Při bližším pohledu na český, slovenský a polský maloobchodní trh nelze podle Sebastiana Renacka, senior retail analytika pro střední a východní Evropu německého listu Lebensmittel Zeitung, přehlédnout skutečnost, že v České republice a na Slovensku dosahuje retailový gigant Lidl stále vyšší ziskové marže.
Podle dostupných údajů dosáhla společnost Lidl Česká republika ve finančním roce končícím únorem 2019 tržeb ve výši 57,69 miliardy korun. S hospodářským výsledkem před zdaněním 4,88 miliardy korun činila zisková marže 8,5 %. Společnost Lidl Slovenská republika ve stejném období utržila 1,23 miliardy eur. Zisk činil 112 milionů eur a zisková marže 9,1 %.
Privátní značky jsou na prémiové úrovni
„V Německu má tento retailer silné supermarketové konkurenty, skupiny Rewe a Edeka. Přímou konkurenci, která drží marži celého trhu na nízké úrovni, představuje také Aldi. Proto se musí odlišovat nízkými cenami výrobků privátních značek. Ovšem ve střední Evropě, tedy v Polsku, České republice a na Slovensku takové soupeře mezi supermarkety nemá, možná s výjimkou Billy. Albert v tuzemsku provozuje koncept, který se odlišuje od ostatních formátů skupiny Delhaize, nemá tedy možnosti k velké finanční manévrovatelnosti. Tesco směřuje svůj kapitál do výstavby prodejích míst v Polsku a ve Velké Británii. Stejně tak nepovažuje za přímého konkurenta řetězec Penny.
Lidl proto umístil své privátní značky do segmentu s vyšší přidanou hodnotou, na téměř prémiovou úroveň. Jinými slovy, žádné cenové války s podobnými hráči, jako je Aldi. Tím pádem se mu otevírá prostor pro ziskovou marži. Obchodní model Lidlu je tak více zaměřen na zákazníky supermarketů,“ komentuje Sebastian Renack. Dodává, že zisková marže aktuální tuzemské retailové jedničky v roce 2018 sice o něco klesla, přesto stále platí, že český a slovenský trh jsou pro tohoto retailera v rámci jeho středoevropského portfolia nejziskovější.