logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • ZAPjobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Výzkumná platforma GWI nabízí od 19. května nově data i za český trh. Největší světová...
  • K prodeji přes tzv. internetová tržiště se odhodlává čím dál více obchodníků. Největší český...
  • dm drogerie markt získala ocenění pečetí Green Brands 2022/2023. Ta je na dobu dvou let...
  • E-shoppeři budou v nejbližší době uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou...

Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie

1. července 2021
Komentáře 0
724
Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie

Více než rok od vypuknutí pandemie stojí za to zhodnotit její dopad na český trh s kosmetikou, výkonnost jednotlivých kategorií a segmentů, a změny v maloobchodních kanálech. Relativně mírný pokles hodnoty o 3,3 procenta v roce 2020 by naznačoval odolnost a měl by být považován za přijatelný výsledek. Výkonnost však byla nerovnoměrná, při bližším pohledu jsou patrná světlá místa i vady na kráse daného odvětví.

Z pandemie nesporně profitovala kategorie produktů do koupele a sprchy, jejíž prodej v roce 2020 vzrostl v hodnotovém vyjádření o 7,4 %. Zejména v počátečních fázích pandemie dávali zákazníci přednost hygieně před vším ostatním, přičemž prodej tekutého mýdla vzrostl o 20 %. Dokonce i prodej mýdla ve formě kostek, který v předchozích letech zaostával, se zvýšil o 4,3 %.

Přečtěte si také
Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce

Od kosmetických salonů k domácí péči

Kromě prevence a ochrany spotřebitelé ocenili výrobky kosmetického průmyslu, které uspokojují jejich emocionální potřeby. Nárůstu prodeje se těšily výrobky určené pro rozmazlování se a osobní péči, což dokládá 7,7% nárůst obratu obličejových masek v roce 2020. Stejně důležitý byl i posun od kosmetických salonů k domácí spotřebě. Dostatečná nabídka výrobků pro domácí využití v kategoriích barev na vlasy nebo péče o nehty představuje riziko, že budoucí zdroje příjmů kosmetických salonů vážně poklesnou. A to zejména proto, že video návody na sociálních sítích jsou v módě a ze spotřebitelů krásy se po jednom zhlédnutí stávají poloprofesionálové. Prodej výrobků souvisejících s hygienou, jako jsou deodoranty a ústní péče, odolal pandemii relativně bez úhony, s výjimkou mírného poklesu směrem k levnějším alternativám.

Ostatní kategorie si nevedly tak dobře. Apatie Čechů k opalovacím přípravkům byla stejně předvídatelná jako strmá; 13,3% pokles hodnoty v roce, který byl definován výrazným omezením cestování do zahraničí. Pozitivní je, že drastický pokles příjezdových cest do České republiky o 70 % zřejmě prodej kosmetiky v turistické velmoci regionu neovlivnil, což naznačuje, že sem lidé nakupovat krásu nepřijíždějí.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 5/2021: Opalovací kosmetika vyhlíží restart

Snižování cen se nekonalo

Podle společnosti Euromonitor International byly barevná kosmetika a parfémy dvě největší kategorie, které v roce 2020 zaznamenaly nejnegativnější dopad pandemie s poklesem hodnoty o 10,4 %, respektive 13,7 %. Zrušení společenských akcí a setkání, nošení roušek i široce uplatňovaný společenský odstup a práce z domova celou třídou zaměstnanců zkazily rok značkám a společnostem specializovaným na tyto produkty, například Coty, Inter Parfurms a Estée Lauder Cos. Zajímavé je, že přestože se prodejci těchto výrobků ocitli na spodních příčkách, neviděli východisko ve snižování cen. Například v období od 1. února (v České republice před začátkem pandemie) jako počátečního data, do 1. června, kdy pandemie vrcholila, jako data konečného, můžeme vidět, že mediánová jednotková cena předních značek parfémů se ve skutečnosti mírně zvýšila nebo jen nepatrně klesla. Potvrzuje to VIA, on-line nástroj společnosti Euromonitor International pro sledování cen.

Rozšiřují se nekonečné regály

Covid-19 má také podstatný vliv nejen na složení nákupních košíků, ale i na maloobchodní prostředí. Nesporným vítězem je e-commerce, jehož hodnota v roce 2020 vzrostla o 28 % a navázala tak na předchozí zisky dosažené v minulých letech. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé upřednostňovali především bezpečnost, dokázaly e-shopy tyto potřeby uspokojit, a to spolu s pohodlím a atraktivními cenami. Zdá se, že zisky dosažené v roce 2020 on-line jsou strukturální, nikoli cyklické. Podle průzkumu Voice of the Industry Survey společnosti Euromonitor International téměř 70 % respondentů očekává, že přechod na internet bude trvalý.

Ačkoli se jedná o globální čísla, Česká republika zde vzhledem k pokrokům v rámci její e-commerce pravděpodobně nebude vybočovat. Země také není imunní vůči procesům pozorovaným v on-line maloobchodě po celém světě, jako je například šíření internetových tržišť, protože majitelé obchodů se zaměřují na rozšiřování svých neomezených regálů. Skupina Pilulka spustila v roce 2020 vlastní tržiště, které usnadňuje transakce mezi spotřebiteli a výrobci, přičemž jejichž počet již přesáhl deset tisíc. Trend odstraňování mezičlánků je patrný také u snahy Mall.cz propůjčit svou platformu výrobcům, čímž fakticky obchází maloobchodníky. Účast v takovýchto systémech se podobá přiznání zaspání digitální revoluce formou nerozvíjení nezávislého značkového e-shopu.

Kromě nesporného vítěze e-commerce přečkaly poměrně dobře pandemii hypermarkety, supermarkety, diskonty a drogerie. Obchody se spotřebním zbožím byly uzavřeny od 12. března do 11. května, jejich druhá uzávěra následovala od 22. října do 20. listopadu 2020. Tyto výluky byly pro výše uvedené formáty přínosem. I když nemohly nabízet tak velký sortiment kosmetických značek, jako specializované prodejny kosmetiky, zůstaly otevřené natolik, aby nalákaly zákazníky.

Lze očekávat pomalé oživení

V České republice se očekává pomalé oživení prodeje kosmetiky a výrobků osobní hygieny, přičemž jeho hodnota se do roku 2025 v průměru zvýší jen o něco málo nad 1 %. Země má jednu z nejvyšších měr rovnosti v regionu a tím i silnou střední třídu. To je dobrou předzvěstí pro dodavatele kosmetiky s širokým a diverzifikovaným sortimentem ve všech cenových kategoriích. Základy ekonomiky zůstávají silné: po poklesu o více než 6,2 % v roce 2020 se očekává, že růst hrubého domácího produktu se letos vrátí na 3,8 % a do budoucna bude následovat mírný růst. To spolu s nízkou úrovní nezaměstnanosti, kterou zemi závidí ostatní státy střední a východní Evropy, otevírá cestu k budoucím ziskům průmyslu kosmetiky a osobní péče až do roku 2025. Zároveň se do té doby výrazně změní konkurenční prostředí.

Povilas Sugintas, konzultant, Euromonitor International

 

Související články:

Justinas Liuima: Firmy hledají digitální nástroje pro posílení dodavatelského řetězce Zboží&Prodej 5/2021: Opalovací kosmetika vyhlíží restart

Doporučujeme

ZAPjobs

Připravujeme

Připravujeme

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Spolupráce CHEP a Penny zvyšuje udržitelnost dodavatelského řetězce

V důsledku výzev poslední doby roste v retailu více než kdy jindy význam logistických řešení přispívajících ke stabilitě a odolnosti dodavatelských řetězců a zároveň zohledňujících zelené aspekty podnikání. Jedním z nich je paletový pooling, služba založená na sdílení a opětovném využívání přepravních či displejových palet. Jeho benefity v praxi ilustruje příklad spolupráce poskytovatele poolingu CHEP a maloobchodního řetězce […]
přeprava

Přeprava vlastními silami, nebo externě?

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více. Co je důležité zvážit? Zaměření na business […]

Nové on-line marketplace Kaufland.cz a Kaufland.sk: Prodávejte ve více než 5 000 kategoriích

Kaufland spouští nové marketplace na Slovensku a v Česku a už nyní provozuje velmi úspěšný marketplace Kaufland.de. Úspěšný německý koncept Kaufland.de se od roku 2023 spustí i v dalších zemích. Prodejci díky tomu budou mít možnost nabízet své produkty na on-line marketplace ve třech různých zemích, přičemž stačí pouze jedna registrace. Profitovat budou především ze […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

19. 5. 2022, Digitální nástroje a řešení v retailu

24.–28. 5. 2022, Thaifex, Bangkok

2. 6. 2022, Kongres Samoška

26.–29. 7. 2022, Veletrhy Biofach a Vivaness

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka

Profily

Miloš Škrdlík, jednatel, Maloobchodní síť Brněnka, místopředseda, Asociace českého tradičního obchodu: Brněnka mění zažité scénáře

20. dubna 2022

Ondřej Kuchař: Z jazykového experta pekařským kavárníkem

20. dubna 2022
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editor
Jana Havlíčková
tel.: +420 733 553 554
e-mail: jana.havlickova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required