Tržby v českém maloobchodě rostou nejrychleji za posledních deset let, loni se meziročně zvýšily o pět procent. Lidé jsou ochotni více nakupovat a spolu s tím se mění i jejich nákupní chování. Zvyšuje se počet zákazníků, kteří neupřednostňují pouze nejlevnější zboží, ale jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Dochází také k růstu internetového prodeje, a to hlavně u technického zboží. Česko se stává v oblasti on-line retailu velmocí.
„Tuzemští zákazníci jsou optimističtější a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím samozřejmě souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa,“ uvedl Ladislav Csengeri, GfK consumer panel director CZ & SK. „Výdaje domácností za rychloobrátkové zboží vzrostly v meziročním srovnání o pět procent, na tento vývoj má ale částečný vliv i inflace. Největší část nákupního koše představují výdaje za čerstvé a chlazené zboží. Podíl této kategorie posiluje kvůli vyšší průměrné ceně. Nejvyšší část výdajů domácnosti utrácejí v hypermarketech. Dlouhodobě rostou výdaje v diskontních prodejnách a supermarketech, a to na úkor malých prodejen,“ doplnil Ladislav Csengeri.
Poslední dva roky klesá v Česku průměrná frekvence nákupů. Loni jejich počet činil 337, což je o dva provedené nákupy méně v porovnání s rokem 2016. Naopak stouply výdaje na jeden nákup. Češi utratili v loňském roce za průměrný nákup 241 korun oproti předloňským 228 korunám. Roste i podíl privátních značek. V roce 2015 jejich zastoupení činilo 20,7 %, v loňském roce to bylo 21,2 %. Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska.
Češi už tolik zboží nenakupují v promo akcích, slevová spirála tedy ubírá na intenzitě. Po dlouhodobém nárůstu do roku 2015 začal totiž promoční podíl v posledních dvou letech klesat. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 % výdajů na rychloobrátkovém zboží v promočních akcích, loni to bylo o něco méně, 46 %.
„Zlepšující se ekonomická situace a rostoucí důvěra spotřebitelů ovlivňuje i jejich nákupní rozhodnutí. Stále větší význam má kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup. Koncem roku 2017 si už dvacet procent zákazníků vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků – dvakrát víc než o pět let dříve. S důrazem na kvalitu se mění i role českého původu potravin. Českost potravin je důležitá již pro 64 procent vysokoškoláků. Mladší nakupující mění své nákupní chování i díky změnám v životním stylu. Stále běžnější je jídlo po cestě jako občerstvení, v zaměstnání a podobně. Tomu odpovídá i vyšší podíl nákupů, které jsou zaměřené na konzumaci mimo domov. Mezi mileniály dělá takové nákupy přes padesát procent nakupujících,“ řekl Zdeněk Skála, GfK Retail Director CZ.
Češi stále více nakupují on-line, velmi silný je zejména prodej technického zboží. „V oblasti nepotravinářského zboží technického charakteru měření GfK potvrzuje trend trvale rostoucího podílu internetového prodeje. Ten v Evropě za posledních pět let vzrostl z 15,2 procenta v roce 2012 na 24,1 procenta v roce 2017. Česko je v oblasti on-line retailu rozhodně velmocí, v loňském roce u nás proběhlo na internetu dokonce více než 43 procent prodejů technického zboží konečným spotřebitelům, čímž jsme na evropské špičce. Až s odstupem následují s 35 procenty Nizozemci, následují Slovensko s 34 procenty, Velká Británie s 33 procenty či Německo s 29 procenty,“ informoval Tomáš Drtina, managing director GfK CZ & SK.
„Česká ekonomika šlape, a to i díky tomu, že celý systém je postaven na rovnováze. A právě obchodníci jsou důležitou součástí této rovnováhy. Proto mě znepokojují navrhované změny, jako je zavedení povinné výše marží, omezení promo akcí nebo povinnost procentního podílu českých potravin v nabídce řetězců. Tyto snahy totiž mohou způsobit zvýšení cen potravin v Česku, zkomplikovat jejich dostupnost a zúžit výběr. Zkušenosti z minulosti nám potvrzují, že ztrátou rovnováhy na trhu utrpí největší škodu vždy koncový zákazník,“ konstatovala Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.