logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Prodejce brýlí a kontaktních čoček Lentiamo.cz spouští službu Virtuální stylista, založenou na...
  • On-line supermarket Košík.cz spouští novou privátní značku Čerstvě nakrájeno, která rozšíří...
  • Do obchodu pro koření, bylinky a sůl chodí téměř všechny české domácnosti. Až 95 % nakoupí...
  • Společnost Tesco Stores ČR zveřejnila již devátou výroční zprávu o plýtvání potravinami. V ní...

Miloš Toman: O věrnosti se rozhoduje při každém nákupu

1. února 2018
Blog 0
3023
Miloš Toman: O věrnosti se rozhoduje při každém nákupu

Na nedávném kongresu Samošce řekl psycholog Jeroným Klimeš, že zákazník jde tam, kde mu naposledy vytrhli trn z paty. Tedy kde mu prospěli, vyšli vstříc, vyřešili jeho problém, byť šlo třeba jen o otázku, co uvařit k večeři. A to je důležitý postřeh. Běžně se totiž má za to, že věrnost je buď výsledkem poskytování materiálních výhod, jako jsou slevy nebo body, či nějakého jednorázového překvapení. Ve skutečnosti se obnovuje při každém nákupu. Zákazník se znovu a znovu rozhoduje, jestli vám bude věrný, a to na základě běžných „maličkostí“.

Důležité je vědět, že nakupující jsou v podstatě věrní, dokud je nepřinutíte tento názor změnit. Donedávna jsme byli přesvědčeni, že zákazníci odcházejí ke konkurenci proto, že je přetáhla nižšími cenami, výhodnějšími podmínkami nebo hezčím interiérem. Jak ukazuje praxe, funguje to jinak. To obchodníci odhánějí své zákazníky do konkurenčních prodejen, protože je zklamali, naštvali nebo dokonce urazili. Vůbec nejde o ceny. Věrnost je založená na emocích, ne na počítání. Pokud tedy chcete mít věrné zákazníky, nemůžete na to jít s kalkulačkou.

Tradiční obchodník má jednu velkou výhodu, a tou je blízkost k zákazníkovi. Bohužel ne vždy toho využívá. Nejsou řídké případy, kdy majitelé prodejen i jejich prodavači sklouzávají do manýrů řetězců a říkají, že nemají čas si všímat, kdo k nim chodí, natož si ty lidi pamatovat. Nechápou, že každý formát má svá pravidla a své přednosti i nevýhody. Tradiční obchodník nemůže nastrkat cedulky Akce! k polovině zboží a slibovat každý měsíc úžasné výprodeje. Může však své zákazníky oslovovat jménem.

Zdá se to být drobností, stejně jako třeba poděkování a rozloučení na konci nákupu. Ale jsou to právě ty „maličkosti“, které ovlivňují věrnost. Protože nakupující chce, aby se ve vaší prodejně cítil jako doma a byla mu zde projevovaná úcta. Pokud ze všech stran slyšíte něco jiného, podívejte se, kdo to říká. Většinou řetězce, protože tohle není jejich parketa, věnovat se takto zákazníkovi neumí. Napodobovat je a vzdávat se tak své velké výhody, je jistě nerozumné. I kdyby vám našeptávaly, že takto to dělají profesionálové.

Jestliže tedy chcete, aby se k vám zákazníci rádi vraceli, musíte se při každém nákupu chovat, jako byste je přesvědčovali a zvali na příště. Nespoléhat se na zvyk, ale znovu a znovu obnovovat jejich věrnost. Když s tím nezačnete, uškodíte si. Když s tím ale začnete a pak polevíte, uškodíte si ještě více. Zákazník je velmi citlivý na projevy úcty a hlavně neúcty. Dejte mu jeden den najevo, že si ho vážíte, a druhý den naznačte, jak vás zdržuje, a máte po zákazníkovi. Jeho ego bylo uraženo.

Bohužel se to děje denně. Ne ze zlé vůle, ale protože obchodníci nepovažují za nutné věnovat se těmto „maličkostem“. Dohlédnout na to, aby prodavači a prodavačky zdravili, oslovovali jménem, poděkovali za nákup, a to všechno s úsměvem a výrazem radosti, že nakupujícího zase vidí. A jít v tom samozřejmě příkladem. Majitel prodejny, který tráví většinu času v kanceláři počítáním cen, se připravuje o zákazníky i tržby. Protože atmosféru domova a místa, kde je nakupujícím projevovaná úcta, nevytvoří interiér, zboží a už vůbec ne nízké ceny. To dokáží jen lidé.

Máte-li tedy ve své prodejně personál, využívejte ho právě k tomu. Ne k podávání, doplňování regálů nebo dokonce postávání. Tradiční obchodník je jediný, kdo tyto výhody má. A jde o významné konkurenční nástroje. Nejen vůči řetězcům, ale také proti rozmáhající se síle internetových obchodů, které už významně zasahují i do prodeje potravin. Doporučuji proto, abyste si udělali ve své prodejně inventuru. Ne takovou, jaká se obvykle provádí na začátku roku. Inventuru prodejních nástrojů, která ukáže, co je důležité a co ne, co funguje a o čem si jenom myslíte, že je vám to užitečné. A na první místo můžete rovnou zařadit všechno, co posílí věrnost vašich zákazníků.

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

4. 9. 2025, veletrh Reshoper, Praha

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required