logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Výzkum společnosti Behavio ukázal, co si Češi myslí o privátních značkách: Kvalitní produkt za dobrou cenu

29. dubna 2024
Zprávy 0
1916
Výzkum společnosti Behavio ukázal, co si Češi myslí o privátních značkách: Kvalitní produkt za dobrou cenu

Výzkumná společnost Behavio vybrala do výzkumu 11 privátních značek z různých kategorií, aby zjistila, jak si mezi českými spotřebiteli stojí. Výzkumníci porovnávali privátní značky hlavních supermarketů, které pro srovnání doplnili o zástupce dalších kategorií, například elektroniky nebo outdoorového vybavení.

Důležitost privátních značek neustále roste. Tvoří čím dál větší část obratu velkých hráčů, objevují se v samostatných reklamních kampaních a už dávno nejsou synonymem nízké kvality. „Vyplatí se proto je sledovat a vědět, jak silné jsou samy o sobě, nikoli jen jako in-store komunikace přímo v supermarketu,“ podotýká k výsledkům šetření Vojtěch Prokeš, vedoucí výzkumu společnosti Behavio.

Z testovaných privátek znali spotřebitelé nejčastěji značky Kauflandu. K-Classic znalo podle jména 86 % respondentů, K-Jarmark 76 %. Skvěle dopadla také Billa se značkou Clever, kterou zná 85 % dotázaných. Řetězec Lidl ve výzkumu zastupovaly privátní značky Pilos a Pikok, tedy mléčné a masné výrobky. Pilos zná 77 % respondentů, Pikok už jen 63 %.

 

Když se řekne privátka

Společnost Behavio u spotřebitelů dále zjišťovala, které vlastnosti jim k jednotlivým privátkám nejvíce sedí. Výzkumníci konkrétně zkoumali, jestli si o daných značkách myslí, že jsou kvalitní nebo cenově dostupné; samozřejmě za předpokladu, že danou značku znají.

Co se týká kvality, nejlépe dopadla značka Nature’s Promise řetězce Albert. Nadpoloviční většina těch, kteří ji znají (55 %), by ji označila za kvalitní. Z podobně vysokých čísel se mohou těšit také testované privátky dm a Decathlonu, Babylove (51 %) a Quechua (50 %). Spotřebitelé je zároveň nadprůměrně hodnotí jako cenově výhodné. O Babylove si to myslí 62 % respondentů, o Quechua dokonce 75 %.

Z čísel je proto patrné, že se těmto dvěma privátním značkám podařilo v myslích spotřebitelů vytvořit představu „kvalitního produktu za dobrou cenu“.

Pozitivní emoce převažují. Stačí to?

Výzkumníci se také zabývali tím, jaké emoce jednotlivé značky ve spotřebitelích vyvolávají. V tomto ohledu dopadly testované značky víceméně dobře. Všechny vyvolaly pozitivní nebo výrazně pozitivní emoci u nadpoloviční většiny respondentů, kteří tyto značky znají. Negativní emoce se pohybovaly maximálně v řádu nižších jednotek procent.

Jsou to dobré zprávy pro řetězce? Na jednu stranu ano. Vojtěch Prokeš ale zdvihá varovný prst: „Když si značka nedá pozor na rostoucí množství nespokojených spotřebitelů, může narazit na svůj tržní strop. Když vás zákazníci nemají rádi nebo s vámi nemají dobrou zkušenost, nenakoupí u vás.“

Naopak to ale podle něho paradoxně nefunguje. „To, že vás spotřebitelé mají rádi, ještě neznamená, že nakonec nenakoupí u konkurence. Nejdůležitější je, aby značka spotřebitele napadla ve správnou chvíli. Zjednodušeně řečeno tedy v momentě, kdy potřebuje uspokojit nějakou svou potřebu. Chce něco sladkého, chce se osvěžit, chce někomu udělat radost a tak dále. Tato mentální dostupnost, neboli salience, je daleko spolehlivějším prediktorem podílu na trhu, než kolik lidí vás má rádo,“ uzavírá Vojtěch Prokeš.

 

O výzkumu:

Kvantitativní výzkum realizovaný 25.–26. 3. 2024, vzorek 500 lidí reprezentativních vůči české on-line populaci.

 

 

Lukáš Lyčka, analytik společnosti NIQ: V rámci tuzemských privátních značek existují mezi jednotlivými kategoriemi značné rozdíly

V posledních dvou letech mnoho spotřebitelů optimalizuje své výdaje nákupem privátních značek, které se stávají stále atraktivnější alternativou. V současné době privátky tvoří 26 % z celkových prodejů rychloobrátkového zboží.

Mezi jednotlivými kategoriemi existují značné rozdíly. Zjistili jsme, že 60 kategorií má více než 50% podíl privátních značek na celkovém obratu. Na druhou stranu, ve více než 200 kategoriích generují privátní značky méně než 15 % obratu. Spotřebitelé se stále více uchylují k nákupu privátních značek v kategoriích jako je psí krmivo, dětská hotová výživa, čisticí prostředky, pomůcky na úklid a dětské pleny.

Až na malý pokles v prvním čtvrtletí loňského roku objemy prodejů privátních značek rostly po celou dobu inflační krize. V roce 2022 jsme zaznamenali 7% nárůst objemu prodejů, a to navzdory 15% růstu cenové hladiny. I přes tento růst poskytovaly privátní značky mnoha spotřebitelům v této době cenově výhodnou alternativu. V roce 2023 tržby za privátní značky stouply o 12 %, přičemž většina tohoto růstu byla tažena opět cenovou hladinou.

Náš nejnovější výzkum ukázal zajímavý trend ve vnímání privátních značek v České republice. Zjistili jsme, že 99 % spotřebitelů nakupuje nebo alespoň někdy koupilo nějakou privátní značku. Avšak pouze 78 % z nich si to uvědomuje. Tento rozdíl naznačuje, že mnozí spotřebitelé, kteří si myslí, že privátní značky nepoužívají, ve skutečnosti ano, jen je neidentifikují jako takové. Vnímání kvality privátních značek se za poslední roky zvyšuje, jak potvrzuje 81 % spotřebitelů, kteří souhlasí s tím, že privátní značky nabízejí dobrý poměr cena/výkon nebo hodnotu za peníze.

Mezi hlavní překážky většího zájmu o privátní značky patří omezený sortiment, nejasný původ některých produktů, nižší obsah surovin ve srovnání se značkovými produkty a pochybnosti o jejich kvalitě. Naopak mezi hlavní důvody pro nákup privátních značek patří nízká cena a dobrá hodnota za peníze, dostupnost výrobků, jednoduché balení a některé exkluzivní produkty, které nemají značkovou alternativu.

Česká republika patří s 26% podílem privátních značek mezi země s nejvyšším podílem ve východní Evropě, přičemž pouze Slovinsko a Maďarsko jsou před námi. Nicméně západní Evropa, kde je podíl privátních značek nad 40 %, ukazuje na potenciál dalšího růstu v této oblasti.

Zdroj: NIQ RMS (celkový CZ trh); NIQ Private Labels Report 2023

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required