logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Prodejce brýlí a kontaktních čoček Lentiamo.cz spouští službu Virtuální stylista, založenou na...
  • On-line supermarket Košík.cz spouští novou privátní značku Čerstvě nakrájeno, která rozšíří...
  • Do obchodu pro koření, bylinky a sůl chodí téměř všechny české domácnosti. Až 95 % nakoupí...
  • Společnost Tesco Stores ČR zveřejnila již devátou výroční zprávu o plýtvání potravinami. V ní...

Miloš Toman: Jak se vypořádat s rostoucími náklady na energie

17. srpna 2022
Blog 0
1450
Miloš Toman: Jak se vypořádat s rostoucími náklady na energie

Tématem číslo jedna pro tradiční obchodníky jsou dnes bezesporu ceny energií a především elektřiny. „Jestli ještě někdo z kolegů nakupuje megawatthodinu kolem dvou tisíc, tak až za ni bude platit pět tisíc, bude se hodně divit,“ říká předseda družstva Eso Market Jiří Štorch. Řešení se samozřejmě nabízí: Zaplatí to zákazník ve zvýšených cenách. Ale je jediné?

Jistě, jsou zde také úspory. Ale ne zadarmo a investice do solárních panelů nebo zateplení nemusí být pro každého dostupná. Přesto existuje způsob, jak s poměrně malými náklady dosáhnout toho, že udržíte ceny v přijatelné výši a dokážete tak být nadále konkurenceschopní.

Výdaje za elektřinu jsou z větší části fixními náklady. To znamená, že se s objemem prodeje nijak významně nemění. A z toho také vyplývá, že jestliže pozvednete prodej, můžete zvýšené náklady snáze rozpustit. Čím vyšší prodej a tržby, tím méně můžete zdražovat jednotlivé zboží.

Jak toho dosáhnout? Tím „zázračným“ nástrojem, který může významně zvýšit tržby prodejny, je aktivní prodej. Nejde jen o výřečnost prodavačů, jak je obvykle vnímán, ale o celou řadu faktorů, které ovlivňují rozhodování nakupujících. Podle řady výzkumů totiž kolem 80 procent nákupních rozhodnutí vzniká až v prodejně. Můžete tedy prodej ovlivnit v širokém rozsahu.

Jak už bylo uvedeno, jedním ze způsobů, jak aktivně ovlivňovat prodej a rozhodování zákazníků je schopnost prodejního personálu vést prodejní dialog a nabízet další zboží, související i nesouvisející s tím, co zákazník požaduje. A také využívat další nástroje, jako jsou například ochutnávky. Prodavače je ovšem potřeba to naučit, sami od sebe, až na výjimky, styl prodeje nezmění. Z vlastní praxe mohu potvrdit, že takto se dá zvýšit prodej u pultu i o 100 %.

Tam, kde osobní obsluha není, je důležitý způsob, jakým je zboží vyloženo a umístěno v regálech. Nestačí ho jen srovnat podle vlastních provozních potřeb. Důležitá je nápaditost a souvislosti. Například v podobě druhotného vystavení. Kdo chce vyšší tržby, měl by se zajímat o category management, zejména v souvislosti s působením na instinktivní a emoční rozhodování.

Druhotné vystavení je jednou z možností, jak zákazníky inspirovat. Další jsou například letáky s recepty na prodejně, nebo newslettery a další internetové nástroje, zejména web a sociální sítě. Možná pořád na řadu tradičních obchodníků působí dojmem, jako by se k jejich oboru nehodily. Opak je pravdou. Nejlepších výsledků dnes dosahují obchody, které propojují kamennou prodejnu s on-line aktivitou.

Důsledky zvýšení cen energie je tedy možno snížit na únosnou míru. Není k tomu zapotřebí nákladných investic, ale aktivita. Vzdělávání se ve způsobech, jak chytrými postupy zvýšit tržby. A samozřejmě i nějaká práce navíc. Stojí to však za to.

 

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

4. 9. 2025, veletrh Reshoper, Praha

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required