Podzimní kolo pravidelného čtvrtletního průzkumu sentimentu mezi předními českými obchodníky přineslo zlepšení celkové nálady v sektoru obchodu. SOCR Retail Index vzrostl na podzim o 0,5 bodu na 62,9 bodu ze 100. Ke zlepšení nálady došlo zejména mezi obchodníky s potravinami, kteří očekávají dobrý závěr letošního roku a vnímají stále rostoucí ochotu zákazníků k větším útratám.
Výsledky podzimního kola průzkumu mezi nejvýznamnějšími obchodníky potvrzují, že se zlepšující výkon české ekonomiky a nadprůměrný optimismus českých spotřebitelů projevuje i v plánech obchodníků na vánoční sezónu. „Klíčovými tahouny optimismu jsou návrat k růstu reálných mezd a pozitivní očekávání od nové vlády. Očekáváme proto, že letošní vánoční sezóna bude nadprůměrná a lidé se budou soustředit na nákup kvalitnějších dárků,“ shrnuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
Aktuální data společnosti NielsenIQ potvrzují, že nálada a očekávání Čechů jsou nad průměrem Evropy, a to jak ve vztahu k ekonomice a budoucímu vývoji cen, tak pokud jde o budoucnost vlastních příjmů. V období po inflační krizi je zároveň v datech o nákupech zřetelný rostoucí příklon zákazníků ke kvalitním výrobkům, což platí i pro potraviny, kde spotřebitelé ve větší míře vyhledávají dražší a zdravější alternativy.
„Přestože se z hlediska tržeb daří rovněž nepotravinářskému sektoru, není v této oblasti trend zcela jednoznačný a je třeba se dívat na vývoj napříč kategoriemi. Zatímco u potravin, drogerie, potřeb pro domácí zvířata či zboží pro dům a zahradu vidíme jednoznačný přesun ke kvalitě, u výrobků dlouhodobé spotřeby, jako jsou mobilní telefony, televize či kuchyňské spotřebiče pozorujeme, že část Čechů nákupy odkládá, takže v těchto kategoriích meziročně poklesly tržby o dvě až čtyři procenta,“ doplňuje Tomáš Prouza.
Podzimní kolo průzkumu přesto potvrzuje dlouhodobé trendy plynoucí z hodnocení jednotlivých oblastí ze strany obchodníků. Ochota k investicím je stále nejlépe hodnocenou kategorií, dosahující skóre 76,4 bodů. Na opačném konci naopak dlouhodobě figuruje oblast dodavatelských vztahů, kde se v uplynulém roce negativně odrazily rychle rostoucí ceny zemědělských výrobků a snaha dominantních dodavatelů zvedat své ceny. V posledních měsících však i díky mediálnímu tlaku dochází ke zlepšení situace, což se pozitivně odráží na mírném nárůstu skóre i v této oblasti (45,8 bodů z letních 41,3).

Stabilní je hodnocení rizik
Stabilní je rovněž hodnocení externích faktorů a rizik pro nadcházející období, kde obchodníci dlouhodobě hovoří o nejistotách plynoucích z budoucího chování spotřebitelů a ekonomického vývoje v zemi. Jedná se o nejčastěji uváděné obavy, které podtrhuje zhruba 40 procent respondentů. O něco menší důraz pak firmy kladou na budoucí politický vývoj a možnou proměnu regulačního prostředí.
„Budoucí směřování naší ekonomiky s důrazem na vývoj reálných mezd a vývoj podnikatelského prostředí budou určující pro to, jak se bude tuzemským obchodníkům dařit v následujících letech. Věřím, že nová česká vláda dostojí předvolebním slibům a prosadí snížení neustále rostoucí byrokratické zátěže a podpoří navýšení investic do české ekonomiky. Menší byrokracie, svoboda podnikání, více konkurence a méně výdajů na energie povedou k tomu, že zboží na pultech obchodů bude cenově dostupnější. Práci na těchto oblastech považuji za klíčový úkol pro naše budoucí vládní činitele,“ uzavírá Tomáš Prouza.
Podzimní kolo průzkumu k SOCR Retail Indexu proběhlo mezi 1. a 17. říjnem 2025 formou
strukturovaného dotazníku. Průzkumu se účastnili významní obchodníci z oblasti
potravinového i nepotravinového zboží, kteří hodnotili své zkušenosti a očekávání v šesti
klíčových oblastech: ekonomika firmy, dodavatelé, tržby, investice, zaměstnanost a zákazníci.
Celý SOCR Retail Index – Konjukturální průzkum českého obchodu podzim 2025 si lze přečíst na tomto odkazu.





