se rozšířila do celého Československa, do více než 120 sodovkáren. Na počátku 70. let dosahovala roční produkce 180 milionů litrů. Poptávka byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin.

Přečtěte si také
Kofola vstupuje do nového byznysu, provozovat bude automaty na teplé i studené nápoje a snacky
Kofola

Po Sametové revoluci začaly Kofole krušné časy. Do Československa začala naplno proudit zahraniční konkurence, Galena měnila vlastníky a tradiční ovocno-bylinková limonáda postupně mizela z trhu. V 90. letech se zdálo, že její popularita nadobro zhasíná.

Přečtěte si také
Kofola představila nové logo. Proměnou projdou lahve i etikety
Kofola

Záchrana přichází koncem 90. let

Český podnikatel řeckého původu Kostas Samaras koupil v roce 1993 sodovkárnu v Krnově a začal spolu se svým synem Jannisem, zetěm René Sommerem a dalšími dvěma společníky René Musilou a Tomášem Jendřejkem podnikat pod hlavičkou rodinné firmy Santa Nápoje. Postupně pronikali se svými výrobky z regionu do dalších částí republiky. Koncem 90. let začali mladí nápojáři hledat silnou značku, která jim pomůže růst. Klíčovým momentem se stal rok 2002, kdy se naskytla příležitost odkoupit od Galeny, respektive jejího nového amerického vlastníka, společnosti IVAX, recepturu a ochrannou známku Kofola. „Šlo o dosud nejvyšší obchod v oblasti duševního vlastnictví. Nikdo nám tehdy nevěřil, že koupě Kofoly za 215 milionů korun opravdu dává smysl,” vzpomíná Jannis Samaras, který postupně převzal vedení rodinné firmy.

Tradiční Kofola získala zpět své místo na výsluní. Vznikl slogan Když ji miluješ, není co řešit i legendární vánoční reklama se zlatým prasátkem, která se stala symbolem česko-slovenských Vánoc. Samarasovi začali investovat do inovací a rozšiřovali nejen své portfolio, ale i počet výrobních závodů.

V roce 2012 se ikonická značka Kofola propsala do názvu rodinné firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko funguje víc jak 20 značek, mezi nimi třeba pramenitá voda Rajec, hroznová Vineu, minerálky Korunní a Ondrášovku, nebo třeba sirupy Jupí či energetický nápoj Semtex. Nápojářská společnost působí kromě Česka a Slovenska ještě i ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.

Příběh surovin a péče o lokality

Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří, a když v roce 2018 společnost Kofola koupila tradičního výrobce bylinných čajů Leros, chyběl už jen krok k tomu si je začít nejen zpracovávat, ale i pěstovat.

„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,” vysvětluje důvody akvizice Jannis Samaras.

Poté, co se krnovští nápojáři naučili know-how bylin, rozhodli se pustit se do dalšího dobrodružství. V roce 2023 kupují jabloňové sady na úpatí Nízkého Jeseníku a zasazují specifické odrůdy pro své nápoje. „Sadaři v Česku nemají snadnou situaci. My se rozhodli s nimi úzce spolupracovat a díky tomu zas o trochu lépe porozumět další významné surovině potřebné nejen pro Kofolu, ale i čerstvé šťávy Ugo nebo Prager´s cidery,“ dodává Tomáš Jendřejek, který se dnes věnuje zemědělské divizi Kofoly.

 

 

 

Související články:

KofolaKofola vstupuje do nového byznysu, provozovat bude automaty na teplé i studené nápoje a snacky KofolaKofola představila nové logo. Proměnou projdou lahve i etikety Vyšší tržby, ale i pokles cen energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí I přes ničivou povodeň navýšila skupina Kofola ve třetím čtvrtletí tržby. Rostl i ukazatel EBITDA

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required