logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

SOCR Retail Index: Lepší nálada mezi obchodníky je odrazem optimismu spotřebitelů a dobrého výkonu ekonomiky

5. listopadu 2025
Zprávy 0
256
SOCR Retail Index: Lepší nálada mezi obchodníky je odrazem optimismu spotřebitelů a dobrého výkonu ekonomiky

Podzimní kolo pravidelného čtvrtletního průzkumu sentimentu mezi předními českými obchodníky přineslo zlepšení celkové nálady v sektoru obchodu. SOCR Retail Index vzrostl na podzim o 0,5 bodu na 62,9 bodu ze 100. Ke zlepšení nálady došlo zejména mezi obchodníky s potravinami, kteří očekávají dobrý závěr letošního roku a vnímají stále rostoucí ochotu zákazníků k větším útratám.

Výsledky podzimního kola průzkumu mezi nejvýznamnějšími obchodníky potvrzují, že se zlepšující výkon české ekonomiky a nadprůměrný optimismus českých spotřebitelů projevuje i v plánech obchodníků na vánoční sezónu. „Klíčovými tahouny optimismu jsou návrat k růstu reálných mezd a pozitivní očekávání od nové vlády. Očekáváme proto, že letošní vánoční sezóna bude nadprůměrná a lidé se budou soustředit na nákup kvalitnějších dárků,“ shrnuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).

Přečtěte si také
Asijská on-line tržiště jsou obrovským rizikem. SOCR ČR a experti vyzývají k rychlému narovnání podmínek
on-line

Aktuální data společnosti NielsenIQ potvrzují, že nálada a očekávání Čechů jsou nad průměrem Evropy, a to jak ve vztahu k ekonomice a budoucímu vývoji cen, tak pokud jde o budoucnost vlastních příjmů. V období po inflační krizi je zároveň v datech o nákupech zřetelný rostoucí příklon zákazníků ke kvalitním výrobkům, což platí i pro potraviny, kde spotřebitelé ve větší míře vyhledávají dražší a zdravější alternativy.

„Přestože se z hlediska tržeb daří rovněž nepotravinářskému sektoru, není v této oblasti trend zcela jednoznačný a je třeba se dívat na vývoj napříč kategoriemi. Zatímco u potravin, drogerie, potřeb pro domácí zvířata či zboží pro dům a zahradu vidíme jednoznačný přesun ke kvalitě, u výrobků dlouhodobé spotřeby, jako jsou mobilní telefony, televize či kuchyňské spotřebiče pozorujeme, že část Čechů nákupy odkládá, takže v těchto kategoriích meziročně poklesly tržby o dvě až čtyři procenta,“ doplňuje Tomáš Prouza.

Přečtěte si také
NielsenIQ a SOCR ČR: Češi se vrací ke kvalitě, nebojí se utrácet

Podzimní kolo průzkumu přesto potvrzuje dlouhodobé trendy plynoucí z hodnocení jednotlivých oblastí ze strany obchodníků. Ochota k investicím je stále nejlépe hodnocenou kategorií, dosahující skóre 76,4 bodů. Na opačném konci naopak dlouhodobě figuruje oblast dodavatelských vztahů, kde se v uplynulém roce negativně odrazily rychle rostoucí ceny zemědělských výrobků a snaha dominantních dodavatelů zvedat své ceny. V posledních měsících však i díky mediálnímu tlaku dochází ke zlepšení situace, což se pozitivně odráží na mírném nárůstu skóre i v této oblasti (45,8 bodů z letních 41,3).

Stabilní je hodnocení rizik

Stabilní je rovněž hodnocení externích faktorů a rizik pro nadcházející období, kde obchodníci dlouhodobě hovoří o nejistotách plynoucích z budoucího chování spotřebitelů a ekonomického vývoje v zemi. Jedná se o nejčastěji uváděné obavy, které podtrhuje zhruba 40 procent respondentů. O něco menší důraz pak firmy kladou na budoucí politický vývoj a možnou proměnu regulačního prostředí.

„Budoucí směřování naší ekonomiky s důrazem na vývoj reálných mezd a vývoj podnikatelského prostředí budou určující pro to, jak se bude tuzemským obchodníkům dařit v následujících letech. Věřím, že nová česká vláda dostojí předvolebním slibům a prosadí snížení neustále rostoucí byrokratické zátěže a podpoří navýšení investic do české ekonomiky. Menší byrokracie, svoboda podnikání, více konkurence a méně výdajů na energie povedou k tomu, že zboží na pultech obchodů bude cenově dostupnější. Práci na těchto oblastech považuji za klíčový úkol pro naše budoucí vládní činitele,“ uzavírá Tomáš Prouza.

Podzimní kolo průzkumu k SOCR Retail Indexu proběhlo mezi 1. a 17. říjnem 2025 formou
strukturovaného dotazníku. Průzkumu se účastnili významní obchodníci z oblasti
potravinového i nepotravinového zboží, kteří hodnotili své zkušenosti a očekávání v šesti
klíčových oblastech: ekonomika firmy, dodavatelé, tržby, investice, zaměstnanost a zákazníci.

Celý SOCR Retail Index – Konjukturální průzkum českého obchodu podzim 2025 si lze přečíst na tomto odkazu.

Související články:

on-lineAsijská on-line tržiště jsou obrovským rizikem. SOCR ČR a experti vyzývají k rychlému narovnání podmínek NielsenIQ a SOCR ČR: Češi se vrací ke kvalitě, nebojí se utrácet Farmářům, kteří chtějí dodávat své produkty do řetězců, pomáhá nový manuál Česko zaplavují falešné e‑shopy, obětí se staly Sportisimo, Tescoma i Super zoo

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required