
Tržby za prací prostředky meziročně mírně klesly o necelé procento. Boom ale zažívají kapsle a gelové tablety. Češi detergenty nejčastěji nakupují v promocích a volí především velká balení. K dispozici jsou jak v podobě univerzálních pracích prášků na běžné praní, tak jako speciální prací prostředky určené k praní jemného prádla, sportovních nebo vlněných oděvů, záclon či k praní dalších materiálů vyžadujících speciální péči.
Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen dosáhly tržby za prací prostředky v roce 2018 zhruba 3,5 miliardy korun. „Trh s pracími prostředky v České republice v posledních 12 měsících víceméně stagnuje,“ dokládá Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt. Zatímco některé trhy pracích prášků ve střední Evropě rostou, český je stabilní. „Charakteristické pro české spotřebitele je, že mají rádi inovativní produkty, nové vůně a nové formy produktů. Dopřejí si pohodlí, které nabízí například kapsle 3 v 1. Ariel je lídrem tohoto segment trhu, který znatelně roste,“ informuje Yvette Krubl, manažerka komunikace pro střední Evropu společnosti Procter & Gamble.
Klasické prášky nadále klesají
Z pohledu druhu jsou dlouhodobě nejvíce preferovanými pracími prostředky tekuté a gelové formy. Tvoří skoro polovinu z celkových tržeb a tuzemští spotřebitelé za ně utratí 49 ze 100 Kč. „Jejich významnost postupně roste na úkor klesajících klasických prášků, kterých se reálně spotřebovává výrazně méně, meziročně o více než 2300 tun a tržby za ně klesly o devět procent. Naopak svou pozici upevňují zmíněné kapsle a gelové tablety, o čemž svědčí jejich meziroční růst tržeb o 12 procent, a v absolutním růstu překonaly i ostatní formy,“ prozrazuje Lucia Pavlinská, konzultantka společnosti Nielsen. Tento trend potvrzuje i jeden z retailerů. „V poslední době u našich zákazníků pozorujeme největší zájem o gely a kapsle,“ uvádí Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika. Spotřebitelé vyhledávají kapsle a gelové tablety zejména na moderním trhu, kde se realizuje téměř 70 % tržeb, drogerie představují čtvrtinu tržeb.
Podle Petra Bezányiho, manažera marketingu firmy Henkel ČR, je trh pracích prostředků v posledním období v ČR stabilní jak v hodnotě, tak i ve spotřebovaném obejmu pracích dávek. „V porovnání s ostatními zeměmi si stále drží náskok v preferenci moderních forem praní. Poměrně nový segment předdávkovaných pracích prostředků vykazuje výrazný růst. Stejně tak Češi stále více preferují prémiové produkty, jako jsou ty od značky Persil, což je jeden z důvodů uvedení nové řady Persil Premium, ke kterému došlo v loňském roce.“ Z hlediska péče o barvu mají Češi stále nejvíce v oblibě univerzální prací prostředky bez speciálního určení ochrany barvy oblečení, které tvoří 42 % tržeb. „Srovnatelný podíl na tržbách zastávají prací prostředky, které deklarují ochranu barevného oblečení. Tvoří 40 procent. Zbytek reprezentuje péče o bílé či tmavé oblečení,“ dokládá Lucia Pavlinská.
Přetrvává citlivost na promoce a značkové produkty
Kategorie pracích prostředků je charakteristická extrémně vysokým podílem prodejů realizovaných v promocích, tedy v cenových či letákových akcích. „Češi kupují většinou prací prostředky opravdu v akcích a kvalita je pro ně na druhém místě. Stále více se ovšem zvyšuje zájem o ekologické prací prostředky,“ informuje Michaela Málková z marketingu společnosti Zenit. To ostatně potvrzuje i Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann. Podle ní zákazník myslí ekologičtěji, a tak tento segment pochopitelně roste. Sílí však i trend, kdy zákazníci mnohem pečlivěji sledují složení používaných prostředků. „Záleží jim především na tom, jaký vliv bude mít jejich používání na zdraví rodiny a životní prostředí. Z tohoto pohledu jsou velmi důležité dermatologické testy. Trendem jsou také specializované prací prostředky, například pro děti nebo produkty bez MIT, tedy bez konzervantu methylisothiazolinone, která může vyvolávat alergické reakce. Registrujeme i rostoucí poptávku po bezobalovém prodeji,“ prozrazuje Radek Marták, vedoucí výzkumu a vývoje značky Feel Eco (Fosfa).
Více než dvě třetiny z celkových tržeb ve větších formátech prodejen s potravinami a smíšeným zbožím tvoří prodeje ve slevě. „Oproti jiným zemím se v tuzemsku více zboží prodá za akční ceny. Český zákazník více věří prověřeným značkovým produktům než privátní značce,“ prozrazuje Olga Stanley. Průměrný podíl promočních prodejů u jiných drogistických kategorií je standardně mnohem nižší. „Zmíněný trend podmiňuje také vývoj prodejů a v posledních třech letech sledujeme kontinuální pokles tržeb za prací prostředky, meziročně o 22 milionů korun, rok předtím dokonce ještě více,“ vypočítává Lucia Pavlinská. Podzimní měsíce září a říjen patří do trojice nejsilnějších měsíců, kdy se na českém trhu utrácí za prací prostředky nejvíce. V posledním roce to byl říjen, rok předtím také a dalším silným měsícem bývá červenec či srpen. Naopak únor a březen bývají z pohledu tržeb nejslabší. Češi aktuálně řeší také dvojí kvalitu pracích prostředků. „Týká se to i produktů, které jsou balením na první pohled stejné. Hodně se o tom mluví, ale nic neděje. Naší specializací jsou právě produkty ze západních trhů a mezi nejoblíbenější patří značky Wash König, Klee a Glanz Meister. Český trh sice pomalu, ale jistě přechází na kvalitnější výrobky,“ říká Jana Rašková, obchodní manažerka firmy Drogeriedomu.eu.
Spotřebitelé více myslí ekologicky
Gelové prostředky se oproti klasickým práškům na praní liší zejména svou rozpustností ve vodě. „V případě, že domácnost pere v tvrdé vodě nebo vlastní nekvalitní pračku, se může stát, že po praní pracím práškem zůstanou na prádle bělavé skvrny. To se v případě použití gelu nestane. Na druhou stranu gelové prostředky nejsou schopny poradit si s některými druhy agresivnějších skvrn způsobených červeným vínem, borůvkami či make-upem. Gel je tedy vhodnější pro častější a šetrné praní málo znečištěného prádla,“ uvádí Jiří Peroutka. Kombinují tak výhody pracího prášku a kapslí, navíc se velmi snadno aplikují přímo do bubnu pračky. „Pro zákazníka je opravdu nejjednodušší pouze hodit kapsli do bubnu pračky. Prášky jsou pomalu na ústupu a používá je spíše starší generace. Zároveň zákazník více myslí ekologicky, tím pádem roste ekologický segment pracích prášků a gelů,“ informuje Olga Stanley.
Výběr formy produktu je však často především otázkou osobních preferencí. „Obecně lze říci, že předdávkované prostředky, jako jsou kapsle, volí spíše nakupující, kteří chtějí pohodlí, jednoduchou manipulaci s výrobkem a řešení vše v jednom. Gely jsou pro spotřebitele, kteří ocení flexibilitu této formy praní, neboť je lze použít jak pro praní v pračce, tak v ruce, kdy je možné dávkovat podle míry zašpinění a velmi dobře se rozpouštějí i ve studené vodě. Aplikovat je lze přitom i na skvrny,“ specifikuje Petr Bezányi. A za pravdu mu dává Yvette Krubl: „Povšimli jsme si, že čím dál více spotřebitelů oceňuje vysoké standardy praní a pohodlnost moderních kapslí. Tyto produkty je navíc jednoduché převážet, skladovat a dávkovat. Kapsle Ariel 3 v 1 jsou také velmi dobrou volbou z hlediska udržitelné spotřeby. Dosahují skvělých pracích výsledků už při 30 stupních Celsia, proto pomáhají snížit množství potřebné energie o 30 až 50 procent.“
Každý typ má své výhody i nevýhody
Při praní je dobré se držet obecné zásady a nepřeplňovat buben pračky. Jen tak se prací prostředek snadno dostane do hloubky vláken a může účinkovat celý prací cyklus. „Každý typ pracího prostředku má své výhody a nevýhody, vždy také záleží na konkrétním složení pracího prostředku,“ shrnuje Michaela Málková. Přitom by se nemělo zapomínat na jeden fakt. „Zejména u pracích prostředků není vhodné překračovat doporučené dávkování, ani pokud je prádlo hodně špinavé. V takovém případě je vhodnější použít speciální přípravek – práškovou formu přímo k pracímu prostředku do pračky, tekutou před praním přímo na skvrny. Oproti drogerii pro český trh je dávkování u značek Wash König a Klee mnohem nižší, protože prací prostředky jsou ve vyšší koncentraci, rozpustnost je ovšem výborná a ani na černém prádle nezůstávají stopy. Prostředky na bílé prádlo se nesmějí používat na barevné. Obsahují bělidla a rozjasňovače, které při dlouhodobém užívání spolehlivě vyšisují barvy,“ vysvětluje Jana Rašková.
„Ve Feel Eco zastáváme názor, že kombinace pracího prášku a pracího gelu má a bude mít stále silný význam. Prací gely jsou vhodné na barevné tkaniny. Pokud obsahují potřebné složky, dokáží barvu tkaniny ochránit před jejími změnami. Prací prášky mají nespornou výhodu v obsažených bělicích složkách, které i bez optických zjasňovačů udržují světlé prádlo čisté. Světlé a bílé prádlo by se jinak než v prášku prát nemělo,“ dodává Radek Marták.
Prioritou je prací výkon a silná vůně
Čeští spotřebitelé nedělají kompromisy ohledně pracího výkonu, který je nejvyšší prioritou pro výběr pracích prostředků, mají také tendenci upřednostňovat silné vůně. „Nové prací kapsle Lenor, které jsou jedničkou na trhu, se vyznačují harmonizovanou vůní. Tento produkt v sobě obsahuje aviváž, a nabízí všechny výhody, které spotřebitelé hledají při výběru pracích prostředků,“ vysvětluje Yvette Krubl. Podle Olgy Stanley se zákazník díky marketingu Lenoru naučil používat také perličky, které se přidávají do bubnu a prádlo tak vydrží mnohem déle provoněné. „Prodeje jsou vysoké, což svědčí o skutečnosti, že český zákazník má rád prádlo provoněné. Velmi žádané jsou zejména koncentrované aviváže s parfemací,“ podotýká Jiří Peroutka. Podobně je to i v řetězci Lidl. „O aviváže je mezi našimi zákazníky stabilní zájem, žádné výkyvy v tomto směru nepozorujeme,“ prozrazuje Zuzana Holá.
Prodej ovlivňuje i rostoucí počet domácností se sušičkou
Domácnosti čím dál tím více kupují sušičky prádla a zde vyvstává otázka vhodnosti používání klasických aviváží. „Pokud se dává prádlo do sušičky, aviváž do praní nepatří. Místo toho by se měla použít speciální vůně do sušiček. Stejně tak je vhodné před aviváží chránit speciální textilie. Zejména sportovní prádlo by s ní nemělo přijít do kontaktu,“ upozorňuje Jana Rašková. I proto prodej klasických aviváží podle Michaely Málkové stagnuje a používají se spíše její nové formy k provonění prádla než pro jeho změkčení nebo usnadnění žehlení. Aviváže se do praní přidávají nejen z těchto důvodů, ale také proto, že zamezí vzniku elektrostatického náboje na textilii. S avivážemi by se to však nemělo přehánět a myslet by se mělo i na něco jiného. „Prodávají se stále, ale růst je vidět jen u některých. Příčin je mnoho. Ať už je to zdraví uživatele, který sleduje na obalu aviváže zástupy alergenů z parfemací, nebo právě rostoucí počet domácností se sušičkou prádla, kam se prádlo ošetřené aviváží dávat nesmí. I proto vybíráme parfémy bez alergenů a v dětské řadě máme Feel Eco Aviváž na dětské prádlo úplně bez vůně,“ poukazuje Radek Marták.
Segment aviváží získal významný impulz se zavedením nové formy (vonných perliček), jako jsou Silan Suprême Pearls, které umožňují použití i v případech, kdy není možné využít aviváž. „Očekáváme, že to bude znamenat i nárůst v penetraci avivážních prostředků celkově,“ dodává Petr Bezányi. Trh aviváží tak stále vyžaduje novinky. Spotřebitelé rádi zkoušejí nové varianty a vůně. „Aviváž by se přitom měla vybírat podle několika kritérií – délky uvolňování vůně, senzitivy, pro muže či ženy či koncentrace. Koncentrovaná aviváž by se vždy měla dávkovat do zásobníku v pračce, nikoliv přímo na prádlo,“ upozorňuje Jana Rašková. Trendem posledních let byly prémiové výraznější parfémy a prémiový vzhled. „To předznamenalo i úspěch řady luxusních aviváží inspirované francouzskými parfémy Silan Suprême, která byla vloni rozšířena o další, čtvrtou variantu Silan Suprême Elegance,“ konstatuje Petr Bezányi.
Univerzální jsou nejžádanější
Univerzální prací prostředky jsou jak z hlediska spotřebitelských výdajů, tak vzhledem k největšímu počtu kupujících nejdůležitější kategorií trhu. Jejich podíl na výdajích činí téměř 80 %. „Tři čtvrtiny českých domácností je v průběhu ročního období prosinec 2017 až listopad 2018 nakoupily alespoň jednou. V průměru se však vydaly na nákup čtyřikrát,“ dokládá Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK Czech. Roční výdaje na kupující domácnost činí přes 750 Kč.
K nejoblíbenějším univerzálním detergentům patří tekuté prostředky na praní. Z hlediska spotřebitelských výdajů i počtu kupujících již předstihly tradiční prací prášky. Tekuté univerzální prostředky nakoupilo 44 % českých domácností, prací prášky meziročně ztrácely a v posledním monitorovaném období oslovily jen 43 % českých domácností. Ještě o něco menší okruh kupujících má nejnovější segment kapslí a tablet na praní. „Ročními výdaji na domácnost však již téměř dostihly předchozí dva formáty univerzálních pracích prostředků. Zatímco průměrná kupující domácnost utratí ročně 510 korun za prášky na praní, jen o málo méně činí roční výdaje za tekuté prostředky a v případě tablet a kapslí chybí do roční pětisetkorunové útraty jen několik málo korun,“ vysvětluje Hana Paděrová.
Speciální detergenty tvoří pětinu trhu z hlediska spotřebitelských výdajů. Kategorie oslovila přes 40 % českých domácností, které nakupovaly během roku v průměru více než dvakrát. Průměrná kupující domácnost utratila za kategorii během roku téměř 350 Kč. K nejdůležitějším segmentům patří speciální prací prostředky na barevné, černé, vlněné a jemné prádlo. Prací mýdla nakoupila každá desátá česká domácnost, v průměru za ně utratila přes 50 Kč. Podíl kategorie na trhu pracích prostředků je pod 1 % spotřebitelských výdajů. „Nejdůležitějším nákupním místem univerzálních i speciálních pracích prostředků jsou hypermarkety, následují drogerie a diskonty. V případě nákupu pracích mýdel spotřebitelé dávají přednost drogeriím a diskontním prodejnám,“ dodává Hana Paděrová.
Názor odborníka:
V českých domácnostech přetrvává zájem o velká balení, předzásobení se pracími prostředky na delší dobu a nákup probíhá nejčastěji v akcích. Jistým novým trendem je nárůst podílu nákupů přes on-line drogerie a obecně e-shopy, kdy spotřebitelé zboží z tohoto segmentu kupují nejčastěji společně s potravinami.
Petr Bezányi, manažer marketingu, Henkel ČR
Aktuálně z trhu:
První ocenění Green Brands pro značku Frosch
Značka Frosch obdržela ocenění organizace Green Brands Česká republika za prokazatelnou udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Ocenění se udílí na základě nezávislého, transparentního procesu, jehož součástí je důkladný audit. Hodnocen byl nejen dopad čisticích prostředků na životní prostředí, ale i celý výrobní a recyklační cyklus. V České republice byl titul Green Brands udělován zcela poprvé. V Německu a Rakousku obhájila značka Frosch titul již několikrát. Organizace Green Brands důsledně dbá nejen na šetrnost celého životního cyklu produktu s ohledem na zátěž pro životní prostředí jako použité suroviny, jejich využívaní, proces výroby, proces distribuce, používání výrobků a jejich likvidaci, ale i na přidružené oblasti udržitelného rozvoje. Ty jsou totiž podstatné pro celkové posouzení šetrnosti značky k životnímu prostředí. Tedy, zda firma podniká aktivity v oblasti společenské odpovědnosti firem neboli CSR, či aktivity podporující vztahy spotřebitelů i zaměstnanců k životnímu prostředí. „Značce velice gratulujeme. Je důležité, aby existovaly společnosti působící na mezinárodní úrovni, majáky, které ukazují směr a příklad ostatním, jak fungovat udržitelně a úspěšně. Jak je vidět na příkladu Frosch, ekologicky udržitelná péče znamená sice dodatečné náklady na výrobu, ale stává se stále více konkurenční výhodou. Ocenění firma získala zejména za složky použité ve svých výrobcích obsahujících účinné aktivní složky, které pocházejí z přírody. Ty umocňují čistící a pečující vlastnosti výrobků a není tak potřeba užívat alternativy negativně ovlivňující životní prostředí. Povrchové aktivní látky ve výrobcích značky Frosch pocházejí z obnovitelných rostlinných zdrojů, které se v přírodě rychle a účinně rozkládají,“ uvádí András Wiszkidenszky, regionální ředitel Green Brands Česká republika. „Díky svému přístupu a aktivitám značka Frosch kontinuálně získává důvěru dalších zákazníků. Skutečnost, že jsme získali ocenění Green Brands v České republice, nás velmi těší, protože ukazuje, že trend ekologického či na zdroje šetrného čištění, je aktuálnější než kdy jindy,“ doplňuje Martina Hrušínská, generální manažerka CZ & SK společnosti Melitta ČR, distributora značky Frosch pro Českou a Slovenskou republiku.
Data:
70,2 %
spotřebitelů v posledních 12 měsících ve své domácnosti použilo aviváže.
Jak často domácnosti používají odstraňovače skvrn
1× denně a více 0,5 %
4×–6× týdně 1,8 %
2×–3× týdně 13,2 %
1× týdně 22,8 %
2×–3× měsíčně 23,1 %
1× měsíčně 17,5 %
Méně než 1× měsíčně 20,5 %
Neuvedeno 0,6 %
Zdroj: Median, MML-TGI, 18/II–18/III
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2019.