
Společnost IGD zveřejnila detailní pohled na to, jaký vliv bude mít v letech 2022 až 2027 inflace na růst trhu s potravinami. Podle senior specialisty Olivera Butterwortha lze odhadovat, že v daném období porostou globální tržby z prodeje potravin o 4,5 % ročně. To bude konkrétně znamenat růst o 2,4 bilionu dolarů. Celková hodnota trhu se tak vyšplhá na 12,1 bilionu dolarů.
Evropský trh s potravinami bude podle prognózy společnosti IGD v následujícím období za globálním průměrem zaostávat. Do roku 2027 se předpovídá jeho růst na 2,6 % ročně. Oproti minulým letům dosáhne západní část Evropy lepších výsledků než střední a východní, jejíž krátkodobý výhled je zamlžen dopady války na Ukrajině.
Vliv bude mít inflace, rostoucí populace a větší výdaje
Západní Evropa, kterou táhne kromě jiných Německo, Rakousko a Švédsko, bude v letech 2022 až 2027 tvořit desetinu všech celosvětově generovaných dodatečných tržeb. V příštích pěti letech tak region vytvoří tržby vyšší o 240 miliard dolarů. Na růstu hodnoty tržeb bude mít největší vliv inflace. Tento vývoj však podpoří i rostoucí počet obyvatel a větší výdaje spotřebitelů.
Střední a východní Evropa se do roku 2027 také dočká růstu. A to za podpory hlavně Polska, Rumunska a České republiky. Region mezi roky 2022 až 2027 vytvoří dodatečné tržby ve výši 153 miliard dolarů. To představuje šest procent všech nově vytvořených globálních tržeb. Na rozdíl od západní Evropy poroste hodnota tržeb v tomto regionu výhradně kvůli inflaci. Počet obyvatel i reálné spotřebitelské výdaje se mají snížit, což podtrhne budoucí výzvy pro maloobchodníky a dodavatele, kteří působí v regionu.
Aktivovat značky a personalizovat věrnostní systémy
Vzhledem k tomu, že inflační tlaky v Evropě sílí, budou zákazníci i ve střednědobém horizontu hledat výhodné ceny. V důsledku toho bude věrnost zákazníků ohrožena déle, než se původně očekávalo. Pro maloobchodníky a dodavatele bude klíčové zaměřit se na aktivaci značek v prodejnách a personalizované věrnostní programy. Ty posílí sdělení o značce. Vzhledem k nákladovým tlakům bude pro maloobchodníky a dodavatele také klíčová spolupráce při zvyšování efektivity v rámci obchodních sítí.
Na co by se měli připravit dodavatelé
1. Růst v západní Evropě do roku 2027 podpoří inflace
Inflací poháněný růst přinese západní Evropě v letech 2022 až 2027 dodatečné tržby ve výši 240 miliard dolarů. Tento region bude třetím největším přispěvatelem k růstu globálního trhu s potravinami. I když s velkým odstupem za Asií a Severní Amerikou.
2. V krátkodobém horizontu pokles růstu ve střední a východní Evropě
Ve střední a východní Evropě se předpokládá nejnižší růst trhu s potravinami, a to o 2,3 %. Navzdory krátkodobým problémům lze očekávat, že do roku 2024 předstihne růst ve střední a východní Evropě ten v její západní části. Je nutné připravit se na výkyvy ve výkonnosti a pružně na ně reagovat.
3. Odlišnosti regionu střední a východní Evropy
Střední a východní Evropa je směsicí trhů s převahou moderního a tradičního obchodu a také těch, které procházejí přechodem mezi nimi. Vyplatí se investovat čas do pochopení toho, v jaké fázi daného procesu se nacházejí trhy, na kterých firma působí, a jak lze co nejlépe oslovit nakupující v jednotlivých zemích.
4. Hodnota a loajalita zůstávají na vysoké úrovni
Se sílícími inflačními tlaky budou zákazníci hledat hodnotu. Věrnost nakupujících je v ohrožení. Je vhodné podívat se na aktivaci značky v místě prodeje a personalizované věrnostní programy, které posílí poselství značky.
5. Investice do budování efektivity v rámci celé sítě
Mnoho trhů zaznamenává růst diskontního kanálu. Je potřeba mít na paměti všechny výzvy, protože retaileři ve Velké Británii snižují náklady a zvyšují efektivitu, zatímco němečtí a francouzští maloobchodní prodejci se snaží zlepšit efektivitu zásob, aby byli schopni konkurovat.