Francouzský výrobce jogurtů Danone se rozhodl těžit ze stále oblíbenějšího trendu veganství akvizicí amerického konkurenta WhiteWave, do jehož portfolia patří i belgická společnost Alpro a její značka sójových produktů Provamel. Francouzi si od toho slibují zdvojnásobení svého obratu v USA.
Obchod za 12,5 miliardy dolarů (11,3 miliardy eur) znamená pro Danone, jenž má v sortimentu značky jako Actimel, Activia, Volvic nebo Evian, největší akvizici od roku 2007, kdy výrobce koupil holandskou společnost Numico za 12,3 miliardy eur.
Trh přijal aktuální strategii koncernu zatím pozitivně – hodnota jeho akcií na burze vzrostla téměř o 6 procent, a v současné době je tak nejvyšší za posledních 14 měsíců. Pro Danone se navíc expanze do USA jeví jako skvělý tah v situaci, kdy se potýká s dlouhotrvajícím poklesem tržeb v rozvíjejících se zemích jako Brazílie a Rusko, píše německý zpravodajský server Spiegel Online.
Celosvětový obrat WhiteWave, jejíž značky Alpro a Provamel přitahují zejména zákazníky z vyšších příjmových skupin, činil v minulém roce 4 miliardy dolarů. Kromě sójového mléka a sójového jogurtu nabízí výrobce pod značkami jako Silk, Horizon Organic a Earthbound Farm mimo jiné bio ovoce a zeleninu, bio mléčné výrobky a veganské potraviny.
Akvizicí se byznys se Severní Amerikou rozroste v portfoliu Danone na 22 procent – dosud šlo o 12 procent. Tržby koncernu činily loni více než 22 miliard eur. Ten se kromě toho stane největším světovým výrobcem organického jídla, píše server Financial Times. Podle Lianne van den Bos, analytičky výzkumné společnosti Euromonitor, je akvizice „nejnovějším příkladem trendu, kdy se velké potravinářské koncerny snaží naskočit na vlnu zdraví“. Podobným směrem totiž kráčí i největší evropský konkurent Danone, společnost Nestlé.
S převzetím WhiteWave již souhlasily představenstva obou společností. Obchod by měl být dokončen do konce roku. Danone zaplatí za WhiteWate v hotovosti 56,25 dolarů na akcii.