
Webináře Spotřebitelský průzkum Češi a rostlinné alternativy, který proběhl 20. ledna 2021 ve spolupráci České veganské společnosti, agentury Ipsos a časopisu Zboží&Prodej, se zúčastnilo téměř 100 zástupců potravinářských firem, výrobců i retailu. V jeho rámci byl představen Přehled trhu rostlinných alternativ masa a mléčných výrobků i výsledky nového průzkumu agentury Ipsos. Ty odhalily, jaké alternativy masa a mléčných produktů si Češi přejí vidět na pultech obchodů.
Češi, kteří jsou rostlinným alternativám otevření, mají obecně poměrně konzervativní přístup a u rostlinných alternativ sází na ty, které jsou již prověřené. Dávají obvykle přednost ochuceným alternativám mléčných výrobků a smetanovým sýrům, u rostlinných mlék preferují kokos, rýži, mandle a sóju. Alternativám mléčných produktů jsou přitom nakloněni daleko více než těm masovým, tvrdí nový průzkum agentury Ipsos.
Motivuje zdravotní stránka, zvědavost a zpestření jídelníčku
„Překvapivé bylo zjištění ohledně preferovaných ingrediencí, které nahrazují živočišné složky. U masných produktů vítězí brambory, následované luštěninami. Ty jsou preferovány před alternativami ze sóji a pšenice. U mléčných produktů zákazníci preferují kokos, rýži či mandle,“ říká Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti.
Nový průzkum se také zaměřil na motivace a bariéry těch, kteří ve svém jídelníčku mají rostlinné produkty. Čechy ke konzumaci rostlinných alternativ motivují tři klíčové faktory – zdravotní stránka, zvědavost a zpestření jídelníčku. Obecně stojí na straně bariér hlavně nedostatečná informovanost o tom, co vše trh v těchto kategoriích nabízí. Ještě výraznější bariérou je neznalost toho, jak alternativy připravit tak, aby opravdu výtečně chutnaly.
Doporučení pro výrobce i prodejce v rostlinném segmentu
- Nabídněte produkty za přijatelné ceny. Spotřebitelé velmi často zmiňují vysokou cenu jako jednu z hlavních bariér, které jim brání kupovat alternativy masa a mléčných produktů častěji. Zaměřte se také na cenové akce a výhodná balení.
- Naučte spotřebitele pracovat s vašimi produkty. Další častou bariérou je to, že spotřebitelé často nevědí, jak s alternativami pracovat, jak je připravit nebo jak je ochutit. Potřebují tipy a recepty, využít můžete také influencery a časopisy.
- Zaměřte se na ochutnávky. Bariérou pro potenciální spotřebitele je také to, že neví, co si pod určitými názvy a produkty představit. Dobře by mohly fungovat ochutnávky v místě prodeje či na specializovaných veletrzích a podobných akcích.
Pokud jste webinář propásli, můžete získat jeho záznam po zaregistrování na stránce České veganské společnosti.
Data:
- 28 % Čechů plánuje zvýšit svou spotřebu rostlinných alternativ na úkor živočišných produktů
- 40 % Čechů věří, že rozsáhlá živočišná produkce má negativní vliv na životní prostředí
- 64 % Čechů si všimlo nárůstu nabídky rostlinných alternativ v obchodech
Zdroj: Ipsos 2020
Více k tématu najdete v únorovém vydání časopisu Zboží&Prodej.