logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Služba on-line obchodu Albert se od roku 2021, kdy nabídla doručení potravin obyvatelům Brna,...
  • Nový koncept prodejen zapadá do plánů společnosti Billa Česká republika, které počítají s...
  • Společnost Alza přichází s inovativním přístupem k reklamacím. Většina zákazníků internetových...

Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie

1. července 2021
Komentáře 0
1684
Povilas Sugintas: Pohled na trh s kosmetikou a osobní hygienou v ČR rok po vypuknutí pandemie

Více než rok od vypuknutí pandemie stojí za to zhodnotit její dopad na český trh s kosmetikou, výkonnost jednotlivých kategorií a segmentů, a změny v maloobchodních kanálech. Relativně mírný pokles hodnoty o 3,3 procenta v roce 2020 by naznačoval odolnost a měl by být považován za přijatelný výsledek. Výkonnost však byla nerovnoměrná, při bližším pohledu jsou patrná světlá místa i vady na kráse daného odvětví.

Z pandemie nesporně profitovala kategorie produktů do koupele a sprchy, jejíž prodej v roce 2020 vzrostl v hodnotovém vyjádření o 7,4 %. Zejména v počátečních fázích pandemie dávali zákazníci přednost hygieně před vším ostatním, přičemž prodej tekutého mýdla vzrostl o 20 %. Dokonce i prodej mýdla ve formě kostek, který v předchozích letech zaostával, se zvýšil o 4,3 %.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 11-12/2021: Značení nutriční hodnoty potravin; Výdejny a výdejní boxy; Osvětlení prodejen

Od kosmetických salonů k domácí péči

Kromě prevence a ochrany spotřebitelé ocenili výrobky kosmetického průmyslu, které uspokojují jejich emocionální potřeby. Nárůstu prodeje se těšily výrobky určené pro rozmazlování se a osobní péči, což dokládá 7,7% nárůst obratu obličejových masek v roce 2020. Stejně důležitý byl i posun od kosmetických salonů k domácí spotřebě. Dostatečná nabídka výrobků pro domácí využití v kategoriích barev na vlasy nebo péče o nehty představuje riziko, že budoucí zdroje příjmů kosmetických salonů vážně poklesnou. A to zejména proto, že video návody na sociálních sítích jsou v módě a ze spotřebitelů krásy se po jednom zhlédnutí stávají poloprofesionálové. Prodej výrobků souvisejících s hygienou, jako jsou deodoranty a ústní péče, odolal pandemii relativně bez úhony, s výjimkou mírného poklesu směrem k levnějším alternativám.

Ostatní kategorie si nevedly tak dobře. Apatie Čechů k opalovacím přípravkům byla stejně předvídatelná jako strmá; 13,3% pokles hodnoty v roce, který byl definován výrazným omezením cestování do zahraničí. Pozitivní je, že drastický pokles příjezdových cest do České republiky o 70 % zřejmě prodej kosmetiky v turistické velmoci regionu neovlivnil, což naznačuje, že sem lidé nakupovat krásu nepřijíždějí.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 1-2/2022: Inflace; Čerstvost vs. trvanlivost; Nová pravidla pro dovoz zásilek ze zemí mimo EU;

Snižování cen se nekonalo

Podle společnosti Euromonitor International byly barevná kosmetika a parfémy dvě největší kategorie, které v roce 2020 zaznamenaly nejnegativnější dopad pandemie s poklesem hodnoty o 10,4 %, respektive 13,7 %. Zrušení společenských akcí a setkání, nošení roušek i široce uplatňovaný společenský odstup a práce z domova celou třídou zaměstnanců zkazily rok značkám a společnostem specializovaným na tyto produkty, například Coty, Inter Parfurms a Estée Lauder Cos. Zajímavé je, že přestože se prodejci těchto výrobků ocitli na spodních příčkách, neviděli východisko ve snižování cen. Například v období od 1. února (v České republice před začátkem pandemie) jako počátečního data, do 1. června, kdy pandemie vrcholila, jako data konečného, můžeme vidět, že mediánová jednotková cena předních značek parfémů se ve skutečnosti mírně zvýšila nebo jen nepatrně klesla. Potvrzuje to VIA, on-line nástroj společnosti Euromonitor International pro sledování cen.

Rozšiřují se nekonečné regály

Covid-19 má také podstatný vliv nejen na složení nákupních košíků, ale i na maloobchodní prostředí. Nesporným vítězem je e-commerce, jehož hodnota v roce 2020 vzrostla o 28 % a navázala tak na předchozí zisky dosažené v minulých letech. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé upřednostňovali především bezpečnost, dokázaly e-shopy tyto potřeby uspokojit, a to spolu s pohodlím a atraktivními cenami. Zdá se, že zisky dosažené v roce 2020 on-line jsou strukturální, nikoli cyklické. Podle průzkumu Voice of the Industry Survey společnosti Euromonitor International téměř 70 % respondentů očekává, že přechod na internet bude trvalý.

Ačkoli se jedná o globální čísla, Česká republika zde vzhledem k pokrokům v rámci její e-commerce pravděpodobně nebude vybočovat. Země také není imunní vůči procesům pozorovaným v on-line maloobchodě po celém světě, jako je například šíření internetových tržišť, protože majitelé obchodů se zaměřují na rozšiřování svých neomezených regálů. Skupina Pilulka spustila v roce 2020 vlastní tržiště, které usnadňuje transakce mezi spotřebiteli a výrobci, přičemž jejichž počet již přesáhl deset tisíc. Trend odstraňování mezičlánků je patrný také u snahy Mall.cz propůjčit svou platformu výrobcům, čímž fakticky obchází maloobchodníky. Účast v takovýchto systémech se podobá přiznání zaspání digitální revoluce formou nerozvíjení nezávislého značkového e-shopu.

Kromě nesporného vítěze e-commerce přečkaly poměrně dobře pandemii hypermarkety, supermarkety, diskonty a drogerie. Obchody se spotřebním zbožím byly uzavřeny od 12. března do 11. května, jejich druhá uzávěra následovala od 22. října do 20. listopadu 2020. Tyto výluky byly pro výše uvedené formáty přínosem. I když nemohly nabízet tak velký sortiment kosmetických značek, jako specializované prodejny kosmetiky, zůstaly otevřené natolik, aby nalákaly zákazníky.

Lze očekávat pomalé oživení

V České republice se očekává pomalé oživení prodeje kosmetiky a výrobků osobní hygieny, přičemž jeho hodnota se do roku 2025 v průměru zvýší jen o něco málo nad 1 %. Země má jednu z nejvyšších měr rovnosti v regionu a tím i silnou střední třídu. To je dobrou předzvěstí pro dodavatele kosmetiky s širokým a diverzifikovaným sortimentem ve všech cenových kategoriích. Základy ekonomiky zůstávají silné: po poklesu o více než 6,2 % v roce 2020 se očekává, že růst hrubého domácího produktu se letos vrátí na 3,8 % a do budoucna bude následovat mírný růst. To spolu s nízkou úrovní nezaměstnanosti, kterou zemi závidí ostatní státy střední a východní Evropy, otevírá cestu k budoucím ziskům průmyslu kosmetiky a osobní péče až do roku 2025. Zároveň se do té doby výrazně změní konkurenční prostředí.

Povilas Sugintas, konzultant, Euromonitor International

 

Související články:

Zboží&Prodej 11-12/2021: Značení nutriční hodnoty potravin; Výdejny a výdejní boxy; Osvětlení prodejen Zboží&Prodej 1-2/2022: Inflace; Čerstvost vs. trvanlivost; Nová pravidla pro dovoz zásilek ze zemí mimo EU;

Doporučujeme

Komerční sdělení

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění povzbuzuje malé děti k větší aktivitě

Pro děti 1–4 let: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkcí ukládání a třídění  Posláním PLAYMOBIL 1.2.3 je cíleně povzbuzovat batolata ke hře a inspirovat děti i rodiče. Díky jedinečnému konceptu učebních úrovní, který není založen čistě na věku, ale na vývojovém stupni dítěte, se lze učit a zdokonalovat motorické, sociální a kognitivní dovednosti. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Monika Trávníčková, manažerka kategorie dekorativní kosmetiky, Rossmann: Category manager musí být vždy pár kroků před ostatními

21. září 2023

Jahody a ochutnávka farmářského venkova u Hančů

31. srpna 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required